Tips till göstrolling/gösfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till göstrolling/gösfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips till göstrolling/gösfiske?

Hej, på mina sommarlov brukar jag spendera mycket av min tid uppe vid vår stuga i Medelpad, och jag fiskar oerhört mycket i sjön där. Tyvärr är gäddfisket i sjön generellt ganska dåligt och helt åt helv*** på sommarn, då gäddorna står väldigt djupt och jag trots hundratals timmar av fiske inte lyckats hitta mycket gädda där. Pga detta samt av ren nyfikenhet skulle jag vilja lära mig gösfiske, sjön heter Marmen, är en del av Ljungan, klassisk stenig sjö med liten vegetation med stora djupskillnader och är betydligt mer mediterad inom gösfiske än gäddfiske. Jag har lagt ner tid åt detta också, inte så mycket men tillräkligt för att jag borde fångat några gösar om jag skulle gjort rätt, men något gör jag väldigt fel har jag en känsla av.

Jag vet var de flesta gösar tas, folk trollar samt vertikalfiskar längs med en djupkant där djupet snabbt växlar från 1.5-3 meter till 15-30 meter. Jag har förstått att gösen kommer upp och käkar småfisk på de grunda delarna om kvällen, rätta mig om detta är fel. Jag har prövat att trolla lite grundare längs med djupkanten och över de grunda partierna med klassiska gamla vobblers som min far använde till spinnfiske efter gädda för några år sedan, ni vet de klassiska rapala-vobblers osv.
    Då slänger jag egentligen bara i två vobblers, använder rejäla ståltafsar, lägger mig i 1,5 till 2 knop och försöker täcka av djupkanten och lite grundare partierna. Inte ens haft ett hugg på detta sättet än, har fiskat under dagen samt kvällarna på sommaren.

Har även trollat några meter djupare med rapala-vobblers, helt utan resultat i stort sett.

Vertikalfiske även det prövat, jag lägger mig bara och driver med vinden ifall den ligger rätt och använder Westins TwinTeez och gör små, instinkta ryck, 1-2 meter över botten. Någon gädda har jag lyckats fånga såhär, men återigen inga gösar.

Jag undrar om någon här har några tips för att jag snabbast möjligast ska kunna börja fånga gösar om sommaren, helst genom trolling. Jag vill uppleva samma härliga känsla som när jag fångade mina första gäddor och aborrar.
    En abborre är en abborre

Enligt min erfarenhet är du rätt ute. Tipsen jag kan ge är kör långsammare, använd svävande wobblers och stanna motorn ibland (Rapala Husky Jerk 12 cm i färgen fire tiger är nog min mest fångstsäkra göswobbler).

Var också mycket observant, gösen är ofta och petar i wobblern vilket du märker om du håller ett öga på spötoppen medan du trollar. Vid dessa "pet" kan det vara hugg-givande att släppa lite lina så att wobblern stannar upp.

Kommentera

Kommentera

Okej, tack för svar! En fråga till, verkar som att gösen är ganska försiktig, är ståltafs något jag borde byta ut mot flourcarbon kanske? Vad använder du?
        En abborre är en abborre

Kommentera

Ja, själv använder jag alltid flourcarbontafs på ca 1 m vid gösfiske. Gösen kan som du märkt ganska petig med maten.. I mina vatten brukar det fungera bäst med blå eller svart/ chrom wobblers från Cotton cordell, viper, och Smithwick. Andra dagar kan det vara svarta, ljusa eller skarpa färger som funkar, är väl lite det som är charmen med fiske, finns alltid mer att lära sig.
          Har du ekolod? Det är ju till stor hjälp när det gäller att hitta djupkanter fisk och bytesfisk.
          Har du provat flötestrolling? Det är både intressant fiske och effektivt!
          Sök på flötestrolling i forumet, grävlingen har skrivit en riktigt bra artikel som lär dig allt du behöver veta!

Anders

Kommentera

Tack för tipset! Ja, jag har tillgång till ett ekolod men inte alls ett lika avancerat som de nyare är. Inget enkelt drop-shot fiske med det direkt, men fungerar absolut för att hitta stim av småfisk samt djup.

