Östersjötrolling 2007 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östersjötrolling 2007

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av PudDphantom Visa inlägg
    Som perx säger så har inte vandrarna nått Åland riktigt än, men lax kommer det upp.. en polare har dragit en på ca 14pannor, sen ha finska proffs dragit en del 10+are ibland dem Ville Ohra i team big fish(kanske stavade fel nu De fiskar som de flesta finnar med betesfisk och det framgångsrikt.. så vi säger bara "if we cant beat them join them" så nu skall det börjas släpas löja, skall bli intressant, lyckas det så återkommer jag med rapporter o detaljer om det hela, men risken finns ju att man faller tillbaka o börjar släpa plåt Själva så har vi haft duktiga båtstrul, har haft våran(min lagkamrat Simons) yamarin 5910 in på garantijobb, vi var lovade att få tillbaka den i april, men den har inte blitt klara än, men som kompenstion så skickar dom iväg en 59cc åt oss, tack och bock.. får den i veckan.. så nu lär det skruvas och borras rejält för att få allt på plats så man kan trolla rejält då steglaxen når oss..
    mvh PudD
    Riskerar de inte hugg av säl vid betesfisk trolling??
    Verkar inte vara nån fara vid plåtfiske iaf har haft flera lekande bland linor i släpet och de rör inte en grej (så här långt iaf)
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Som perx säger så har inte vandrarna nått Åland riktigt än, men lax kommer det upp.. en polare har dragit en på ca 14pannor, sen ha finska proffs dragit en del 10+are ibland dem Ville Ohra i team big fish(kanske stavade fel nu De fiskar som de flesta finnar med betesfisk och det framgångsrikt.. så vi säger bara "if we cant beat them join them" så nu skall det börjas släpas löja, skall bli intressant, lyckas det så återkommer jag med rapporter o detaljer om det hela, men risken finns ju att man faller tillbaka o börjar släpa plåt Själva så har vi haft duktiga båtstrul, har haft våran(min lagkamrat Simons) yamarin 5910 in på garantijobb, vi var lovade att få tillbaka den i april, men den har inte blitt klara än, men som kompenstion så skickar dom iväg en 59cc åt oss, tack och bock.. får den i veckan.. så nu lär det skruvas och borras rejält för att få allt på plats så man kan trolla rejält då steglaxen når oss..
      mvh PudD
      PudD vad håller de för fart vid löjtrollingen?
      Om man tvingas dra ner farten vid vandrar fiske täcker man mindre yta, det är säkert högeffektivt om man vet att fisken verkligen är där men tvekar hugga,(som i Vättern) dock om man är osäker på den punkten skulle inte jag gilla att dra ner farten iaf.
      Vad tror du??

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Verkar inte vara nån fara vid plåtfiske iaf har haft flera lekande bland linor i släpet och de rör inte en grej (så här långt iaf)
        Det var en som fick på en säl här nere förra sommaren, på en Dipsy var det men jag vet inte betet
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

• sälarna

sälarna hugger varken plåt eller strömming här vad det verkar. de är väl för kloka antagligen, de visar sig snabbt runt båten när man kommer ut men de är nog bara och kollar upp en ifall man är drivgarnsfiskare eller ngt, för ur näten äter de nästan slätt på lax....
          inte hört ngt om att de testar en släpad strömming, däremot har de bestulit trollingfiskare på laxar strax innan håvning, inget vidare...

