Utrustning för havsöring :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för havsöring :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för havsöring :)

tjo

Jag har inte fiskat nå havsöring nån gång å vill testa detta denna våren

Så vad för utrustning ska jag köpa ? kommer inte fiska efter havsöring så där jätte hårt men vill ändå ha hyffsade grejer

vad är å föredra ? haspel lr multirulle? haspel rullen jag har till lätt gäddfiske e storlek 2500 sen har jag en amba över storlek 6500 tror jag det e ^^ kan man kanske använda ngn av dem med bra resultat?

mvh jocke

Japp visst funkar det! Kör själv med en Stradic 2500 FI.. Spöm runt 10fot täcker det mesta!

Kommentera

Haspelrulle storlek 2500 passar finfint. Sedan bör du ha ett spö som kastar lätta beten långt. Typ 10 fot med kastvikt ca 15-40 är ett bra riktmärke. Och så flätlina 0,15-0,20 mm.

Kommentera

Personligen föredrar jag långa spö som kastar riktigt bra, om man sen ska köra haspel eller multi är en smaksak, själv kör jag multi.
        Betesvikten för mig ligger mellan 25-40 gr beroende på var jag fiskar, strömmar,djup och årstid påverkar också mitt betesval.

Rullen bör ta en ok mängd lina och kunna ta hem lina snabbt eftersom man aldrig vet vad Hö hittar på och har man inte linan spänd är risken stor att den sliter sig.

Om du funderar på multi så funkar alla abu´s mellan Revo Inshore och en Rocket 6500 fint, du bör inte gå på mindre rullar en Revo Inshore, dom tar för lite lina och håller inte så bra till 40 gr beten, även att tänka lite på är att 6500 storlek kastar bättre en 5500 storlek på Amb oavsett betesvikt.....

Själv har jag märkt att nylonlina är att föredra, jag har tappat betydligt mer fisk på flät-linorna och allra värst har det varit med mindre hasplar och flät-lina....

Val av haspelrullar överlåter jag till någon annan, var evigheter sedan jag fiskade med dom...

Nu är detta bara mina personliga erfarenheter så ta det som råd inte fakta......

Kommentera

Tacka tackar tackar för all info

kollade nu på amban å det e en 5601 c4 har inte kollat på den rullen på ett tag så blandade ihop siffrorna ;P :/ har även ett 9 fot 7-29g men det spöt kanske känns lite kort å klent?

men ska kolla efter ett 10-11 fot spö då med kastvikt va 30- max 40g då

mvh

Kommentera

Om du har ekonomi så låt spöet kosta lite, det är spöet som kastar långt inte rullen,
            En C4 är kanon till det fisket, kastar bra och tar hem lina snabbt....

Kommentera

förslag på schyssta spön till amban?

Kommentera

jag fiskar med ett berkley titanium casting ssgs spö på 11.6 fot och 8-32 gram.
                med en amba 2500 ci med surfix 0.18 lina.. det är en underbar havsöring kombination. men kostar en del

när man fiskar öring är oftast bombard och fluga väldigt effektivt. men det kräver ett längre spö för att vara optimalt. kanske något att tänka på?

Kommentera

Jag kör med Fenwick Ironfether II 16-54 gr en riktig kast-kanon som tyvärr utgått detta året och ersatts av Fenwick Quadrant som vad jag hört av folk även det är ett riktigt kanon-spö och 1000kr billigare en föregångaren båda 4 delade.

Sedan har du även Fenwick Momentum som är ett riktigt bra spö, det är också förändrat och pris-sänkt sedan förra året, jag har även det i 16-54 förra årets modell...

Båda är 11 fot (330 cm)

Årets upplagor är inte heller dom billiga, Momentum 1995kr och Quadrant 2500kr men riktiga kanonspö.

Sedan kommer du nog att få fler förslag på bra spö här, jag kan bara yttra mig om det jag själv valt att köra med...

Kommentera

använder du 2500 haspeln tror jag att ett berkley phazer 2 15-45 gram hade varit kanon. Billigt och i mitt tycke mycket trevligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 923 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13