Ännu en tråd om gäddjup.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en tråd om gäddjup..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg
    Asså, jag kan ju inte göra det när jag ser ekon så djupt ned.
    Det går emot allt sunt förnuft. Har ni ens sett undervattensfoto på hur gäddor agerar mot beten mitt framför näsan på dem?
    Gäddan KAN vara en aggressiv jagare, men den KAN också bara titta på ett byte på 2 decimeters håll...
    Jag utgår ifrån att jag måste ta betet till gäddan, inte tvärsom.
    Om du inte "kan" göra det är jag rädd att ditt PB förblir 3.2kg.
    Som det är skrivit så stiger en gädda mååånga meter OM den är villig att hugga!
    På med wobbler som går på 2-3m djup och kör på djupaste områdena i sjön och leta efter fisk som är huggvillig istället för att haka upp dig på någon drömsk storgädda som står djupt och inte är intresserad.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Visst kan det vara gäddor du ser nere på djupet.
      Det står alltid stora fiskar djupt i de flesta sjöar. Men de står där av en anledning. De vilar, smälter maten eller är bara allmänt sura.
      Samtidigt är det ofta jagande fisk ytligare men de är svårare att se på ekolodet eftersom sökkonen blir så liten så högt upp i vattnet. Men det är oftast dessa man ska inrikta sitt fiske på.
      Så jag håller med flera här: Fiska grundare!

      Oavsett hur djup en sjö är brukar man koncentrera sitt fiske från 0,5 meter under ytan ner till 7-8 meter.
      Står en gädda på 10 meter och är lite i stöten, stiger den garanterat och klipper en wobbler som går på 8.

      Men oftast är det de ytliga betena som lockar mest fisk.
      Vi trollar en del med djupriggar som ibland kan vara effektivt på gädda men trots det faller de flesta huggen på ytligare wobbler.

      Kör några turer och testa med betena på olika djup.
      Värt att tillägga kan vara att just nu är gäddfisket "sådär". Det blir bättre när det svalnar av lite i vattnet framöver.
      //Micke
      Jag börjar tro mer och mer på er, kolla min länk på youtube "Lowrance 4 shows fish i cant Catch"
      Även fast en fisk tog både cisco och tafs från mig i veckan, stor.
      OBS! mitt gäddfiske har varit "värdekasst" hela sommaren, troligtvis jag som gör fel!

      Ursprungligen postat av mattsada Visa inlägg
      Kan också tycka det är en god idé att släpa beten på 2-3 meters djup över betydligt djupare vatten. Hade kanonfiske ett par månader i Ivösjön i somras, när jag drog wobblers på ungefär 3 meters djup över de djupaste områdena (40-50m). Trots att våra ekon låg betydligt längre ner i vattenmassan. Jag brukar alltid också köra ett spö som jag riggar mer konventionellt (exempelvis gällande djup), samtidigt som jag har ett wild card. Testa något nytt, provade att sätta ett 20g päronbly i gummisnodd ca 20m från betet (Ciscokid) smack sa det i skrotet!
      Jag är också så att jag vill ha en mer grundgående och en får gå på djupet, den som går på djupet är den jag har i handen!


      Ursprungligen postat av frusnahjältar Visa inlägg
      Om du inte "kan" göra det är jag rädd att ditt PB förblir 3.2kg.
      Som det är skrivit så stiger en gädda mååånga meter OM den är villig att hugga!
      På med wobbler som går på 2-3m djup och kör på djupaste områdena i sjön och leta efter fisk som är huggvillig istället för att haka upp dig på någon drömsk storgädda som står djupt och inte är intresserad.
      Fast du har väl sett reklamfilmen för Waterwolf undervattenskamera? Snacka om att gäddan är nära betet utan att hugga!
      Visst, några hugg kommer som skållade troll, men den jättegäddan tar det ganska lugnt kring både bete och kamera!
      Mitt PB, som glad amatör är 93cm/3,2kg eller 6kg på en 80cm för några veckor sedan!
      Jag skulle vara glad för 8kg eller 100cm =)

      Kommentera


      • #13
        Hej!

        Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, men håller med de andra som skriver att det sällan lönar sig att fiska djupare än 8 meter. När vi trollar med 8-10 spön kör jag sällan mer än 1-2 spön på en djuprigg och vet inte om jag någon gång fått hugg med riggen djupare än 10-12 meter. Hade jag bara haft ett begränsat antal spön skulle jag köra några välkända wobblers och inte tänka allt för mycket vad som visas på lodet, nu på hösten brukar det vara bäst att bara gnugga på pelagiskt. Släng på nån Westinare/Cisco/Swim Whizz/Zalt eller liknande så ska du se att huggen kommer, du borde dock överväga ett par spöparavaner, väldigt liten risk att få trassel även om du svänger väldigt skarpt och fler spön innebär åtminstonde i teorin mer fisk.

        Skitfiske!
        Senast ändrad av Vidman; 2014-09-12, 08:45.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Vidman Visa inlägg
          Hej!

          Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, men håller med de andra som skriver att det sällan lönar sig att fiska djupare än 8 meter. När vi trollar med 8-10 spön kör jag sällan mer än 1-2 spön på en djuprigg och vet inte om jag någon gång fått hugg med riggen djupare än 10-12 meter. Hade jag bara haft ett begränsat antal spön skulle jag köra några välkända wobblers och inte tänka allt för mycket vad som visas på lodet, nu på hösten brukar det vara bäst att bara gnugga på pelagiskt. Släng på nån Westinare/Cisco/Swim Whizz/Zalt eller liknande så ska du se att huggen kommer, du borde dock överväga ett par spöparavaner, väldigt liten risk att få trassel även om du svänger väldigt skarpt och fler spön innebär åtminstonde i teorin mer fisk.

