Köpte jerkutrustning idag, Köpt skit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpte jerkutrustning idag, Köpt skit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har jerkat (buster jerk) med haspelrulle och ett 7 fot's abu conolon spö så nog kan du träna lite med nylon = ) men byt till flätlina så fort du vågar blir så mycket roligare.
    Gädda: 12.1kg
    Brax: 3.1kg
    Lax: 9.5kg
    Havsöring: 3.9g
    Öring 1.5kg
    Harr 9Hg
    Abbore 7Hg
    Regnbåge 2.9Kg

Kommentera

Förr eller senare så brukar man råka ut för ett backslag i rullen och då är risken stor att man får se sitt fina och dyra jerkbait flyga åt h-vete när nylonlinan går av.

Kommentera

Tack för alla svar. ska ge mej ut på kast lektion lite senare idag. Ingen som har svar på mina andra frågor eller nått annat bra tips. bästa jerken. bästa färgen för er osv?
        Favoriterna just nu från mitt förråd:
        Okuma Inspira iX-40
        Shimano Nexave 9' 5-20g
        Dynamiten - Öringen

Mvh Robert

Kommentera

Dagge, tycker tvärtom, då det är lite eller mycket töjning jämfört med flätlina, så dämpar nylon bakslagen bättre.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

varför inte köpa flätlina direkt.? när du börjar kasta så behöver du inte ta i för kung och fosterland direkt.ta det lungt i början och sedan börja fläska på, men ett måste är flätlina!, värt varända öre du lägger ut på den. så byt nu snabbt och börja fiska. lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Dagge, tycker tvärtom, då det är lite eller mycket töjning jämfört med flätlina, så dämpar nylon bakslagen bättre.
              men 0,33 nylon bakslag och 100gr bete blir inte roligt. Då är det ju bättre med 0,35-0,40 flätat. Om man vil ha kvar betet.

Kommentera

Oringen, tja, helt olika dimensioner, 0,35-0,4mm flät är i verkligheten 0,5-0,6mm, nästan dubbelt så grov.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Gå ner till bryggan o kasta i 2 timmar så kan du nog kasta med multirullar. Sedan kan du byta till flät så kan de "riktiga" fisket börja.
                  bf

Kommentera

Ursprungligen postat av bwr Visa inlägg
                    Tjena! bestämde mej äntligen för att slå till på en jerkutrustning idag. Dock har jag aldrig kastat med Ambassadeur tidigare och har inte så stor koll på det här med jerk. Så ett par frågor kom upp nu efteråt.

Följande utrustning köptes

Spö: BFT FTN 6' kastvikt -150gram (kork)

Rulle: Ambassadeur TGC 50001C Special

Lina: Berley triline nylon 0.33? 12,4kg ( Vill inte börja öva med flätlina, kommer det fungera ändå? )

Buster tafs och Buster Jerk #C38 75g 0,5-4M

För detta fick ja ge 1900:-

Det jag undrar är:
                    Har jag nu köpt skit då jag inte förstår mej på ett dugg om rullarna. Har jag betalt överpris? Spöt borde vara okej och sett att många är nöjda med dom.

Vad står TGC för på rullen? och vad är det som är Special med den? Fick låna hem en intruktionsvideo så jag fick se hur man ska kasta med rullen och hur man ska ställa in allt. Har ni några ytterligare bra tips & trix att tänka på, tex beten som man bara måste ha eller bra nybörjar beten osv. läst lite här på forumet men av allt läsande och hoppade mellan trådar så kommer jag inte ihåg något (dyslektiker) Så ursäkta om jag startar en tråd där alla svar säkert går att söka sig fram.

Mvh Robert
                    Det är dock 10ggr enklare att kasta med flätlina
                    sigpic

Kommentera

Tjena. Har varit och kastat nån timme nu (läs en timme om man räknar bort tiden för allt trasslande ) nä men det gick hyffsat. Började med att kasta in i vasen ett par gånger sen så började ta sig tyckte jag.

Problemet va att jag vart okencentrerad och halkade med tummen. Svhosh sa det sen va det ett hök bo men efter lång pysslande och knåpande och 10-15 meter lina mindre så va jag igång igen.funkade kanon. provade aldrig att fläska på.

Sen det här med att jerka med nylon lina... Vet inte om det är min teknik det är fel på eller om det är linan, jag får gång på betet men inte alls som det ska gå. kör typ. 1,3,1,stop,2,1,3 och betet rör sig i sidledes och visar magen men väldigt konstigt, vet itne hur jag ska beskriva det.

Tänkte pallra mej ner till lokala shoppen och fläska på lite flätlina och vänta till fisket imorgon, dock kommer ja ta med mej reserv spö

Ps. Det va roligt att fiska tills jag plumsade med högra benet strax över knät
                      Favoriterna just nu från mitt förråd:
                      Okuma Inspira iX-40
                      Shimano Nexave 9' 5-20g
                      Dynamiten - Öringen

Mvh Robert

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04