bra tips på ett havsöringspö 10-40 gram - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bra tips på ett havsöringspö 10-40 gram

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En liten fråga till er som rekommenderar tex Ironfeather..
    Det är ju lite av ett "Rolls-Royce" spö som för många bara är en ren dröm.
    Har ni fiskat med många andra spön och jämfört prestanda och känsla eller har ni köpt ett sådant och bara varit toknöjd?

Givetvis är det ett kanonspö men vilken Svensson som helst fattar ju det så egentligen blir ju en sådan rekommendation överflödig..
    Jag menar, alla vet ju att Audi, Bmw, Mercedes gör grymma bilar så de behöver egentligen ingen närmare rekommendation.. (ren dröm, enligt tidigare mening)
    Jag har mer en Ironfether spö till annat fiske och visst har jag provat en del annat genom åren, men till just kustfisket vill jag ha ett spö som ger riktigt bra kast-längder och där har jag inte hittat något bättre en Ironfether så självklart blir det min rekommendation.

Jag kan förstå om man tycker 2000-3000kr är mycket för ett spö, men då bör man nog även fundera på vad man betalar för rullen och kanske minska där,, man kastar aldrig bättre en vad spöet tillåter så bättre att lägga pengar på spö en på rullen.(tycker jag)

Jag har fiskat i ca:30 år så det är väl en av anledningarna till att det blir lite dyrare prylar men inte så ofta det mesta har man samlat på sig...

Kommentera

Fenwick ironfeather är säkert ett jävligt bra spö och har man pengarna ska man nog lägga dom på det spöt om man fiskar mycket HÖ. Vill man inte lägga det så slår jag ändå ett slag för SG parabellum spin som jag skrev förut, det ÄR ett jäkligt bra spö för pengarna! Jag har kör mitt i två säsonger snart och kasten blir riktigt långa, mothuggen sitter som en smeck! Dessutom är det kul att drilla fisk på. Jag har 9,2' 10-34g men fiskar mest med beten runt 20-25g. Det är inga problem att kasta beten genom hela kastvikts spannet. Alltså det är rätt viktklassat.
      Men som alltid när det gäller spön så är det ganska personligt vad man tycker är bra och inte. Ut och kläm och känn på lite olika modeller så märker du vad du gillar.
      http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Jag har ägt ett par beastmasters och ett par catana spön, och anser att ironfeather slår dessa två. (även om det är jävligt bra spön det också).

Kommentera

Många bra tips!
          Har även intresserat mig för 2 andra varianter.
          * Shimano Technium DF CX på 8-9 fot med låga kastvikter upp till runt 27 gram
          * Grey Greyflex M2 8,3 fot kastvikt 7-25 gram.
          Är det någon soms har erfarenheter av dessa spön? Framför allt är jag nyfiken på vilken aktion dem har och hur dem är att fiska med. Detta spö ska kombineras med min Shimano Stradic 2500

Kommentera

Hej

Jag är också för Ironfeather II (går att köpa på rea för ½ priset). Har även ett nyköpt Shimano Stella 4000FE till :-)
            Men innan använde jag Okuma Aluminor som fungerade lång över förväntan (och pris).
            Bara så ni inte tror att jag är prylsnobb ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            272 926 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13