Tips på haspel-/spinnutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på haspel-/spinnutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på haspel-/spinnutrustning

Hejsan alla fiskare!

Har tänkt att köpa lite ny utrustningen nu till sommaren, men behöver tips.

Det jag behöver är rulle, spö och lina. Vad är det för skillnad på haspelspö och spinnspö? Någon skillnad i tekniken, förutom att man fiskar med olika drag?

Tänkte att utan linan får det väl kosta runt 800-900 kr. Kan även lägga lite mer för att få finare rulle. Så vad är det för spö jag skall ha? Spinn eller haspel? Eller finns det spö för båda ändamålen? Skall mest fiska regnbåge, abborre, torsk och gädda.

Samt vill jag ha tips på någon bra webbutik med fiskegrejer.

Mvh,
    Jonatan

Kan man använda spinnrulle till haspel? Vad är skillnaden, förutom designen? Kastar man bättre, eller vad gör den för skillnad egentligen, emot haspelrulle?

Kommentera

Ingen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
        Kan man använda spinnrulle till haspel? Vad är skillnaden, förutom designen? Kastar man bättre, eller vad gör den för skillnad egentligen, emot haspelrulle?
        En av de största skillnaderna är väl att ett spinnspö har en "trigger" där man håller pekfingret vid kast. Alltså en liten plastpinne som ser ut som en avtryckare på en pistol ungefär. Utan den så är det svårt att få lika mycket kraft i kastet utan att slänga hela spöt i sjön. En haspelrulle (som används till haspelspön) sitter ju på undersidan av spöt medan en multirulle (som används med spinnspön) sitter på ovansidan av spöt.

Haspelspön saknar en sådan "trigger". Haspelspön har även lite större spöringar, främst ringen närmast rullen. Detta har den för att linan spolas på annorlunda med en haspelrulle än med en multirulle (tror jag). Vissa spön (iaf de lite dyrare) kan ha olika styvhet på under- och ovansidan. Styvt under för att kunna dänga iväg tunga drag och lite mjukare på ovansidan för att det ska vara roligare att drilla fisk (lite mer böj på spöt).

Haspelspön och spinnspön är inte olika bra generellt (om det är samma märke och modell), som du undrar, de är bara anpassade efter den typ av rulle som det ska fiskas med.

Jag skulle rekommendera dig att köpa ett haspelspö och en haspelrulle i den prisklass du anger. De är lättare för en nybörjare att kasta med, samt att jag själv anser att de behöver mindre underhåll för att fungera bra. Gå till närmaste fiskeaffär och säg att du ska fiska efter abborre, regnbåge, gädda och torsk och se vad de har att erbjuda dig. Det kan dock vara svårt att fiska abborre och torsk med samma spö med tanke på de olika vikterna på betena man använder. Fiskar dock inte torsk själv så jag vet inte. Så länge du berättar för fiskeaffären vad det är du är ute efter är jag säker på att de kan hjälpa dig.

Lycka till!
        Senast ändrad av marsv981; 2010-04-30, 15:50. Anledning: Läste fel lite tidigare...

Kommentera

Tjena!

Funderar på att köpa en Ron Thompson Hard Core II 15-40 g, och sen ropa in en ny rulle på tradera för en billig peng. På så sätt kan jag köpa allt snabbare, och så har jag mer pengar för lina, tafs, drag etc.. Men det går väl att fiska med spinndrag på haspelutrustning? Har några spinners, skedar, jiggar och wobblers. Vad för slags drag rekommenderas till regnbåge och gädda? Wobbler till gädda va? Sked till regnbåge eller? Det är så mycket att lära sig!

Mvh,
          Jonatan

Kommentera

Alla olika sorters drag kan användas till alla olika sorters predator-fiskar när det gäller vanligt kast-fiske, det gäller bara att anpassa storleken.

Små vobblers funkar bra på båge medans stora spinnar (såväl som mindre) fungerar på gädda, och vice versa...

Kommentera

Kanske en sån, med nån bra rulle från Tradera?

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
                http://www.fiskedepan.se/shop/produc...roducts_id=461

Kanske en sån, med nån bra rulle från Tradera?
                Satsa på haspel som nybörjare!

Shimano Catana är jättefina och prisvärda spön.

På Tradera kan man göra fynd....MEN det finns också drivor med kinatillverkade skräprullar under "fiskerullar nya"...de skall du sky som pesten!

Bättre att köpa rulle av känt märke från en handlare så du kan lämna in rullen om något krånglar. Köp en Shimanorulle i mellanprisklass är mitt tips

Tex

Senast ändrad av Långåmjukis; 2010-05-01, 10:58.
                Medlem i GGG-U
                Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 933 visningar
                0 gillar