hjälp med spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp med spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälp med spö

Tänkte jag ska åka ut nån eller några gånger med turer med landskronabåten o kanske även turer från Helsingborg för att att fiska efter torsk.

Tänkte jag ska använda min penn battle 4000 haspelrulle men anar att mitt Berkley Phazar 2, 25-40 gram blir för mjukt att fiska med. Eller?

Så vilket annat haspelspö skulle jag kunna köpa som passar för detta ändamål och passar min rulle? Vill egentligen inte ge mer än nån hundring då jag inte tror jag kommer fiska denna typ av fiske så ofta. Några tips på spö eller andra tips?

(Eller är det bättre att köpa ett helt havsfiske-set för typ 450:- på olssons fiske för detta ändamål?)

Räkna med ett spö som tar ca 150 gr så klarar du dig, rena havsfiske spö är inget kul på dom båtarna du pratar om, skulle kunna tänka mig att ett Daiwa Wave upp till 150 gr skulle passa det går även att kasta lättare beten med så du är inte helt låst till båt-fisket, kastar allt från 60gr och uppåt helt ok... Om du inte vill lägga ut pengar så hyr ett spö på båten, bättre det en att leta 100kr spö.....

Kommentera

Tror du Battle 4000 rullen funkar bra till det spöt?

Kommentera

Penn-rullen kommer funka fint för det fisket, men 100 spänn för ett spö kommer du inte långt med, om du inte hittar någon som har ett sådant spö som han väldigt gärna vill bli av med.

Skämt å sido så är det rätt stor skillnad på fisket i sundet beroende på var man är. När man fiskar på lite djupare och mer strömt vatten uppåt Helsingborg kan man behöva köra med 2-300 gram, medans man på grundvattenfisket här nere ofta kan köra med 40-60 gram. Med andra ord är det idealiska att välja spö utifrån detta.

Kommentera

upp till runt 500 kanske jag kan tänka mig gå

Kommentera

Något sånt här bör nog funka (lättaste klassen):

Kommentera

Inga problem med den rullen, du skall inte fiska giganter, själv har jag aldrig använt över 150gr på någon båt i sundet..... Malmö-Landskrona max 100 gr ofta spinn-fiske, du kanske får gå upp 50gr i Helsingborg om det blir strömt,,,, Mitt råd till dig är nog att hyra först och se vad du behöver, dom billiga havsfiske-spö som säljs är ofta trä-stockar som bara går att pilka med, egentligen rena skitet att ha i sundet.....

Kommentera

Det lättaste som borde funka som du säger, är bara lite skeptisk till att stå och kasta 60gr med det....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 306 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13