Tips på spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på spinnspö

God lördag alla.
    Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min perfekta kombo vilket jag har svårt att släppa.
    Fick dock för mig att testa multirulle för första gången förra sommaren och beställde hem en Abu Garcia rulle + SvartZonker Black Series The Horizon 7'1'' Casting 5-20g.
    Rullen gillar jag men har svårt att vänja mig med spöet. Dels så tycker jag att jag får ont i handlederna av den, men även att spötoppen "viftar" för mycket vid utkast, så pass mycket att kasten blir väldigt kort. Svårt att förklara, men man känner att 1/3 av spöet gungar fram och tillbaka just vid utkastet vilket gör att lättare drag blir enbart ett kort kast. Tyngre drag som 20g och uppåt funkar bra.

Jag fiskar mest med jigg och drag som väger runt 10-12g och trodde att spöet skulle bli funka, men icket.

Vad tror ni andra som fiskar med multirulle? Längre spö? Styvare? I så fall, vad och vilken gram?
    Bor i ett litet samhälle och har inte direkt någon möjlighet att "känna" på ett spö innan köp.

Har inte testat just den modellen själv men testat deras spö som är högre klassat och upplever det ganska långsamt. Ett snabbare spö låter ju som det du är ute efter. Vad tänker du dig för prisklass?

Kommentera

Jag har ett 13 fishing muse black -15g att sälja om det kan vara intressant? Spöt är i bra skick
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Det du beskriver låter precis som många av dagens abborrspön är. Supermjuk topp och ofta inte mycket mer.
        När det gäller lätt klassade spön så flyr jag som pesten alla spön som är "designade" för Sverige. Kolla i Japan. Lika lätt att beställa därifrån som att beställa från Sverige

Kommentera

Tror inte spöt behöver vara boven
          Låter som att du kastar som med ett haspelspö & snärtar iväg betena, prova att svinga men med ett längre & svepande kast.

Tror inte kastlängden beror på spöt, vilken rulle har du köpt? vad använder du för lina (märke & dimension)?

Kommentera

Ursprungligen postat av Bilbo Visa inlägg
            Har inte testat just den modellen själv men testat deras spö som är högre klassat och upplever det ganska långsamt. Ett snabbare spö låter ju som det du är ute efter. Vad tänker du dig för prisklass?
            Vet inte riktigt men eftersom det är mitt andrahandsval vid fisketider så kanske runt 800-1000:-

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              Jag har ett 13 fishing muse black -15g att sälja om det kan vara intressant? Spöt är i bra skick
              Ska googla lite och fundera på det. Jag återkommer

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Det du beskriver låter precis som många av dagens abborrspön är. Supermjuk topp och ofta inte mycket mer.
                När det gäller lätt klassade spön så flyr jag som pesten alla spön som är "designade" för Sverige. Kolla i Japan. Lika lätt att beställa därifrån som att beställa från Sverige
                Kan mycket väl stämma. Alltså toppen på just detta spö är mer eller mindre som gummi. Har du tips på japanska sidor som man kan beställa ifrån?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gammelfar Visa inlägg

Kan mycket väl stämma. Alltså toppen på just detta spö är mer eller mindre som gummi. Har du tips på japanska sidor som man kan beställa ifrån?
                  Digitaka,backlash,japanlureshop funkar toppen

Förövrigt vilken rulle har du?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gammelfar Visa inlägg

DIGITAKA! - Japan Fishing Tackle Store​ är där jag kollar iaf.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13