          Skitfiske!
          Klart jag funderat på paravaner, jag är beredd att prova ganska mycket för att få drömgäddan.
          Jag har dock bara 2 spön plus ett nödfallsspö (gammalt 8fots gäddspö)
          Jag använder jerkspön som trollingspö, korta, smidiga och enkelt att kontrollera tunga wobblers.
          Nu har jag provat, och misslyckats, med flötestrolling vid 2 försök.
          Det som räddat mig hittills är att de 'riktiga' trollingbåtarna också kammat i princip noll den här sommaren.
          Tempen är nere på 16 grader i vattnet nu, så några grader till kanske ger en fin avslutning på säsongen..

          Kommentera


          • #15
            Jaha, såg att du redan hade provat flötestrolling, det är ju annars grymt effektivt, och en av de största fördelarna med just det fisket är ju just att det är så lätt att justera djupet exakt där du vill fiska. Ett tips är ju att du först letar upp några intressanta ekon, och helst markerar var du har dem, släpper ner betet 1-2 m över ekot, och så bara driv eller kör så sakta du kan över området. Brukar funka för mig i alla fall.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
              Jaha, såg att du redan hade provat flötestrolling, det är ju annars grymt effektivt, och en av de största fördelarna med just det fisket är ju just att det är så lätt att justera djupet exakt där du vill fiska. Ett tips är ju att du först letar upp några intressanta ekon, och helst markerar var du har dem, släpper ner betet 1-2 m över ekot, och så bara driv eller kör så sakta du kan över området. Brukar funka för mig i alla fall.
              Min sjö är nog hårdfiskad. Inte ens de med 4-10 spön har fått fisk (sämre än normalt när man pratat med dem på bryggan..)
              Det enda jag har kvar att prova är levande bete. (Har haft svårare än jag trodde att hitta mört)
              Och jag måste göra som du säger, hitta intressanta ekon och begränsa fisket till just där.
              Jag körde typ "trollingsvep" när jag var ute och provade, då blev det mycket tid i ingenmansland.
              Bättre att trolla ett svep och hitta ekon och sen köra på korsan och tvärsan där, fast kortare svep.
              Kör med elmotor så farten gå att justera till extremt långsamt.
              Jag kämpar vidare.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg
                Min sjö är nog hårdfiskad. Inte ens de med 4-10 spön har fått fisk (sämre än normalt när man pratat med dem på bryggan..)
                Det enda jag har kvar att prova är levande bete. (Har haft svårare än jag trodde att hitta mört)
                Och jag måste göra som du säger, hitta intressanta ekon och begränsa fisket till just där.
                Jag körde typ "trollingsvep" när jag var ute och provade, då blev det mycket tid i ingenmansland.
                Bättre att trolla ett svep och hitta ekon och sen köra på korsan och tvärsan där, fast kortare svep.
                Kör med elmotor så farten gå att justera till extremt långsamt.
                Jag kämpar vidare.
                Tjenare, har fisket lossnat för dig sen ditt senaste inlägg eller hur har det gått?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg
                  Det är gigantiska fiskekon. Absolut perfekta bågar, med träffyta i mitten.
                  Sjön är djup så jag ser språngskikt ibland.
                  Betesstimmen är ganska många och ofta bågar ikring dem!

                  Jag ska låta kameran rulla nästa gång jag ser dessa monster runt 10 meter.
                  Hej Fred Fiskare;

                  Det är kanske dags för dig att köpa två djupriggar för att få ner dina wobbler eller skeddrag direkt i Gäddans, Gösens, Laxens eller den eftertraktade Öringens huggzon. Lättast att locka fisken till hugg har du om dina beten simmar 0,5 - 1,0 meter ovanför fiskens ögon...

                  Rätt bete, rätt trollingfart, rätt tid och tålamod är ofta de utlösande faktorerna som får fisken att hugga...

                  Go for the Big Ones!

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag tycker du ska använda ekolod till att hitta runda bollar med bytesfisk. Vilken fart kör du? När det är kallt i vattnet så är det långsamma rörelse som gäller. Har du tur och får tag i några Zalt av äldre modell. Dom behöver inte ha skarv men dom blev först riktigt dåliga när han satte i genomgående tråd i dom.Då blev dom för tunga och orörliga.Swim wizz 500 tror jag håller hyfsad kvalite även nu. Leta upp bytesfisk sen ror du runt eller kör typ 0,3 knop. Rapala, Ciskokid, är inga beten för kallt vatten

                    Mvh Fredrik

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                      Jag tycker du ska använda ekolod till att hitta runda bollar med bytesfisk. Vilken fart kör du? När det är kallt i vattnet så är det långsamma rörelse som gäller. Har du tur och får tag i några Zalt av äldre modell. Dom behöver inte ha skarv men dom blev först riktigt dåliga när han satte i genomgående tråd i dom.Då blev dom för tunga och orörliga.Swim wizz 500 tror jag håller hyfsad kvalite även nu. Leta upp bytesfisk sen ror du runt eller kör typ 0,3 knop. Rapala, Ciskokid, är inga beten för kallt vatten

                      Mvh Fredrik
                      Hej Fredrik "Jerklimpan" Lindby;

                      Det här vet du sedan lång tid tillbaka, men för den oinvigde kan ekonas formationer på bildskärmen lära ut mycket...

                      Runda bollar och julgranar på bildskärmen (displayen) tyder på kompakta stim av mindre, "vilande" bytesfiskar...
                      Vertikala staplar med lösa prickar lite här och där runt omkring tyder ofta på jagande rovfisk ...

                      Go for the Big Ones!

                      http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand


                      http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 790 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      248 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      561 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      228 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X