Bästa tafsen till Gös fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tafsen till Gös fiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Beställde dubbla uppsättningar Smithwich ASSRB-1232 samt 1235 innan jag gick och la mig igår, polarn ville ha nå skoj han me..
    Blir ut ikväll igen, Blir att köra lite vertikalt fram till 19 tiden och sen trolla ett par timmar, hoppas på utdelning denna gång med

    Kommentera


    • #52
      skulle tro att nylon 0,40 väljs före en tunn flätlina på grund av trasselrisken.....eller för att flätlinan inte är tyst i vattnet...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #53
        De flesta av mina spön kör jag med nylon 0,42 men jag har 2st med flätlina. Kör normalt med nylon på djuprigg och pulkor/paravaner. Dels för slitaget i linutlösaren men även för att det är lite töj i så att påfrestningen på grejerna och fisken blir lite mindre. Blir ju helt stumt när fisken ska lösa ut linan ur linutlösaren, inbillar mig att nylonet då ger en säkrare krokning. Sen ska vi inte tala om trasselrisken med många spön, nylon är bra mycket billigare. I en av sjöarna jag kör mycket i är det paravanförbud men tillåtet med 6 spön. Brukar börja med 4 på rigg för att när det börjar skymma flytta upp 1-2 spön till till "ytan" då kan det lätt bli trångt mellan linorna Flätlina kör jag om jag ska köra lite mer djupgående vobblers rakt bakom båten eller djupparavaner/dipsy divers för att få lite extra djup.

        Kroken jag brukar köpa är owner st-36bc vilket jag antar står för black crome. 36rd är ju röd

        Angående lekande och ringar så tycker jag att det är en bra lösning på NM18cm om man vill flytta bak den främre kroken och ta bort mittkroken. Har även här sett flera varianter, en intressant variant var att sätta en extra ring mellan krok o vobbler i den främre och mittersta samt ta bort den bakre helt. Det jag tycker talar emot är att jag upplever det som att de flesta gösarna just tar rakt bakifrån och därför borde det naturligtvis sitta en längst bak?! Säkert inbillning. Samtidigt borde ju gången bli bättre om man skippar den sista kroken, den bromsar ju rörelsen mest av de 3. Det viktiga är iaf att byta till lättare krokar och om man känner för det experimentera med 2 ist för 3 krokar.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Steve Slättmyr;

          Skulle jag få chansen att delta i en Göstrollingtävling och trolla efter Gös en varm augustikväll med sydvästliga till västliga vindar på någon av Mälarens stora fjärdar (Ekoln, Sigtunafjärden, Hovgårdsfjärden, Södra Björkfjärden, Prästfjärden eller Norra Björkfjärden) och bara får trolla med två beten, fyra timmar och med en bestämd trollingfart att välja med stora vinster i potten, då vet jag exakt vad jag skulle välja.

          De två betena skulle bli Smithwick ASSRB-1232 (blå/silver) och ASSRB-1235 (Clown) wobbler med 21 meter 0,40 mm nylonlina mellan spötopp och bete. Tiden skulle jag välja till två timmar före solnedgången till två timmar efter. Fångstsäkraste trollingfarten för större Gös är för egen del tveklöst 1,3 knop SOG (Speed Over Ground).

          Go for the Big Walleyes!

          Old Firehand

          www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm
          Håller i mångt och mycket med, även om jag hade gjort lite annorlunda så klart
          Hade definitivt haft lite längre släp, men tid o fart kan jag köpa rätt av. Betet har jag faktiskt inte provat men det ser rätt giftigt ut även om jag föredrar något längre beten.

          Kommentera


          • #55
            Tafsar, krokar, rullar, spön.. you name it! Trollingfiske i fokus

            Man kanske skulle införskaffa sig en rulle med räkneverk på för skojs skull, vad bör man ha för något ? Jag trollar ju oftast, nästan bara efter gös.

            Hittade på någon gammalsida något som många verkar rekomendera och som också skulle passa budgeten fint.

