Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Rudan: Hur långsamt kan du köra med din e-tec 60:a?

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
      Rudan: Hur långsamt kan du köra med din e-tec 60:a?
      Ställer jag fören mot bryggan står båten still med växel i. Långsamt nog?
      För tillfället går den inte speciellt långsamt, men långsammare än min förra 60a.
      Motorn är för tillfället överproppad och tomgångsvarvtalet ska ställas ner, sen får vi se. Tror jag ligger på drygt 2 knop as is.

//Stefan
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Din beskrivning av torrsumps systemet får mej att rysa en hickup av den pumpen och det är byebye med vevstakslager och vevaxellager i stort sett omedelbart så vitt jag kan förstå, våtsump känns nog tryggare utprovat är det iaf sitter i miljoner bilar och båtar världen över och gör inget väsen av sej bara fungerar, kan säkert vara bra om man garanterar driftsäkerheten min plånbok blir dock inte försökskanin (ännu) vad gäller en ny motor i framtiden.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Din beskrivning av torrsumps systemet får mej att rysa en hickup av den pumpen och det är byebye med vevstakslager och vevaxellager i stort sett omedelbart så vitt jag kan förstå, våtsump känns nog tryggare utprovat är det iaf sitter i miljoner bilar och båtar världen över och gör inget väsen av sej bara fungerar, kan säkert vara bra om man garanterar driftsäkerheten min plånbok blir dock inte försökskanin (ännu) vad gäller en ny motor i framtiden.

Och hur får du olja till alla lager i en våtsumpsmaskin? Jo via en oljepump. Sitter på miljontals bilar. Och ja, dom går sönder.Även där. Läs på.

Om oljetillförseln på en E-tec krånglar går EMM över till ett safe-mode och du har möjlighet att köra motorn på tomgång i upp till fem timmar beroende på problem. Om felet anses vara allvarligt stängs motorn av.
          Nu väntar jag mig en kommentar om opålitliga datorer och elekronik, men dessa sitter ju även i moderna fyrtaktare.Med moderna syftar jag på de med eletronisk insprutning.

//Stefan
          Senast ändrad av Rudan; 2007-11-28, 09:57.
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Sitter på miljontals bilar. Och ja, dom går sönder.Även där. Läs på.
            Inte så ofta direkt mvh
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej Rudan. Du säger att: "Koldioxidvärden verkar inte vara något som man mäter vad gäller utombordare, däremot CO. E-tecens CO-värden är upp till hälfens av fyrtaktarnas".
              Menar du då att gämförelsen står mellan E-tech och en direktinsprutad fyrtakt eller vilken fyrtakt som hällst (förgasar typ)?
              Kunde vara intressant att veta. Om det är insprutningsmodellen på fyrtakt du menar så låter det konstigt att det är så stor skillnad, eller är det inte konstigt?

Sen förstår man ju att om oljepumpen lägger av så skär ju motorn/vevslänglagren osv. oavsett vilken typ av motor det gäller. Tror inte någon typ av motor har någon större fördel vid en så stor skada.

mvh
              Senast ändrad av Flodström; 2007-11-29, 23:41.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
              5 svar
              734 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RK99
              av RK99

Arbetar...