Flötestrolling har jag läst en del om, låter jätteintressant. Jag är inte så insatt inom just det, men skulle kanske vara en rolig taktik att försöka lura några större djupstående gäddor på sommaren också..
            Senast ändrad av srkjell; 2015-05-01, 19:53.
            En abborre är en abborre

Kommentera

Du kommer klara dig utmärkt med det lodet. Största fördelen med flötestrolling tycker jag nog är att det är så lätt att ställa in exakt vilket djup du vill fiska på, och så kostar det inga stora pengar att komma igång heller, så det tycker jag du skall prova! Glöm inte att skriva här hur det går sen heller��

Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av srkjell Visa inlägg
                Hej, på mina sommarlov brukar jag spendera mycket av min tid uppe vid vår stuga i Medelpad, och jag fiskar oerhört mycket i sjön där. Tyvärr är gäddfisket i sjön generellt ganska dåligt och helt åt helv*** på sommarn, då gäddorna står väldigt djupt och jag trots hundratals timmar av fiske inte lyckats hitta mycket gädda där. Pga detta samt av ren nyfikenhet skulle jag vilja lära mig gösfiske, sjön heter Marmen, är en del av Ljungan, klassisk stenig sjö med liten vegetation med stora djupskillnader och är betydligt mer mediterad inom gösfiske än gäddfiske. Jag har lagt ner tid åt detta också, inte så mycket men tillräkligt för att jag borde fångat några gösar om jag skulle gjort rätt, men något gör jag väldigt fel har jag en känsla av.

Jag vet var de flesta gösar tas, folk trollar samt vertikalfiskar längs med en djupkant där djupet snabbt växlar från 1.5-3 meter till 15-30 meter. Jag har förstått att gösen kommer upp och käkar småfisk på de grunda delarna om kvällen, rätta mig om detta är fel. Jag har prövat att trolla lite grundare längs med djupkanten och över de grunda partierna med klassiska gamla vobblers som min far använde till spinnfiske efter gädda för några år sedan, ni vet de klassiska rapala-vobblers osv.
                Då slänger jag egentligen bara i två vobblers, använder rejäla ståltafsar, lägger mig i 1,5 till 2 knop och försöker täcka av djupkanten och lite grundare partierna. Inte ens haft ett hugg på detta sättet än, har fiskat under dagen samt kvällarna på sommaren.

Har även trollat några meter djupare med rapala-vobblers, helt utan resultat i stort sett.

Vertikalfiske även det prövat, jag lägger mig bara och driver med vinden ifall den ligger rätt och använder Westins TwinTeez och gör små, instinkta ryck, 1-2 meter över botten. Någon gädda har jag lyckats fånga såhär, men återigen inga gösar.

Jag undrar om någon här har några tips för att jag snabbast möjligast ska kunna börja fånga gösar om sommaren, helst genom trolling. Jag vill uppleva samma härliga känsla som när jag fångade mina första gäddor och aborrar.
                GÖSEN ÄR EN LÅNGSAM OCH KLUMPIG JÄGARE.
                I gösens mun hittar man många små griptänder spridda bland dubbla rader av stora, sylvassa huggtänder. Gösens sätt att jaga och hugga ett byte motiverar också användande av spöhållare. Gösen ligger inte i försåt och kastar sig inte över sitt byte som gäddan. Tvärtom är gösen både långsam och klumpig och har därför ett helt annat jaktsätt. Gösen simmar uthålligt och målmedvetet efter sitt byte tills den hinner ikapp det. Då försöker den gång på gång med försiktiga nafs svälja bytet bakifrån. Svarar man som trollingfiskare med ett hårt mothugg i fel ögonblick, då blir gösen skrämd och går ner i djupet. En spöhållare förblir oberörd och gör inget plötsligt mothugg på ett litet gösnafs eller en serie lätta stötar ”tap..tap.. tap” mot wobblern. Spöhållaren bryr sig inte om att gösen simmar i samma fart som wobblern och skjuter på den bakifrån. Men när gösen hugger på riktigt, då blir det tvärstopp tack vare spöhållaren!

LÅNGSAM GÖSTROLLING ÄR OFTA RÄTT TAKTIK.
                Vid göstrolling gäller det alltid att snabbt hitta för dagen exakt rätt trollingfart. Det duger alltså inte att köra med 1,7 knop om gösen hugger bäst vid 1,1 knop. Man måste variera trollinghastigheten tills man funnit den fart som gösen hugger vid just idag och just nu!.Det är sällsynt att någon trollar för långsamt för att få storgösen att hugga! Alltför ofta är det tvärtom! En extra långsam trollingfart ger gösen längre tid att besluta sig för att ta betet. Genom att köra båten i sicksack eller S-formade banor får man sina wobbler att sakta ner och öka farten på ett naturligt, huggstimulerande sätt. Man kan också köra båten i stora åttor så att wobblerna tappar fart i innersvängarna och ökar fart i yttersvängarna. Många gånger hugger gösen när betena stannar upp och ibland är fartökningen i yttersvängarna dagens melodi.