            * Ugly Stik Gold Tiger 8,6 ft 2,55m, någon anledning att välja en kortare resp längre modell?
            * Daiwa Trollingrulle SG 47 LCA med räkneverk.

            Kostar ca 1500 för spö och rulle, spännande !

            Någon som vet vart man vänder sig för att ändra rubrik på denna tråd till: "Tafsar, krokar, rullar, spön.. you name it! Trollingfiske i fokus" Känner att den gått lite OT vilket känns helt OK
            Senast ändrad av Sigtunafiskarn; 2012-07-31, 12:49.

            Kommentera


            • #56
              Jag kör Uglystick spöna men 7fots. Bra med spön som inte kostar skjortan när de hanteras lite ovarsamt i båten. Tycker att det är bra spön för pengarna. Funkar fint till både gädda, gös och insjölaxen. Gillar att de inte är så långa, blir hanterbara i båten, dessutom lätta att stuva undan, får in mina odelade i ruffen.

              Rullen får bra kritik men jag har inte provat. Själv kör jag med Shimano tekota men de är ju lite dyrare.
              Brorsan kör med Magda Pro som jag provat på vänerlax i 7kg klassen. Funkar bra, bromsen är helt ok. Man märker ju kvallitetsskillnaden så klart, bla så känns räkneverket lite skört. Men på det stora hela tycker jag att de funkar bra. Sg´n är väl ett snäpp upp så det är en bra kombo.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Sigtunafiskarn Visa inlägg
                Helt klart spännande alternativ.
                Blev nyfiken på varför du väljer 0,40 nylinlina? har själv 0,15 (tror jag) flätlina.
                Vilket djup hamnar dom på med de förutsättningar du valt? Är det några andra krokar än orginal du använder på dom? kanske färre krokar?
                Blev riktigt sugen att se om det skulle ge utdelning

                Där vi trollar är det runt 18m djupt, finns 2 höjder på ca 7m.
                Hej Jonatan Karlsson;

                Tack för beställningen idag av fyra Smithwick ASSRB-1200 (2/Blue Silver och 2/Clown) http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm. Du har dem med posten i morgon... Krokarna på ASSRB-1200 är kemvässade Eagle Claw bruna 3-krokar storlek Nr 4. De passar perfekt både till wobblerna och alla Gösar som hugger.

                När det gäller 3-krokar föredrar jag kemvässade Eagle Claw, Gamakatsu, VMC ConeCut och ibland Partridge men inte gärna Owner...om jag vill behålla en fisk som kämpar hårt och länge.

                Att jag trollar med nylonlina och inte dyneema- eller spectralina är för att nylonlinan är mer förlåtande när grov och kämpastark fisk hugger och jag tappar nästan aldrig en fisk som hugger när jag trollar med nylonlina. Blir det trassel vid Gös- eller Laxtrolling när det är dålig belysning då tackar jag Gud att jag inte använder flätlina. Flätlina har sina givna fördelar vid spinnfiske efter Gädda och vertikalfiske med jig och pimpel efter både Abborre, Gös och nästan all djupgående havsfisk.

                20 Lbs, 0,41 mm Silver Thread Excalibur glasklar copolymerlina köper jag själv i 3.000 yards (2.742 meter) bulkspolar och använder den linan vid både Gös- och Laxtrolling sedan många år tillbaka. Det står att 20 Lbs Excalibur-linan ska hålla 9,1 kilo, men den går av först vid 14,8 kilos belastning. Linan är dessutom otroligt nötbeständig.

                Jag släpper ut 70 fot (ca 21 meter) från mina DAIWA SG47LC rullar mellan release och Göswobbler vid Paravanfiske eller mellan spötopp och bete vid fiske med båtspön utan paravaner.

                Där vi trollar efter Gös på Mälarens Norra Björkfjärden ligger snittdjupet mellan Fagerön och Ärtskär på cirka 30 meter, mellan Ärtskär och Smidö på cirka 40 meter. Mina Smithwick ASSRB-1200 wobbler går på 4,6 - 4,9 meter vid 1,3 knops trollingfart (SOG). Vill jag ha wobblerna att gå exempelvis 3 meter djupare knyter jag fast ett 50 grams päronsänke med kontorsgummisnodd 5 meter framför wobblern.

                Go for the Big Walleyes!

                Old Firehand
                www.trumman.com
                Senast ändrad av Old Firehand; 2012-07-31, 19:11.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Jonatan Karlsson;

                  Tack för beställningen idag av fyra Smithwick ASSRB-1200 (2/Blue Silver och 2/Clown) http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm. Du har dem med posten i morgon... Krokarna på ASSRB-1200 är kemvässade Eagle Claw bruna 3-krokar storlek Nr 4. De passar perfekt både till wobblerna och alla Gösar som hugger.

                  När det gäller 3-krokar föredrar jag kemvässade Eagle Claw, Gamakatsu, VMC ConeCut och ibland Partridge men inte gärna Owner...om jag vill behålla en fisk som kämpar hårt och länge.

                  Att jag trollar med nylonlina och inte dyneema- eller spectralina är för att nylonlinan är mer förlåtande när grov och kämpastark fisk hugger och jag tappar nästan aldrig en fisk som hugger när jag trollar med nylonlina. Blir det trassel vid Gös- eller Laxtrolling när det är dålig belysning då tackar jag Gud att jag inte använder flätlina. Flätlina har sina givna fördelar vid spinnfiske efter Gädda och vertikalfiske med jig och pimpel efter både Abborre, Gös och nästan all djupgående havsfisk.

                  20 Lbs, 0,41 mm Silver Thread Excalibur glasklar copolymerlina köper jag själv i 3.000 yards (2.742 meter) bulkspolar och använder den linan vid både Gös- och Laxtrolling sedan många år tillbaka. Det står att 20 Lbs Excalibur-linan ska hålla 9,1 kilo, men den går av först vid 14,8 kilos belastning. Linan är dessutom otroligt nötbeständig.

                  Jag släpper ut 70 fot (ca 21 meter) från mina DAIWA SG47LC rullar mellan release och Göswobbler vid Paravanfiske eller mellan spötopp och bete vid fiske med båtspön utan paravaner.

                  Där vi trollar efter Gös på Mälarens Norra Björkfjärden ligger snittdjupet mellan Fagerön och Ärtskär på cirka 30 meter, mellan Ärtskär och Smidö på cirka 40 meter. Mina Smithwick ASSRB-1200 wobbler går på 4,6 - 4,9 meter vid 1,3 knops trollingfart (SOG). Vill jag ha wobblerna att gå exempelvis 3 meter djupare knyter jag fast ett 50 grams päronsänke med kontorsgummisnodd 5 meter framför wobblern.

                  Go for the Big Walleyes!

                  Old Firehand
                  www.trumman.com
                  Har du haft såna problem med owner? Tycker att de känns jämna mot ex VMC som jag kört en del med?
                  Tycker att de krokar bra och är tillräckligt starka för mitt fiske. Drog upp vänerlax på 8,5kg i vintras på 1 owner 6a utan problem?

                  Nyfiken på andras erfarenheter, kanske borde testa nått annat? Jag är öppen för att testa nått nytt

                  Linan på mina rullar är gärna Trilene XL 0,42 tycker den är följsam och stark. Just nu har jag några med Sten original, funkar fint med, inte så noga för mig. Får man trassel på flätlinan blir det bara ett ormbo direkt, bara o klippa. Nylon trasslar inte riktigt lika illa tycker jag med.

