Spöbygge HÖ-spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöbygge HÖ-spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöbygge HÖ-spö

Jag står inför en stor och spännande utmaning sedan jag flyttat väldigt nära ett bra havsöringsområde längs den Malmöitiska kusten. Jag har aldrig fiskat havsöring tidigare och saknar ett bra spö för detta ändamål. Samtidigt har jag även blivit jäkligt sugen på att bygga mitt eget spö, för att få alla detaljer precis som jag vill ha det (inget tjafs, inget lullull, bara funktion och skönhet!)

Men vart jag än tittar runt på affärer som säljer klingor och annat man behöver så verkar det ju endast vara våra vänner flugfiskarna som känner ett behov och lust att bygga eget. Står ju knappt att hitta en enda spinnklinga inom Sveriges gränser! Och den man hittade verkar inte vara av den kvaliteten jag är ute efter.

Så..
    • Finns det några här som bygger ena spinnspön som kan tipsa om vart man får tag på material smidigast och utan att betala en förmögenhet i frakt?
    • Har någon något tips på en jävligt bra klinga till kustfiske efter havsöring? Runt 10 fot, 5-30 g ca.. Nåt ditåt. Jäkla svårt att veta vad man får när informationen på internet är ganska knapphändig. Skulle vara jättebra om man kunde få en rekommendation av någon istället!
    • Ni som beställt klingor från Mudhole i USA, vad har frakten landat på, jag har räknat ut Mudholes påslag till ca $20 för skrymmande paket samt för internationell frakt. Men skulle vara bra att få lite hum om vad totalen landar på.

Skulle även vara kul att komma i kontakt med andra byggare av spinn- och havsspön. Det är en helt ny värld för mig, men som verkar väldigt spännande och tillfredsställande!

/Kalle
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Snacka med wrekbender här på FS han bygger spön.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Schysst efternamn, trodde nästan att du var en förlorad släkting först!

Har skickat Wreckbender ett PM.

Men ni andra spöbyggare får gärna ge er till känna också! I need help!

/K
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ja jävlar! såg inte det. coolt! vi stava dessutom egentligen grünning och då blir det nästan ännu mer likt.
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

off topic.. när du letat grejor för spöbygge.. du har inte hittat någon sida i svergie? är på jakt efter en bit klinga och kork för att förlänga en jerkpåk

Kommentera

HSimport på Dan-tackel.se har en del, men det finns en hel del andra webshoppar också som är helt inriktade på flugspöbyggen. Men kork är ju kork vilket spö man än sätter det på...

/K

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
              Ja jävlar! såg inte det. coolt! vi stava dessutom egentligen grünning och då blir det nästan ännu mer likt.
              Får nästan fixa en släktträff! I skön kombination med fiske förstås...

Kommentera

Fått upp ett litet intressant spår.. Läste om några som har byggt haspelspön av flugklingor och gillat dessa väldigt mycket. Bra kastegenskaper med lätta beten och bra drillningsegenskaper. Jag lockas väldigt av tanken då jag gillar känslan av ett långt lätt spö med djup aktion. Har aldrig kastat spinnbeten med ett flugspö dock...

Frågan är hur man ska tänka vid val av klass av klingan om man vill kunna kasta beten mellan säg 5-25g som är det normala för detta fiske. Om man bara tittar på AFTM klassningen så betyder det att för att passa att kasta vikter runt 25g gäller AFTM klass 12. Men om det är rätt att översätta klassningen på det sättet vet jag inte.. Klass 12 känns ju ganska saftigt... Och spöt blir väldigt väldigt långt. Frågan är hur väl klingorna klarar av kastvikter över vad de första 9 metrarna fluglina väger vilket AFTM systemet utgår från??

Någon med erfarenheter av att kasta spinn med flugklingor?

Kommentera

Har du kollat med Fly Fishing Master (vet ej om de heter riktigt så, men något likande i alla fall) i Malmö.
                  Hittade en klinga där som jag blev djupt impad av, kostade knappt några pengar, men en riktig kastkanon utan att vara för styvt och snabbt.
                  Tumlaren
                  trolling är livet

Kommentera

Nä, det har jag inte, men det ska jag absolut göra! Tack för tipset! De ligger ju för böveln typ tre minuter från jobbet!

/Kalle

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13