SG Butch Light till gäddspinn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Butch Light till gäddspinn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av karlsson_456 Visa inlägg
    Är orolig att spöt kanske är lite kort. Har bara fiskat med ett 9ft spö. Är det bara en vane sak eller finns de ågra riktlinjer att gå efter?
    En vanesak. Ett butch light 15-60 ihop med Citica 201 E kommer funka kanon till wobblers och lättare tailbeten. Använder man lågprofilarna till det de är avsedda för, så håller de bra. Finns ju folk som pajjar allt de fiskar med, men undrar om det beror på grejjerna eller helt enkelt är en fråga om motorik

Kommentera

Längre spö ger bättre kastlängd, fiskar man från båt kan det å andra sidan kännas smidigt med lite kortare.

Är orolig att spöt kanske är lite kort. Har bara fiskat med ett 9ft spö. Är det bara en vane sak eller finns de ågra riktlinjer att gå efter?

Kommentera

Jag skulle tycka att 6'9 blir kort för enbart spinn, dock funkar det antagligen till den betes vikten du avser använda spöt till, det är väl först när du använder svår kastade beten eller spinnerbaits/mjukbeten som ett längre spö är riktigt behövligt för kastlängden.

Håller med Barramundi om att långa spön är lite osmidigt vid båt fiske men ett 8'6 spö funkar nog bra från båt, så kör du beten <100 g så tycker jag du ska testa 6'9 tror det kommer funka bra, som referense så kör jag ett 6'6 150g spö, kastar det mesta från 40-100g riktigt bra, dock kastar den spinnerbaits och mjukbeten bedrövligt (tunga mjukbeten)

Kommentera

Butch Light -100gr, är det lämpat till jerk eller bara som spinn? Är väl ett mjukare spö har jag hört så det kanske inte är ett bra jerk-spö?

Kommentera

Vanliga Butch Light 6.6' (odelat) ska vara jerkspön vad jag vet, har 2st -150g som funkar utmärkt men är i kortaste (och stelaste) laget för spinn.
            Eller tänker du på Butch Light XLNT 6.9' (2-delat)? Är nog också huvudsakligen tänkt till jerk men funkar hyggligt till spinn. Jag har 5st XLNT, tycker de är rätt sköna...
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ja har också hört att många, särskillt billigare lågprofilare rasar. Men ja va inne hos min lokala fiskehandlare och kände på Citican och den kändes bra till ett överkomligt pris. Men du har inte haft några problem med din rulle än? Jerkar du eller spinnfiskar du?
              Jag har aldrig oroat mig om att mina curado skulle rasa. Jag har haft curado rullar i 200 och 300 storlekar i snart 6 års nu. Häls /T
              Senast ändrad av tonyex; 2011-12-02, 12:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              272 615 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13