En bra tafs till Abborre när gäddorna är i stöten!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En bra tafs till Abborre när gäddorna är i stöten!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    En sådan sax har jag också haft...
    Nåja...spänn linan ordentligt innan du klipper får du se...behöver knappt nudda den med saxen
    haha saxen är de inget större fel på och linan va självklart spänd.. är en spiderwire Stealth 0.38 som jag använder, tro det eller ej men den är förjävla seg att ha av.
    Återstår att se om den håller när en gädda sväljer betet djupt! ^^

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg

Har funderat på att testa Drennan 7-strand Pike Wire eller Drennan soft strand pike wire. Är ju inte så fantastisk dyr och känns väldigt smidig och mjuk.
      Någon som har erfarenheter eller har testat någon av dem? Står ju att den skall vara knytbar men hur bra funkar det i verkligheten?
      .
      Jag kör med Drennan 7 strand pike wire 20lb till abborrfisket. 3 varvs betesknut håller bra

Kommentera

Trådlyft2k3. Kan ju börja med att säga hej, nyreggad och så jävla sugen på UL-jerk för tillfället.
        Hursom så har jag fiskat väldigt aktivt förr men inte fiskat mycket alls på 10 år, detta eviga problem med gäddtänder är ju högaktuellt!
        Min undran är vad är flourcarbon för nått igentligen, ser ut som vanlig nylonlina men det är det alltså inte eller? Min tanke var ju att man kunde ha 50cm 0.50'ish nylon som tafs man sedan bara knyter i ex. jiggen sen när den blivit för kort tar man bort och sätter dit en ny tafs.

Så vad säger experterna?
        Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av guhra Visa inlägg
          Trådlyft2k3. Kan ju börja med att säga hej, nyreggad och så jävla sugen på UL-jerk för tillfället.
          Hursom så har jag fiskat väldigt aktivt förr men inte fiskat mycket alls på 10 år, detta eviga problem med gäddtänder är ju högaktuellt!
          Min undran är vad är flourcarbon för nått igentligen, ser ut som vanlig nylonlina men det är det alltså inte eller? Min tanke var ju att man kunde ha 50cm 0.50'ish nylon som tafs man sedan bara knyter i ex. jiggen sen när den blivit för kort tar man bort och sätter dit en ny tafs.

Så vad säger experterna?
          Fluorocarbon är en sorts nylonlina, men med en annan kemisk uppbyggnad som iprincip gör den osynlig under ytan. Dyrare än nylonlina är den också. Jag har provat 0.50mm nylonlina till samma princip som ovan, och abborren verkar inte skygga för den sålänge man har en lagom lång tafs (30-50cm) ifrån flätlinan.

Kommentera

Tja och välkommen Gurra!

Jag vet egentligen inte vilken den rent "kemiska" skillnaden är men egenskaperna är lite olika så som att fc sjunker och nylon flyter. Sen har inte fc något minne, vilket är dens egentliga fördel. Fastnar den tex i den bakre kroken när du jerkar kand du bara dra lite i tafsen så rätar den ut sig. Jämför det med knorrylon eller wiretafs som med tiden ser ut som gammal tandtråd.

Ursprungligen postat av guhra Visa inlägg

Så vad säger experterna?

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
              Fluorocarbon är en sorts nylonlina som iprincip gör den osynlig under ytan.
              just ja... den lilla detaljen också =)

Kommentera

Okej det förklarar ju en del, tack för svaren. Då blir det nog att prova FC-tafs!

Totte, ser att vi konkurerar (nästan) om samma gäddor, fast jag håller väl mer till åt Stallarholmen trakterna. Skitfiske osv!
                Senast ändrad av guhra; 2011-07-24, 23:32.
                Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Jag är också ny inför flourcarbon och fick idag min första bittra läxa kring detta tafsmaterial när en gädda slukade min abborrwobbler. Jag hann inte ens göra mothugg (den tog precis vid bryggan), tafsen smälte bort som ingenting. Så för att inte riskera att förlora fler favoritwobblers och plåga fler stackars gäddor blir det nog starkare material för mig i förtsättningen...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 306 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13