Go for the Big Walleyes!

http://www.trumman.com/cordell/wally_stinger.htm
                Old Firehand

Kommentera

Till att börja med måste jag redovisa att jag är allt annat än erfaren vad gäller gösfiske. Men jag har ett tips på en fiskemetod som kan vara bra att ha(bland många andra verktyg)i verktygslådan. 3-way rig. Min kärlek till metoden kan möjligen vara orimligt stor i förhållande till dess effektivitet. Det har att göra med att min första(och hittills enda)Gös togs på den metoden första passet jag testade den, efter totalt c:a 30 timmar fiske efter Gös fördelat på fem fiskepass. Här är en film som kort presenterar metoden; https://www.youtube.com/watch?v=aJN4oiclHyM Obs! Stirra dig inte blind på att de rekommenderar multiutrustning. Haspel funkar alldeles utmärkt också.

Du knyter alltså en betestafs och en sänkestafs i ett trevägslekande. Sänkestafsen ska vara kortare och svagare(så att det enda du förlorar är sänket om det fastnar i botten, 0,20-0,25 nylon borde vara bra)än betestafsen. Till betestafsen använder jag själv 0,45 fluorocarbon, men andra dimensioner funkar säkert också bra. I både betestafsen och sänkestafsens ändar knyter jag beteslås så att det ska gå smidigt att byta både bete och sänke. Sänkestafsen bör vara c:a 1m eller kanske lite längre. Betestafsen ska vara något längre än sänkestafsen, detta så att varken betet eller fisken trasslar in sig i sänkestafsen. Flytande eller svävande wobblers som går grunt(max 1,5-2m) i "naturligt tillstånd" är melodin. Vikten på päronsänket anpassar du till vad som behövs, tumregeln där är att ju djupare, snabbare fart och ju mer flytkraft i betet desto tyngre sänke krävs för att få bra bottenkontakt. För egen del har det funkat bra med 60 grams sänke till Bomber B15J och relativt långsam trolling på djup kanske ner till 15-20 meter. Ska du däremot trolla i lite högre fart, kanske efter gädda, med större wobbler, kan det tänkas att du behöver sänke på upp till 100 gram eller kanske t.o.m ännu mer.

Du släpper helt sonika ut lina i farten tills du känner att sänket tar i botten, sen håller du spöt i handen och vevar in/släpper ut vid behov. Såvida ditt spö inte är ett järnspett så bör det kännas rätt tydligt när sänket släpar i botten. Då och då kan det vara en idé att dra i spöt för att känna så att wobblern går som den ska, dvs att den inte fått en massa sallad på sig.

Jag har fått både Gös, Gädda och Abborre med metoden. Förutsatt att fisken håller sig vid botten bör det funka på alla möjliga rovfiskar. Om du vill praktisera C&R så tänk på att inte dra upp fisken för fort vid hugg på djupt vatten, det kan ge tryckskador som den inte överlever. Gäddsäker tafs om du kör i "gäddfart". Sen står det såklart inte i lagen att du måste fiska med sänket i botten med denna metod, går såklart utmärkt att fiska i mellanskikten - bara att stanna linsläppet innan du får bottenkontakt eller veva in lina efter bottenkontakt. Sen går säkert utmärkt att byta ut wobbler mot skeddrag, jigg, spinnare eller spinnerbait också, men alla dom varianterna kanske inte är rätt medicin för Gösen. Bara tänka på att vara försiktigare v.g botten med tanke på att de sjunker.

Som tipsats om tidigare så är det väl sakta som gäller för Gös, testa att köra så sakta som möjligt men som ändå ger wobblern gång. Och med vissa wobblermodeller är den farten ändå för hög för göstrolling. Generellt så tror jag väl att ledade wobblers har bra gång även i låga farter.

Och, såklart, om du misstänker att gäddorna står och surar på botten i djupen, testa denna metod. Annars har jag hört ryktas att gäddor ofta går att hitta i mellanskikten över djupa partier på hösten, kanske trolling med beten på 5-10m djup kan vara rätt medicin då.

Det är såklart inte trollingfiskets heliga Graal, men det är ett till verktyg i lådan.
                  Senast ändrad av Usling; 2015-05-03, 20:41.
                  All you need is Lubb.

Kommentera

Testa trolling med Nilsmaster färg 70 Gösambulansen samt olika gul,orange samt med röda färger och som sagts skippa ståltafsen,jag använder till göstrolling titantafs eller fluorcarbon
                    Sen som flera sagt så kör lååångsamt efter gösen och testa att köra i S samt sätta ett päronbly enbit upp på linan i en gummisnodd på dagen för att nå ner djupare till gösen.
                    Testa även att trolla in på natten,Gösen är nattaktiv och äter småfisk även mitt på natten.
                    Skitfiske
                    Min fiskeblogg:
                    www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    434 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X