Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Snackade med grabben om Ficht motorerna. Det var dom tidiga årgångarna av Ficht som var dåliga. Sen blev dom bra. Runt 97-98 var det visst dom var usla. Fick ingen smörjning.
    Fick faktiskt en ny Ficht demonstrerad i Granvik runt -98 alla som deltog i cupen det året fick tillfälle till provkörning, kommer ihåg när man tittade på den en 175a tänkte vilken motor!! gick naturligtvis fort och bra men inte vågade man sej på en provkörning själv inte gick där och kollade såg prislappen och hisnade! stor båt och motor ljusår över budget på den tiden, tider det! Synd på OMC att det gick så illa.
    Senast ändrad av TAMTAM; 2007-11-24, 19:05.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det var ju nån rik arab som körde ner Evinrude i botten med oprövade motorer. Nu är dom ju på uppgång. Fast det var ju som tur var inte dom gamla beprövade modellerna som vart sämre.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

He he TamTam, ja en sån motor vore nåt. En bra äldre skött tvåtakt är fortfarande ett säkert och långvarigt köp. För vem vill köpa dessa äldre Hondor som gått som trollingmotorer. Och hur ska en köpare rakt upp och ner kunna kolla en äldre fyrtakt om den är i bra kondition. Är svårt nog med en vanlig tvåtaktare. Nä tvi vale vid begagnat köp.
        Vad är problemet, det görs ju nya motorer

/D

Kommentera

För alla som är intresserade av vad E-tec egentligen är för något så finns en mastodontartikel publicerad på Oceanskiff Journals hemsida.
          I mina ögon mycket seriöst skriven med rejäl research och genomtänkta frågeställningar.
          Man kan väl i korthet säja att de flesta belackares farhågor kommer på skam...

//Stefan
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Iofs behöver man väl inte vara en belackare av E-tec för att föredra fyrtakt, jag upplever dessa som bästa motortypen för trolling helt enkelt och det ska nog mycket till för att ändra detta kanske andra föredrar och tycker Etec är bättre på området och det blir deras val, viktigaste är att det fungerar så bra som möjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Iofs behöver man väl inte vara en belackare av E-tec för att föredra fyrtakt, jag upplever dessa som bästa motortypen för trolling helt enkelt och det ska nog mycket till för att ändra detta kanske andra föredrar och tycker Etec är bättre på området och det blir deras val, viktigaste är att det fungerar så bra som möjligt.
              Nu pekade jag väl inte ut dig specifikt utan det var mer en generell reflektion.
              Faktum är ju dock att du under ett av dina andra nick du rör dig med har dissat insprutade tvåtaktare rätt hårt, både här och på Fnu.

//Stefan
              Senast ändrad av Rudan; 2007-11-27, 15:57.

Kommentera

Just det Danne 67, vad är problemet. Köp dig du en ny. Men andra är det värre för.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
                  Nu pekade jag väl inte ut dig specifikt utan det var mer en generell reflektion.
                  Faktum är ju dock att du under ett av dina andra nick du rör dig med har dissat insprutade tvåtaktare rätt hårt, både här och på Fnu.

//Stefan
                  Håller nog inte med dej där om det är nåt jag dissat så är det amerikanska versus japanska isåfall även där har jag en kristallklar bild men det är min erfarenhet vilken jag har rätt till
                  Saxade denna från din mastodont artikel by the way: The growth in 4-stroke sales certainly weren't hurt by a number of failures in Mercury's Optimax and Yamaha's HPDI engines. Unlike OMC, however, both Mercury and Yamaha had enough financial staying power to address the issues and make them right. But the legacy of blown powerheads continue to dog DFI 2-strokes to this day.
                  Säkert har de blivit bättre men det enda som skulle få mej att byta är VÄSENTLIGT lägre värden av koldioxid utsläpp (i princip omöjligt förbränner man fossilt så gör man oavsett 2 eller 4takt endast en väsentligt lägre bränsleförbrukning kan ge detta resultat) samt en minst lika bra eller bättre dokumenterad eller garanterad driftsäkerhet. mvh
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2007-11-27, 19:30.

Kommentera

Just det Danne 67, vad är problemet. Köp dig du en ny. Men andra är det värre för.
                    Det har jag redan gjort, men du missade väl inte -gubben i inlägget

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Håller nog inte med dej där om det är nåt jag dissat så är det amerikanska versus japanska isåfall även där har jag en kristallklar bild men det är min erfarenhet vilken jag har rätt till
                      Saxade denna från din mastodont artikel by the way: The growth in 4-stroke sales certainly weren't hurt by a number of failures in Mercury's Optimax and Yamaha's HPDI engines. Unlike OMC, however, both Mercury and Yamaha had enough financial staying power to address the issues and make them right. But the legacy of blown powerheads continue to dog DFI 2-strokes to this day.
                      Säkert har de blivit bättre men det enda som skulle få mej att byta är VÄSENTLIGT lägre värden av koldioxid utsläpp (i princip omöjligt förbränner man fossilt så gör man oavsett 2 eller 4takt endast en väsentligt lägre bränsleförbrukning kan ge detta resultat) samt en minst lika bra eller bättre dokumenterad eller garanterad driftsäkerhet. mvh

BRP idag är ju ett företag som alls inte står eller faller med sina båtmotorer.
                      I sina specialområden är ju märken som Can-Am, SeaDoo och SkiDoo giganter med ett mycket bra rykte.Är det inte BRP som tillverkar Rotaxmotorer?

Koldioxidvärden verkar inte vara något som man mäter vad gäller utombordare, däremot CO. E-tecens CO-värden är upp till hälfens av fyrtaktarnas.

Du har pratat mycket om våtsump i båtmotorer. Inom bilracing och säkert inom extrem båtsport med fyrtaktare är en torrsump ett bra, men komplicerat val. Genom att ha oljan i en separat oljetank och därifrån pumpa ut oljan till exakt de platser i motorn som ska ha smörjning så vinner man mycket. Dels riskerar man inte att oljan vid häftiga rörelser kastas runt i tråget så pumpen riskerar att suga luft en kort stund. Dessutom så pumpas oljan direkt tillbaka till den separata taken för att inte ligga kvar i tråget och bromsa vevaxeln och bilda skum av dess rörelser.

E-tecen har en torrsump.Oljan portitoneras ut på de platser i motorn där det behövs via högtryckspump och oljekanaler precis som i en normal fyrtaktsmotor. Till skillnad från fyrtaktarens olja pumpas den inte tillbaka för att återanvändas, den förbränns. Avgasvärdena tyder på att detta görs effektivt.

Där tror jag att en del av de argument du framfört har uppfyllts. Nu är det bara "så har jag alltid gjort"-mentaliteten som ska förändras. Det blir en tuffare bit.

Jag försöker inte påskina att den moderna tvåtaktstekniken är överlägsen fyrtaktstekniken. Jag tycker mig bara kunna läsa mig till att fyrtaktstekniken inte är så allenarådande som många vill ha det till. Det finns alternativ.

//Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X