vilken haspel använder ni till laxfiske i åar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken haspel använder ni till laxfiske i åar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vilken haspel använder ni till laxfiske i åar?

Vet att många föredrar multi före haspel till laxfiske i älvar och åar. Men min fråga är: ni som använder haspelrulle, vilken rulle och vilken storlek använder ni?

Jag har precis uppdaterat till en penn battle 4000 till mitt Berkley Phazer 2 15-40g gram. Tanken är att den ska användas dels till laxfisket men även en del kustfiske.

Jag skulle säga rent för liten, ok att jag använder multi till det fisket men jag kör amb 6500 och amb 7000, skulle gå upp en eller 2 storlekar för att va på den säkra sidan...

Kommentera

Nja... en Penn Battle 4000 är rätt stor alltså, skulle säga att det är en bra storlek för laxfiske. Dessutom är de rejält konstruerade med starka bromsar och slukar en hel del lina av tillräcklig tjocklek (typ 0,25 flät eller 0,40 nylon). Däremot låter ju spöet för klent (fast det kanske du ändå inte tänkte använda).

Kommentera

Att ha i åtanke när man fiskar lax är att det förmodligen är den starkaste fisken i svenska vatten, när den rusar drar den ut rejäla mängder lina och bromsen kan inte stoppa den, det är därför jag tycker du ska ha en riktigt rejäl rulle till det fisket, dom flesta lax-fiskare jag känner ink. mig själv kör inte flät-lina till det fisket risken är för stor att linan förstörs eller fisken sliter sig med flät-linor eftersom dom inte ger efter...

Jag själv kör en Amb 7000 Pro Rocket med 0:45 trilene nylon och den har ingen chans att få stopp på en rejäl lax därför tycker jag en Penn battle i 4000 storlek är rent för liten...

En rejäl lax gör ibland rusningar på över 100m och ställer sig sedan och tjurar utan att man får in en meter lina och sedan sticker den igen, så en rulle som tar under 250 m lina av lämplig grovlek passar inte till lax-fiske...

Kommentera

jag har hittills kört med 0,35-0,40 nylon (än så länge bara dragit upp en lax). Jag räknar med att få på ca 180-200 m av denna lina. Större rulle än så blir väldigt tungt att fiska en hel dag med i mitt tycke.

När jag köpte denna rulle så stod det mellan battle 4000 el 3000 så då var det nog bra att jag köpte den större. Nästa steg väger ganska mycket mer. Spöt har jag haft hittills och tycker det fungerat bra. Men om du tycker det är för klent, vilket spö rekar du istället? Tycker Berkley spöt är roligt just att det är rätt mjukt och det känns även när jag fått mindre öringar och gäddor.

Kommentera

Jepp, tror du klarar dig alldeles utmärkt med den rullen. Som du säger så är ju ett lätt spö najs så länge det är mindre fiskar man får ja. Skulle man ha turen att få på en storlax kan det dock bli riktigt nervigt att landa den med ett så pass klent spö, men det kan ju å andra sidan bli ganska nervigt ändå.

Kollar man på spön som är gjorda för laxfiske är de ofta 10-14 fot och med kastvikt uppåt 100 gram. Men jag skulle tippa att ett typ gäddspö med kastvikt ca 20-60 gram och längd på 8-9 fot oftast fungerar alldeles utmärkt.

Kommentera

Stor skillnad mellan att fiska i breda strömmande vatten och små lugna åar , jag siktar på lax-fiske i dom stora vattendragen när jag snackar utrustning, skall du fiska i en lugnare å klarar du dig nog med dom prylarna du har.....

Är det breda vatten med ström så får du ofta ha sänken i + 100 gr klassen och gärna 0:45 linor då kommer du inte långt med din rulle.....

Jag fuskade lite och kollade linkapacitet på Penn Battle 4000 vilket var 212m/0.31mm nylon därför jag tycker den är liten.....

Allt beroende på var du tänker fiska och vilka betesvikter...
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-11-30, 18:18.

Kommentera

Lagan o Nissan blir det mest och västkusten.

Kommentera

Läste lite era inlägg och blir lite oroligt. Tänkte fiska lite öring och lax vid södra västkusten då är min shimano 2500 och 10-40g spö för klen alltså?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Är det breda vatten med ström så får du ofta ha sänken i + 100 gr klassen och gärna 0:45 linor då kommer du inte långt med din rulle.....
                    Jag kör tubfluga med sänken på mellan 20-40 gram

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 371 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist