Inkörning av rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inkörning av rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inkörning av rullar?

Hej!

Jag köpte min första Amb. förra året, ibörjan var jag inte alls speciellt sams med den men ju mer använding så fungera de bättre och bättre, givetvis vart min teknik också bättre, men i år inköptes en andra Amb. som jag inte alls är speciellt nöjd med ibörjan. Men som med första Amb. så känns den bätter och bättre för varje fisketur. Givetvis så är den isärplockad och överflödigt fett är borttorkat och de smörjs så när som efter varje fisketur... Rullen som inköptes förra året fungerar hur bra som helst...

Förra hösten inköptes även ett UL-set(Haspel), samma sak med den rullen, tyckte den kändes skit i början men den har också kännts bättre och bättre. Kast egenskaperna med en haspel är ju samma men däremot bromsen är som kännts bättre och bättre på den.

Kan de vara så att rullar behöver en liten inkörsperiod innan de fungerar som de är tänkta att de ska fungera? Eller är de bara jag som har en inkörsperiod på mina rullar?

Har sett en del tips om att man ska rengöra rullen och sedan lägga polerpasta istf fett på kuggarna och köra runt lite, samt ett gäng kortare kast, för att köra in delarna. Sedan river man ner och smörjer rullen som vanligt.
    Inget jag gjort själv, men kan mycket väl tänka mig att känslan i rullen blir bättre efter en sådan behandling (eller vanlig inkörning förstås)...
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Jag är villig att hålla med att speciellt multirullar blir bättre efter en viss användan!

Kommentera

Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
        Jag är villig att hålla med att speciellt multirullar blir bättre efter en viss användan!
        Samma här, jag köpte en Revo toro från Beten.nu här om dan, i början var den "trögvevad" när jag jerkade. men det släpper mer och mer, måste ha nånting med att "köra in" rullen.
        [FONT="Comic Sans MS"]A bad day of fishing is better than a good day at work![/FONT]

Kommentera

När jag precis har köpt en ny rulle brukar jag ställa mig och kasta lite med en lämplig vikt för spöt. Börjar med medel vikter, ~25 gram. Sen övergår jag till lite tyngre för att avsluta med väldigt lätta vikter. Detta enbart för att se vad för spektrum jag har på rullen samt lära känna rullen jag precis köpt.

Jag tycker det är skillnad mellan varje rulle, fick äran att testa två nyinköpta rullar. En 5500 pro rocket och en Revo Toro. Revon gjorde inte lika långa kast som rocket rullen gjorde. Men man hade betydligt lättare att trassel vid utkast på rocket rullen. Kastlängden skilde sig enbart 5 meter med en 30 grams vikt. Men när jag drog på 60 gram så vart skillnaden 15-20 meter. Sen testa jag kasta med min gamla rulle som jag var van vid. Kastade mellan 10-15 meter längre än rocket rullen.

Kanske är så att rullarna måste köras in? Men har svårt att se det.
          När lager och drev nöts blir dom oftast sämre. Det är inget man vill uppnå.. eller?
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
            När jag precis har köpt en ny rulle brukar jag ställa mig och kasta lite med en lämplig vikt för spöt. Börjar med medel vikter, ~25 gram. Sen övergår jag till lite tyngre för att avsluta med väldigt lätta vikter. Detta enbart för att se vad för spektrum jag har på rullen samt lära känna rullen jag precis köpt.

Jag tycker det är skillnad mellan varje rulle, fick äran att testa två nyinköpta rullar. En 5500 pro rocket och en Revo Toro. Revon gjorde inte lika långa kast som rocket rullen gjorde. Men man hade betydligt lättare att trassel vid utkast på rocket rullen. Kastlängden skilde sig enbart 5 meter med en 30 grams vikt. Men när jag drog på 60 gram så vart skillnaden 15-20 meter. Sen testa jag kasta med min gamla rulle som jag var van vid. Kastade mellan 10-15 meter längre än rocket rullen.

Kanske är så att rullarna måste köras in? Men har svårt att se det.
            När lager och drev nöts blir dom oftast sämre. Det är inget man vill uppnå.. eller?
            Lagren är ju fettfyllda och därav lite trögare i början. Detta rättar till sig efter att de fått rulla ett par 1000 varv, vilket går rätt kvickt.
            En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
            http://mothugget.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            271 778 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist