Strike Pro Connector jerkspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strike Pro Connector jerkspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strike Pro Connector jerkspö

Hejsan fick ett sånt här spö efter önskemål i går.... spöt känns toppen de lilla ja känt på de, dock har ja en fundering, I själva delningen så är ju delen med rullfäste den smalare så ska man trä toppen över där, när man trycker ihop de så blir de ca 5mm glipa mellan delarna om ni förstår hur jag menar? Ska de vara så eller är de bara att de går tight och slits in ??

Delbara spön brukar inte gå helt tätt ihop så det låter som att det är precis som det skall.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Jocke, det ska vara en glipa på några mm mellan delarna. Med tiden kan glipan försvinna och då får du lägga på ett tunt lager spölack på underdelen så att glipan uppstår igen. Grattis till trevligt spö!

Kommentera

Den typen av skarv kallas för spigot-holk och den ska inte gå ihop helt. Allt i sin ordning alltså.

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Tack som fan för den upplysningen gått och funderat om ja fått ett defekt spö....men då är allt i sin ordning.... så nu återstår de att inköpa ny rulle och en trevlig väska så är ja helt uppdaterad, tror ni om värtan pike väskan med plano boxar och sen ambassaduer 5601 jb rulle ??? finns för övrigt samma rulle i högervevad för är trots allt vänsterhänt och aldrig testat en högervevad rulle men tror de skulle passa mig bättre...

Kommentera

Ursprungligen postat av Öset_ölholm Visa inlägg
            Tack som fan för den upplysningen gått och funderat om ja fått ett defekt spö....men då är allt i sin ordning.... så nu återstår de att inköpa ny rulle och en trevlig väska så är ja helt uppdaterad, tror ni om värtan pike väskan med plano boxar och sen ambassaduer 5601 jb rulle ??? finns för övrigt samma rulle i högervevad för är trots allt vänsterhänt och aldrig testat en högervevad rulle men tror de skulle passa mig bättre...
            JB:n finns inte som högervevad men många andra Ambassadeurerna finns både som höger och vänstervevade. Är du vänsterhänt så är nog en högervevad att föredra vid jerkfiske men prova först, jag har kompisar som jerkar med "fel" hand och det är mest en vanesak, men jag föredrar att ha spöet i min normala "brukarhand" och veva med den andra...

Kommentera

Ursprungligen postat av Öset_ölholm Visa inlägg
              Hejsan fick ett sånt här spö efter önskemål i går.... spöt känns toppen de lilla ja känt på de, dock har ja en fundering, I själva delningen så är ju delen med rullfäste den smalare så ska man trä toppen över där, när man trycker ihop de så blir de ca 5mm glipa mellan delarna om ni förstår hur jag menar? Ska de vara så eller är de bara att de går tight och slits in ??
              Hej Jocke Örtegren; Själva typen av spöskarv kallas Spigotholk, där själva pinnen kallas Spigot. Den som för cirka 30 år sedan införde denna typ av spöskarv på sina egna, specialdesignade flug- och laxspinnspön heter Tony Fordham och bor i Hartfield, East Sussex i England.

Normalt är det 5-15 mm glipa mellan han- och hondel kvar på Spigotpinnen när spöt är helt nytt. Med åren nöts Spigoten, hondelen utvidgas något och kryper närmare handelen på Spigotpinnen. Avsikterna med Spigotskarv är att det inte ska bli glapp i holken och att spöt ska ha i det närmaste samma spänst över holken som över hela spölängden.

Försök aldrig att pressa eller stöta ihop en Spigotholk för att eliminera glipan. Då förstör du bara ditt värdefulla spö. Ett stålspö från 1940-talet eller massivglasspö med metallholk från 1950-talet kan man vrida ihop och isär. Ett fiberspö byggt i glasfiber, kolfiber, boron eller kevlar bör aldrig vridas ihop eller isär. Det ska försiktigt tryckas ihop och dras isär.

Ett tips: Har du svårt att dra isär ditt nya, fina kolfiberspö kan du gå ner på huk lägga spöt bakom dig i knävecken med skarven mitt emellan knävecken. För båda händerna från utsidorna av benen och bakåt samt greppa med händerna på var sida av spöskarven. Pressa sedan knäna utåt och spöt går lätt isär utan att skadas.
              One day spent fishing adds another day to your life!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Värtan pike väskan har bra utrymmen för många lådor samt diverse verktyg. Handtagen och bärremmen om du vill ha den på axeln, håller bra. Tyvärr är den inte vattentät - jag brukar ställa den på tidningspapper om den är fuktig, blöt undertill efter en dags fiske. Sidofackens blixtlås är lite klena och måste användas med viss försiktighet. Har haft min väska i tre år och den håller säkert i några år till.
                Om du vill ha en högervevad ambassadeur till jerkfisket kan ABUs ambassadeur predator 5600 vara ett alternativ till JB rullen. Om du har råd kan det vara en god ide att låta UT uppgradera din rulle - resulatet blir en slitstark rulle som hivar drag år efter år. Jag lät UT lägga in reel performance kit i min ambassadeur 5500 pro rocket och resultatet blev riktigt bra. Rullen blir lugnare i utkasten och slirbromsen går som smort även vid hård inställning. Visst kostar kalaset en del men det är väl investerade pengar när rullen fungerar klanderfritt i åratal.

Kommentera

Ursprungligen postat av Erik Hoffmann Visa inlägg
                  Värtan pike väskan har bra utrymmen för många lådor samt diverse verktyg. Handtagen och bärremmen om du vill ha den på axeln, håller bra. Tyvärr är den inte vattentät - jag brukar ställa den på tidningspapper om den är fuktig, blöt undertill efter en dags fiske. Sidofackens blixtlås är lite klena och måste användas med viss försiktighet. Har haft min väska i tre år och den håller säkert i några år till.
                  Om du vill ha en högervevad ambassadeur till jerkfisket kan ABUs ambassadeur predator 5600 vara ett alternativ till JB rullen. Om du har råd kan det vara en god ide att låta UT uppgradera din rulle - resulatet blir en slitstark rulle som hivar drag år efter år. Jag lät UT lägga in reel performance kit i min ambassadeur 5500 pro rocket och resultatet blev riktigt bra. Rullen blir lugnare i utkasten och slirbromsen går som smort även vid hård inställning. Visst kostar kalaset en del men det är väl investerade pengar när rullen fungerar klanderfritt i åratal.
                  Hej Erik Hoffmann; "One of those days" kommer Gös-Ulla och jag och hälsar på dig och de andra hos Sportfiskeboden i Täby för att känna doften av nya fiskeprylar, förnimma atmosfären och höra om var de Stora 20+ Gäddorna har sina stråk....
                  Gott Slut & Gott Nytt 2010.
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Nu när ändå rullpratet var i gång kan ja ju passa på att inhåva lite tips då.... så vilka rullar rekommenderas ?? Vill gärna han tumtangent tror ja och så förslag på högervevat då...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 969 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13