Perx
          Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

• Den jag känner fick sälen i ena paddeln/arm/fena så den hade nog bara varit framme och klappat lite på draget och råkat fastna...
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              PudD vad håller de för fart vid löjtrollingen?
              Om man tvingas dra ner farten vid vandrar fiske täcker man mindre yta, det är säkert högeffektivt om man vet att fisken verkligen är där men tvekar hugga,(som i Vättern) dock om man är osäker på den punkten skulle inte jag gilla att dra ner farten iaf.
              Vad tror du??
              Det skiljer sig mycket mellan vilka sorters skall man man har och ur man har ställt in skallarna. vet man var fisken/stömmingen är kan man välja långsammare inställningar på tacklet(brukar finnas 3 ställen att fästa linan, och alla är olika fartkänsliga), de långsammare brukar oftast vara effektivast, alltså då betesfisken gör lånsamma o stooora och oregelbundna cirklar, men skall man söka upp fisken tills man hittar strömminsstim så kan man köra så att strömmingen gör mindre cirklar. finnarna snackar alltid om farten i km/h och vanligtvis så ligger farten mellan 2-3 km/h.. men tackln kan även klara av 4km/h vid "maxinställningen".. Visst kan det kännas frustrerande då ekolodet visar noll aktivitet o man bara driver fram, det e lätt o plocka upp allting o kasta på ismo maggare o big horns o susa iväg i 2,8 knop. Men finska betestrollare har ju börjat dominera så pass överallt och vi har blivit så frånfiskad då man själv har ansett det omöjligt att få fisk vissa dagar, o när man kommer iland så står dom där med 2-3 blankingar/båt o då har vi snurrat på i exakt samma område. så man måste göra några försök iaf
              Men det där att sälarna skall börja ge sej på betena har jag nor alldrig hört om, jag vet att da har vart o stulit ngn lax vi drillning, men aldrig ngt bete.
              I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

Kommentera

Det skiljer sig mycket mellan vilka sorters skall man man har och ur man har ställt in skallarna. vet man var fisken/stömmingen är kan man välja långsammare inställningar på tacklet(brukar finnas 3 ställen att fästa linan, och alla är olika fartkänsliga), de långsammare brukar oftast vara effektivast, alltså då betesfisken gör lånsamma o stooora och oregelbundna cirklar, men skall man söka upp fisken tills man hittar strömminsstim så kan man köra så att strömmingen gör mindre cirklar. finnarna snackar alltid om farten i km/h och vanligtvis så ligger farten mellan 2-3 km/h.. men tackln kan även klara av 4km/h vid "maxinställningen".. Visst kan det kännas frustrerande då ekolodet visar noll aktivitet o man bara driver fram, det e lätt o plocka upp allting o kasta på ismo maggare o big horns o susa iväg i 2,8 knop. Men finska betestrollare har ju börjat dominera så pass överallt och vi har blivit så frånfiskad då man själv har ansett det omöjligt att få fisk vissa dagar, o när man kommer iland så står dom där med 2-3 blankingar/båt o då har vi snurrat på i exakt samma område. så man måste göra några försök iaf
                Men det där att sälarna skall börja ge sej på betena har jag nor alldrig hört om, jag vet att da har vart o stulit ngn lax vi drillning, men aldrig ngt bete.
                Är finnarna så duktiga på småfisk trolling även på vandringslax?
                Att det är mycket giftigt i Vänern och Vättern visste jag men inte på vandringsfisk uppe hos oss, men man lär sej alltid nåt nytt.
                Tror att nicket Anchovyman här fick sej en riktig fajt med en säl enligt uppgift när han testade småfisk vid Landsort ju mörkare och sämre vädret är så ökar väl risken för att sälen gör ett misstag

Kommentera

• Rapport ifrån landsort igår, jag fick en på 10å6 och vi sumpade en större i dubbelhugget där linan gick i propellern.
                  En segelbåt hade precis innan kapat flera linor så det var kaos i båten.
                  Hörde om en annan som vägde 15 som också kom upp.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

• Finnar drog dubbelhugg på Åland idag, en på 8,5 o en på 18pannor.. båda på betesfisk... själv e man fast på studieorten uppsala.. 2 tentor kvar, sen e det 3 veckor ihärdigt trollande som gäller!
                    I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                      Rapport ifrån landsort igår, jag fick en på 10å6 och vi sumpade en större i dubbelhugget där linan gick i propellern.
                      En segelbåt hade precis innan kapat flera linor så det var kaos i båten.
                      Hörde om en annan som vägde 15 som också kom upp.
                      Grattis!

Har du ingen bild du kan lägga ut?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      729 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...