Spö förklaring... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö förklaring...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö förklaring...

Hej.

Jag har några frågor angående spön..

Jag har ett spö som det står 10-20gr på, då förstår jag att med det spöt så är det optimalt att kasta beten inom det viktområdet. Men hur vet jag hur stor fisk som det klarar innan det "knäcks"?
    Jag har själv tre olika spön: lätt, mellan och styvt som jag kallar det. Jag kör hellre så mycket jag kan med det lätta eller mellan spöt eftersom jag tycker jag får bättre känsla med de spöna. roligare att fajta med en fisk.
    Jag använder det styva mer när jag vet att jag ska ha tyngre beten eller behöver kunna göra hårdare mothugg.
    Jag menar väljer ni spö efter vilka beten ni ska använda eller vilka fiskar ni ska fiska??

//Honke

Hur mycket ett spö tål innan det knäcks tror jag inte man kan få reda på i vanliga fall. Har sett ett lätt och tunt spö som lyfter 10kg rakt upp utan att gå av, så det beror nog bara på hur välbyggt spöet är, gissningsvis.

Jag väljer spö beroende på fiskemetod, kastar jag drag så använder jag mitt haspelspö med lite mjukare aktion för att kunna kasta lite längre.
    Vid gäddmete och tyngre drag använder jag mitt spinnspö som är lite styvare och ger rappare mothugg. Båda spöna ligger på 10-30 gram.

Kommentera

Ett spö ska aldrig knäckas (vid drillning). Det finns en anledning till att rullar har slirbroms. Helst ska ju linan gå av innan spöt knäcks. På brittiska spön har man även en linklassning så man har en hum om vilken lingrovlek/styrka som är lämplig.

Själv använder jag så lätt utrustning som situationen tillåter.

Grövre spön/linor behövs dock när man ska kasta tunga beten/sänken och t.e.x. om man måste drilla fisken snabbt och bestämt då det är mycket bråte i vattnet.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-08-10, 14:05.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ok. Så två spön som kan kasta tex 10-30g kan ha olika styvhet. Jag trodde att det va ungefär samma typ av styvhet i dom beroende på tillverkare. Så när man väljer spö så hittar man det spö som passar den typ av vikt på beten man ska använda. När det gäller styvheten på spöt så är det då den egna känslan som avgör vad som passar för just det tänkta fisket?
        Det finns alltså inte nån beteckning eller "kod" som säger styvheten i spö?

Kommentera

Då undrar du mer om spöts aktion och inte kastvikten i sig. Jodå, två spön med samma kastvikt kan skilja sig markant vad gäller styvhet. Det finns många olika typer av aktion - helaktion, toppaktion, progressiv... Det får man fråga om i butik eller kolla när man "testar" det i butik.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 823 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04