                  Håller med old firehand i att flätlina gör sig bäst på andra ställen kör gärna med strikewire på jerkrullen och haspelrullen. Skönt med den direkta kontakten, och med spöt i handen är det lättare att reglera kraften vid eventuellt hugg. Inte som ett stumt spö i spöhållare. När jag trollar med flätlina ser jag till att ha bromsen lite lösare, lite lurigt eftersom krokningen riskerar bli sämre.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Jonatan Karlsson;

                    Tack för beställningen idag av fyra Smithwick ASSRB-1200 (2/Blue Silver och 2/Clown) http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm. Du har dem med posten i morgon... Krokarna på ASSRB-1200 är kemvässade Eagle Claw bruna 3-krokar storlek Nr 4. De passar perfekt både till wobblerna och alla Gösar som hugger.

                    När det gäller 3-krokar föredrar jag kemvässade Eagle Claw, Gamakatsu, VMC ConeCut och ibland Partridge men inte gärna Owner...om jag vill behålla en fisk som kämpar hårt och länge.

                    Att jag trollar med nylonlina och inte dyneema- eller spectralina är för att nylonlinan är mer förlåtande när grov och kämpastark fisk hugger och jag tappar nästan aldrig en fisk som hugger när jag trollar med nylonlina. Blir det trassel vid Gös- eller Laxtrolling när det är dålig belysning då tackar jag Gud att jag inte använder flätlina. Flätlina har sina givna fördelar vid spinnfiske efter Gädda och vertikalfiske med jig och pimpel efter både Abborre, Gös och nästan all djupgående havsfisk.

                    20 Lbs, 0,41 mm Silver Thread Excalibur glasklar copolymerlina köper jag själv i 3.000 yards (2.742 meter) bulkspolar och använder den linan vid både Gös- och Laxtrolling sedan många år tillbaka. Det står att 20 Lbs Excalibur-linan ska hålla 9,1 kilo, men den går av först vid 14,8 kilos belastning. Linan är dessutom otroligt nötbeständig.

                    Jag släpper ut 70 fot (ca 21 meter) från mina DAIWA SG47LC rullar mellan release och Göswobbler vid Paravanfiske eller mellan spötopp och bete vid fiske med båtspön utan paravaner.

                    Där vi trollar efter Gös på Mälarens Norra Björkfjärden ligger snittdjupet mellan Fagerön och Ärtskär på cirka 30 meter, mellan Ärtskär och Smidö på cirka 40 meter. Mina Smithwick ASSRB-1200 wobbler går på 4,6 - 4,9 meter vid 1,3 knops trollingfart (SOG). Vill jag ha wobblerna att gå exempelvis 3 meter djupare knyter jag fast ett 50 grams päronsänke med kontorsgummisnodd 5 meter framför wobblern.

                    Go for the Big Walleyes!

                    Old Firehand
                    www.trumman.com
                    Tack för tipsen! Ser fram emot paketet på posten. Hittar inte linan som du tipsade om, Hittar märket hos trumman men inte benämningen Excalibur.

                    Edit: Jag chanser och slänger in en fundering gällande båtmotorer och renovering, vet inte vilken del utav forumet sånt tas upp på men kanske någon kan ge mig ett svar här.
                    Svärfar har en motor liggandes på 20-25hp som inte fungerar, han och jag har tillsammans försökt lokalisera felet men ingen av oss är någon höjdare på motorer (el !?!?! ) Finns det någonstanns i närheten av sigtuna eller i uppsala där man kan lämna in motorer för felsökning och renovering? Kanske finns det någon hejjare här på forumet som känner för en utmaning?
                    Senast ändrad av Sigtunafiskarn; 2012-08-01, 07:56.

                    Kommentera


                    • #60
                      Old firehand:
                      Jag har ungefär samma inställning till Ownerkrok. Har flera fiskepolare som favoriserar den, men jag har också erfarenheten att den tappar mer fisk än gamma & vmc.

                      När det gäller betesval kan man grubbla en hel del. Jag har mer & mer börjat luta åt att min egen tilltro till betet, är viktigare än betet i sig.
                      Senast ändrad av Nils Jonas; 2012-08-01, 08:58.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 790 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      248 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      561 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      228 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X