Linan skadas ovanför tafsen vid jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linan skadas ovanför tafsen vid jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linan skadas ovanför tafsen vid jerkfiske

Min lina slits väldigt fort nån centimeter ovan tafsknuten. Om man tänker sig att kraften i snärten genererar den högsta påfrestningen på linan just ovan tafsknuten så är det väl inte så konstigt, men det är synnerligen oroväckande. Häromdagen fick knyta om tafsen tre gånger på en fisketur. Jag använder Power Pro 0,36 med stel tafs. Knuten är en Palomar. Är det någon annan som upplever något liknande? Kanske går det att undvika med en annan knut?
    För inte har jag en så unik jerkteknik att fenomenet endast drabbar mig?

Har aldrig varit med om fenomenet som du beskriver, kolla översta holken på spöet så det inte är det som sliter på linan vid kastet.
    Fish On!

Kommentera

Vet inte om det beror på snärten!

Det hände mig ibland, har fått för mig att det beror på att linan fastnar runt lekandet/Wirelåset/knuten på tafsen och sedan ligger där och skaver när man jerkar hem bete!

Nu har jag inte det problemet eftersom jag knyter tafsarna själv, då passar jag på att använda lite krympslang över knuten så att linan inte kan skava om det skulle trassla sig!

Fenomenet var speciellt vanligt med BFT styva såltafs där linan kunde skava där de hade tvinnat wiren! (Änden de knipsat av blir ju vass!!)
      På BFT's titantafs kan linan fastna runt kullagerlekandet eller vid wirelåset och skava . Går att plocka isär titantafsen och sätta dit krympslang om wirelåset om man vill...

Lycka till!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Du Grävlingen, jag tror du knäckte nöten! Jag har BFT's stela tafsar vid jerkfiske och jag har faktiskt fått fixa till linan ibland då den fastnat runt tafsen precis där den är tvinnad! Ska vara mer uppmärksammad på detta. Tack för snabba svar.

Kommentera

Det hände mig också förra året. Jag åkte till fiskeaffären och frågade vad problemet var, men dom kunde inte identifiera orsak och bad mig skicka linan till tillverkaren, vilket jag gjorde. Jag fick svaret att det var tillverkningsfel på linan på grund av att det hade blivit någon form av röta vad jag förstod (mouldered?). Det är ju mögel, men kanske något annat i ett annat sammanhang. Men det låter vettigt tycker jag. Tur att man inte hade drömgäddan på bara!
          sigpic

Kommentera

Lösningen är krympslang över ena ändan av lekande och tvinningen på tafsen. Clas Ohlson har slang i olika färger till och med. Angående knut skulle jag överge palomar och börja med grinner knut istället. Det står emot påfrestningar mycket bättre.

Kommentera

På BFT:s stela taffsar har jag klippt bort ringen och lekande som satt där och bytt ut de mot en fjäder ring och berkleys lekande. Funkar faktiskt mycke bättre..... Köp fjäder ringar med hög kvalite`.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 933 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13