Gös från land? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös från land?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös från land?

Tja. VIsste inte var jag skulle lägga min tråd riktigt, men testar här..

Ska ut och firra Gös från land eventuellt med en liten eka. Tänkte kolla om nån har något tips på drag (eller teknik eller dylikt) när man kastar ifrån land efter gös?

Tack på förhand!
    /Markus
    Vad är höjden av manlig förnedring?

Att en man har ståfräs och springer in i en vägg...
    - och upptäcker att han har brutit näsan!

Om det blir fiske från land kan jag rekomendera att ni inte försöker spinnfiska utan bottenmeter med löja (helst levande). Kan vara värt att köra ett bottenmete och ett flötmete ifall de går högre upp. Ska ni fiska från båt kan jag rekomendera pimpelfiske med jigg eller löja - grymt effektivt, satsa på ställen med stenig botten, gärna grynnor och uddar.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan Visa inlägg
      Om det blir fiske från land kan jag rekomendera att ni inte försöker spinnfiska utan bottenmeter med löja (helst levande). Kan vara värt att köra ett bottenmete och ett flötmete ifall de går högre upp. Ska ni fiska från båt kan jag rekomendera pimpelfiske med jigg eller löja - grymt effektivt, satsa på ställen med stenig botten, gärna grynnor och uddar.
      Tackar för svar!
      Har inte kört bottenmete så vet inte riktigt exakt hur man skall göra för att få den mest effektiva tekniken, kanske har lust att försöka förklara på enklaste sätt?

Kommentera

Ursprungligen postat av mackis87 Visa inlägg
        Tja. VIsste inte var jag skulle lägga min tråd riktigt, men testar här..

Ska ut och firra Gös från land eventuellt med en liten eka. Tänkte kolla om nån har något tips på drag (eller teknik eller dylikt) när man kastar ifrån land efter gös?

Tack på förhand!
        /Markus
        Hej Mackis 87; Före det "fria handredskapsfisket" hade jag fritidshus nere på Mörkö. Då brukade vi spinnfiska Gös från land under månaderna april-juni under dagar då det blåste för hårt att spinnfiska från vår lilla Askeladden på ost- och västsidorna av Eriksö och Mörkö.

De riktiga superställena att fiska Stor Gös från land på var utmed kanalen mellan Eriksö och Mörkö. Vid båtfiske fiskade vi i Boviken, utanför Kättsö udd, på västsidan av Eriksö och på båda sidorna av Lötsjön (in- och utlopp) där gösen brukade leka i april/maj. Idag är dessa vatten totalfredade fram till antingen 1/6 eller 30/6. Länsstyrelsen har kartor och föreskrifter idag om Var, När och Hur du får fiska i dessa vatten.
        Save the Big Ones for me!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Mackis 87; Före det "fria handredskapsfisket" hade jag fritidshus nere på Mörkö. Då brukade vi spinnfiska Gös från land under månaderna april-juni under dagar då det blåste för hårt att spinnfiska från vår lilla Askeladden på ost- och västsidorna av Eriksö och Mörkö.

De riktiga superställena att fiska Stor Gös från land på var utmed kanalen mellan Eriksö och Mörkö. Vid båtfiske fiskade vi i Boviken, utanför Kättsö udd, på västsidan av Eriksö och på båda sidorna av Lötsjön (in- och utlopp) där gösen brukade leka i april/maj. Idag är dessa vatten totalfredade fram till antingen 1/6 eller 30/6. Länsstyrelsen har kartor och föreskrifter idag om Var, När och Hur du får fiska i dessa vatten.
          Old Firehand
          www.trumman.com
          ÅH trevligt med lite allmän info! Jag hade tänkt ta med flickvännens bror och hans kompis på en 20-timmars fiskedygn på Drevviken! Får se hur länge småpojkarna orkar fiska, men ska nog peppa dom en del. Förhoppningsvis får man napp också då livas ju stämmningen upp en hel del!

Fler tips tack!

Kommentera

ÅH trevligt med lite allmän info! Jag hade tänkt ta med flickvännens bror och hans kompis på en 20-timmars fiskedygn på Drevviken! Får se hur länge småpojkarna orkar fiska, men ska nog peppa dom en del. Förhoppningsvis får man napp också då livas ju stämmningen upp en hel del!

Fler tips tack!
            Hej igen Mackis 87; I Drevviken och Långsjön fiskade jag otroligt många vardagskvällar april-september efter gädda och gös åren 1965-1971. Gäddfisket efter storgädda var osannolikt bra i Trångsundssundet på herrgårdssidan och under kraftledningen, utanför Pers Udde och Fornudden. Gösfisket var bäst ute på de öppna flaken (fjärdarna) sommar och höst samt runt de friliggande grynnorna april-maj. På den tiden var både Drevviken och Långsjön mycket grumliga sommartid. Numera lär både Drevviken och Långsjön ha klarnat betydligt och gäddor över 15 kilo har blivit mer sällsynta....men de finns där nere i djupet för den som känner till sjöarnas När, Var, Hur.
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              www.trumman.com
              Never!

Hehe nej men känns som att du får va min guideledare eller nått.. =) hehe...

Jagar för fullt efter en båtplats till Drevviken men har endast fått väldigt negativt respons tyvärr. Du råkar inte ha nån kontakt eller veta något angående att fixa en båt som redan är sjösatt i Drevviken eller nått roligt angående båtplats?

///Markus

Kommentera

När man kör med löja, måste man då använda Anchovy huvud eller kan man köra på något annat sätt?

Kommentera

Never!

Hehe nej men känns som att du får va min guideledare eller nått.. =) hehe...

Jagar för fullt efter en båtplats till Drevviken men har endast fått väldigt negativt respons tyvärr. Du råkar inte ha nån kontakt eller veta något angående att fixa en båt som redan är sjösatt i Drevviken eller nått roligt angående båtplats?

///Markus
                  Hej igen Mackis 87; Båtplatser är ofta färskvara bland vänner eller betyder längst bak i kön! Elanen, Gunnar Jansson fiskar ofta i Drevviken. Kanske kan du fråga honom här på FiskeSnack om han kan tipsa dig eller om hans kompis Plutten Lundh vet något om vakanta båtplatser i Drevviken, Långsjön eller Magelungen. Förr, när jag bodde på Tyresö hade jag många kontakter runt Drevviken, men maskinerier som inte underhålls kärvar, rostar bort eller försvinner.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 966 visningar
                  0 gillar