Utrustningshjälp för Gädda och Abborre! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningshjälp för Gädda och Abborre!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustningshjälp för Gädda och Abborre!

Hej allihop!

Har efter att under närmare 20år knappt fiskat något, nu åter fått upp intresset för denna underbara hobby.
    Införskaffade ett billigt Fladenset först, men insåg snabbt att jag tyckte det var på tok för roligt att fiska för att nöja mig med så enkel utrustning. Nu fiskar jag visserligen hellre än bra, men vill ändock ha en vettig utrustning.
    Köpte mig en Shimano Sienna 2500 rulle nyss, men är nu på jakt efter ett spö men skulle behöva lite råd i denna djungel av olika spö som finns.
    Största delen av mitt fiske består av att fiska gädda och abborre i lite olika sjöar, men har den senaste tiden blivit lite trollig efter gös i polarens båt så vill ha ett spö som funkar så bra som möjligt till detta.
    Känner att jag är beredd att lägga upp mot 1000:- men egentligen inte mer, innan man känner att intresset består även efter den här säsongen.

Tack på förhand.

Hej!
    Shimano Nexave 9' 15-40gr funkar klockrent som allroundspö.

/Linus

Kommentera

kan verkligen rekomendera berkleys lightning rod serie. det är väldigt mycke spö för pengarna. deras 9 fots 15-40 gram borde passa dig bra?
      alternativt ett 10-30. det är lite bättre på abborren men lite i minsta laget till gädda om du börjar hänga på lite större wobbler.

Kommentera

Tack för förslagen.
        Tänkte bara kolla vad som blir den stora skillnaden mellan att välja ett 9" och ett 8".
        Såg att båda ni hade rekommenderar 9", men eftersom jag mest kollat på 8" innan så skulle det vara intressant att veta vilka för- resp nackdelar som det är att välja de olika längderna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Testis Visa inlägg
          Tack för förslagen.
          Tänkte bara kolla vad som blir den stora skillnaden mellan att välja ett 9" och ett 8".
          Såg att båda ni hade rekommenderar 9", men eftersom jag mest kollat på 8" innan så skulle det vara intressant att veta vilka för- resp nackdelar som det är att välja de olika längderna.
          där är väl igentligen ingen större skillnad på ett 8 o 9 fots spö.. du kommer kasta lite längre med ett 9 fots. medans ett 8 fots är lite smidigare i en liten båt.. men med en fots skillnad är det skit samma.. annan sak om du tvekar mellan ett 7 fots o ett 13 fots:P

jag vet inte varför men jag fiskar helst med 9 fots. även i båt

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
            kan verkligen rekomendera berkleys lightning rod serie. det är väldigt mycke spö för pengarna. deras 9 fots 15-40 gram borde passa dig bra?
            alternativt ett 10-30. det är lite bättre på abborren men lite i minsta laget till gädda om du börjar hänga på lite större wobbler.
            Håller med. Har själv ett berkley lightning rod im6 8fot som jag är väldigt nöjd med.

Kommentera

Du lägger ett par hundralapper till och köper ett Savagear Bushwacker, 7 eller 8 fot upp till 40 g.
              Så enkelt är det om du vill ha ett spö som funkar helt suveränt till det du nämnt, de andra spöna som nämns i tråden är inte dåliga, men rätt trista om man jämför. Att man kastar längre med längre spö är inte alls säkert, det beror minst lika mycket på spöets aktion och kastteknik, och bushwackern är en riktig kastkanon med rätt teknik.

Kommentera

Jag säljer ett spö! Berkley lightning rod 40- i kastvikt och det är 2,4m långt!

skicka gärna ett PM om du är intresserad!

Kommentera

Vid kast från land och 10-30g betesvikt bör man satsa på ett 9" spö då eller kvittar det om man tar ett 8" ???
                  Jag har själv UL-kittet med lightning Rod och gillar spöet men var och kände på ett beastmaster och det var riktigt najs.

Kommentera

Det är bra spö alla från beastmaster till speedmaster, jag har ett Technium M som jag tycker är helt ok till priset...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 956 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13