Hjälp med nytt gäddfiske set? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med nytt gäddfiske set?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med nytt gäddfiske set?

Är väldigt ny här på FiskeSnack och är relativt ny på sport fiske också.
    Fastnade i fisket förra för sommaren, och försökte fiska så mycket som möjligt med mitt på clas ohlsson inköpta abu haspel set. Men har nu insett att det begärnsar mitt val av bete...
    Har tänkt fiska med wobblers (SG 4play och deras nya mjukbeten soft 4play och gäddspinnare. Har även några andra som Westin jätte shallow och Bomber 16A) i storleken 20-60g.

Har tittat på följande:
    -R.T. Steelhead Pro Spin 8' 20-60g spö med Hexana HX40FD rulle
    -Ron Thompson Flexide 6ft >90g spö med Ambassadeur Silver Max SMAX-L rulle
    tänker mej en flätlina nånstans runt 0,25mm.

Vill gärna ha åsikter om dom här uppsättningarna, vet att d finns bättre men ekonomin är inte den bästa just nu å den ser inte ut att bli bättre på ett tag.
    Sen undrar jag vad som är att föredra haspel eller spin utrustning? Har fått för mej att en multirulle kan vara svår att kasta med, mycke skatbon och liknande.

Är tacksam för all hjälp jag kan få.
    MVH Karlsson

Vad har du för budget?

Kommentera

Jag tycker du skall köra haspel först, eftersom du inte fiskat så mycket, sen köper du en multi som du har med dig vid sidan om och lär dig kasta med.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Hade tänkt mej runt 1000 lapen max 1500 som det ser ut nu. Egentligen skulle jag vänta tills ja kan lägga mer men vill så gärna kunna fiska vissa drag runt 50-60g. Å ja tänker som så att de är ju inte helt okända märken så d kan ju var rätt okej grejer för en billig peng.

Kommentera

Ron Thomson å ambassaduer silver max kan du hoppa över . Spöt kanske håller men rullen kommer garanterat inte göra det .

En vanlig ambassduer C3 5500 är en kanon rulle.

Spön finns mängder ja gillar spön på 8-10 fot bra om man står från land också .
          Välj lite högre kastvikt upp till 120 gram .Många överbelastar sina spön å det kan bli otäcka olyckor av de.

CWC , lundgrens , Dawia har alla finna spön . Många här gillar savager ja brukar jämför dom med koreanska bilar typ KIA å Hyundai snygga nya med håller ingen vidare kvalitee i längden .
          Zalt har spön som inte är så dyra tyvär är kvailten väldigt ojämn köper du ett Zaltspö spar kvittot .

/Fredrik

Kommentera

Tror han menar Silver Max haspel?

Kommentera

Oj, nu såg jag att han inte gjorde det

Kommentera

Tack för snabba svar...

Wreckbender:
                Låter som en idé. Men om jag har förståt de rätt så undvikar man att wobblers med fler krokar fastnar i linan/tafsen med en multirulle istället för en haspel, vet inte om d stämmer men de är anledningen till att jag börjat titta på multirullar.

jerklimpan:
                Trevligt förnamn Okej trodde faktiskt att alla rullar från ett märke som Abu var relativt bra, visst får man vad man betalar för men tänkte att de skulle funka någorlunda bra ändå. Men det är ju er med lite erfarenhet jag får lyssna på. Får ta å kolla på dom spöna du nämde vid tillfälle.

Men vad sägs om haspel setet? R.T. Steelhead Pro Spin 8' 20-60g spö med Hexana HX40FD rulle
                /Karlsson

Kommentera

Okumas Hexana rullar har fått skitbra betyg i div tester och det stämmer! Jag har 2st själv och de är klockrena tycker jag.
                  Spöt kan jag dock inte kommentera då jag aldrig testat det.

Jag körde med ett Savage Gear 8" 30-90gr ifjol och det var ett perfekt Gäddspö och till helt rätt pris åxå !

Multi har en stor fördel när man kastar med wobbler, då den "bromsar" litegrann i utkastet så är det mycket mindre risk för att wobblern börjar snurra och trassla in sig i lina eller krokar. Haspel bromsar inte alls på samma sätt så där är det större risk för trassel!

Kommentera

Ursprungligen postat av karlsson_456 Visa inlägg
                    Men vad sägs om haspel setet? R.T. Steelhead Pro Spin 8' 20-60g spö med Hexana HX40FD rulle
                    /Karlsson
                    Spöt har jag ingen erfarenhet av och kan inte uttala mig om.
                    Okuma Hexana-rullen däremot tycker jag är en mycket prisvärd och bra haspel (för det priset), jag har själv en i storlek 30.
                    Har ingen aning om var du bor, men om Kosta ligger hyfsat nära kan du köpa rullen där för 299:-

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13