Lekande på jerktafs - hur stort no-no? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lekande på jerktafs - hur stort no-no?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lekande på jerktafs - hur stort no-no?

Tycker alla köpetafsar, även till jerkbait, har lekanden på. Här inne är det många som säger att dom inte behövs men hur stor nackdel är det egentligen?

Fördelen är ju att kunna sätta på stora spinnare utan att behöva byta tafs.

Den enda nackdelen jag kan se egentligen är vikt och möjligen att det är en till grej som kan gå sönder på tafsen men det är sällan jag sett att just lekandet pajjat.

Orsaken att jag frågar är att jag är i begrepp att börja knyta egna och undrar om det är bäst att knyta två varianter från början.
    Är det blåål eller vralåk?

Jag kör med dom minsta eller näst minsta varianterna av olika kullager-lekanden (tror dom kallas så) endast i den änden som jag fäster linan på och jag har inte haft problem med "dålig häng" på jerkbaits eller tvinnad lina med stora spinnare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Könberg Visa inlägg
      Fördelen är ju att kunna sätta på stora spinnare utan att behöva byta tafs.

Den enda nackdelen jag kan se egentligen är vikt och möjligen att det är en till grej som kan gå sönder på tafsen men det är sällan jag sett att just lekandet pajjat.
      Finns en sak till och det är att det blir fler "rörliga delar" på tafsen som iaf i teorin kan påverka gången.
      Skulle tro att det är marginellt och iom intåget av gäddspinnarna kommer jag iaf att ha lekande på mina tafsar framöver.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar
      271 931 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13