Köpråd: Multirulle till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Multirulle till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd: Multirulle till abborrfiske

Hej,

Jag är lite sugen på att testa multirulle till abborrfiske, följande frågor har dykt upp:

- Hur mycket behöver man lägga för att få en vettig rulle som kan kasta drag ner till 7g? Några speciella modeller ni rekommenderar?

- I gamla trådar jag har läst så har det rekommenderats att man beställer rullar från Japan, är det fortfarande det prisvärdaste?

- Hur tunn lina kör ni som använder multirulle till abborrfiske?

- Något speciellt man bör tänka på när man väljer spö eller är det bara ta något vars kastvikt stämmer överens med det man vill kunna kasta?

Mycket tacksam för lite input!

Den japanska valutan Yen är på väg mot sin lägsta notering på 15 år och har sjunkit med ca 30% de senaste 3-4 åren. Så man kan väl säga att det återigen är mycket gott läge att köpa direkt från japan. Tar man en ny rulle som inte är på rea, t ex Shimano Aldebaran 31 DC och jämför med svenska ÅF så ligger japanimporten (från Digitaka) ca 15-25% lägre i pris (fiske&outdoor, sportfiskeprylar).

De flesta moderna mindre (bass) rullarna idag kastar utan problem beten nedåt 7g. Det är först när du skall ner en bit under 5g som det börjar krävas andra rullar (spolar) för att göra det fisket bekvämt. Personligen tycker jag att runt 5g beten är en bra start för abborre. Men jag har inte hängt med i de senaste trenderna och vet inte vad som är mest "rätt" just nu. Ffa när abborrfisket blivit så modernt. Däremot kan jag som fiskare säga att jagar jag stor borde gör jag det hellre med mindre och försiktigare beten. Min personliga erfarenhet är att de stora individerna är försiktigare typer som oftare tar små pluttbeten än som sina halvvuxna syskon jagar beten i sin egen storlek.

Kommentera

Instämmer med ovan om att de flesta rullarna klarar det spannet relativt bra. Brukar sällan gå ner under 0.13 i tjocklek - testat men tycker inte det medförde några fördelar på mutli. Vad för spö man ska ha beror helt på budget och vad man tänker fiska för beten. Hur mycket tänkte du lägga för spö och rulle?

Kommentera

Ner till 7g så räcker ju en tatula 80 eller 100 långt,vill man kasta lättare så finns betydligt bättre rullar.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Finns ju lite att välja på, t ex Tatula SV TW 70 eller nån Shimano. Köpte en Zillion SW TW 1000 till borre härom året. Mkt nöjd även om spolen är onödigt djup för borre. Funderar på en något grundare spole till den för flätlina. Finns ju billigare rullar men detta kan vara något vettigt 'snäppet över' som bygger på en 'klassisk' Daiwa i god bemärkelse
          Click image for larger version  Name:	Screenshot_20250813_192140_Chrome.jpg Views:	0 Size:	301,6 KB ID:	2658092
          Senast ändrad av anteman; 2025-08-13, 20:02.

Kommentera

Funkar högervevat så finns ju även daiwa alphas air tw för 2500:- på stocholms fiske. Mycket bättre än så är nog svårt att få direkt ur kartong.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            272 771 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13