Jag står inför en stor och spännande utmaning sedan jag flyttat väldigt nära ett bra havsöringsområde längs den Malmöitiska kusten. Jag har aldrig fiskat havsöring tidigare och saknar ett bra spö för detta ändamål. Samtidigt har jag även blivit jäkligt sugen på att bygga mitt eget spö, för att få alla detaljer precis som jag vill ha det (inget tjafs, inget lullull, bara funktion och skönhet!)
Men vart jag än tittar runt på affärer som säljer klingor och annat man behöver så verkar det ju endast vara våra vänner flugfiskarna som känner ett behov och lust att bygga eget. Står ju knappt att hitta en enda spinnklinga inom Sveriges gränser! Och den man hittade verkar inte vara av den kvaliteten jag är ute efter.
Så..
Skulle även vara kul att komma i kontakt med andra byggare av spinn- och havsspön. Det är en helt ny värld för mig, men som verkar väldigt spännande och tillfredsställande!
/Kalle
Men vart jag än tittar runt på affärer som säljer klingor och annat man behöver så verkar det ju endast vara våra vänner flugfiskarna som känner ett behov och lust att bygga eget. Står ju knappt att hitta en enda spinnklinga inom Sveriges gränser! Och den man hittade verkar inte vara av den kvaliteten jag är ute efter.
Så..
- Finns det några här som bygger ena spinnspön som kan tipsa om vart man får tag på material smidigast och utan att betala en förmögenhet i frakt?
- Har någon något tips på en jävligt bra klinga till kustfiske efter havsöring? Runt 10 fot, 5-30 g ca.. Nåt ditåt. Jäkla svårt att veta vad man får när informationen på internet är ganska knapphändig. Skulle vara jättebra om man kunde få en rekommendation av någon istället!
- Ni som beställt klingor från Mudhole i USA, vad har frakten landat på, jag har räknat ut Mudholes påslag till ca $20 för skrymmande paket samt för internationell frakt. Men skulle vara bra att få lite hum om vad totalen landar på.
Skulle även vara kul att komma i kontakt med andra byggare av spinn- och havsspön. Det är en helt ny värld för mig, men som verkar väldigt spännande och tillfredsställande!
/Kalle

Kommentera