Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor??

Har precis satt på E-tecen och är sugen att dra till Simris på direkten. Letar extra motor, men tills detta är fixat undrar jag om det funkar att låta den gå på tomgång kanske en hel dag. Har någon erfarenhet av detta så hör av er.

Ursprungligen postat av crussen Visa inlägg
    Har precis satt på E-tecen och är sugen att dra till Simris på direkten. Letar extra motor, men tills detta är fixat undrar jag om det funkar att låta den gå på tomgång kanske en hel dag. Har någon erfarenhet av detta så hör av er.
    Den funkar kanon som trollingmotor och kan köras på tomgång hela dagen utan problem, hade Mercurys motsvarighet Optimax som är samma teknik och det är inga som helst problem!!

Vill Du inte absolut lägga pengar på en extra snurra så fortsätt kör med E-tech.en det kommer att gå kanon

Kommentera

Ska inte vara några som helst problem då MMCn ska ge exakt den mängd olja som behövs för varje specifikt tillfälle. Till skillnad från 4-taktarna finns ju inget oljetryck som kan bli för lågt för att garantera smörjning.
      Hoppas du har den programmerad för xd-100 olja. Det är att föredra vid låga temperaturer och dessutom drar den mycket mindre olja då. Jag har ännu inte känt tillstymmelse till "tvåtaktslukt" från min. Jag har iofs inte känt någon avgaslukt alls ännu.

//Stefan
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

"Har satt på" vad menar du med det? Ny-servad, eller ny motor? Om ny så måste du följa inkörnings-schemat slaviskt, men det vet du nog allra redan?

mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          "Har satt på" vad menar du med det? Ny-servad, eller ny motor? Om ny så måste du följa inkörnings-schemat slaviskt, men det vet du nog allra redan?

mvh
          En av de riktigt fina grejjerna med E-tecen är att den inte behöver köras in. Fullt ställ från sekund ett. MMCn pyttsar ut extra olja den första tiden och begränsar även varvtalet om det skulle behövas.
          Ingen inkörning, ingen service de tre första åren och vinterkonservering genom några enkla manövrar på reglaget. Användarvänlighet tror jag det kallas.

//Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
            En av de riktigt fina grejjerna med E-tecen är att den inte behöver köras in. Fullt ställ från sekund ett. MMCn pyttsar ut extra olja den första tiden och begränsar även varvtalet om det skulle behövas.
            Ingen inkörning, ingen service de tre första åren och vinterkonservering genom några enkla manövrar på reglaget. Användarvänlighet tror jag det kallas.

//Stefan
            Otroligt! Låter för bra för att vara sant i mina öron men utvecklingen går väll framåt kan jag tänka mig. Måste kolla upp det här, hehehe. Dags att byta motor kanske, hmmmm....

mvh
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Gjorde många sökningar på nätet innan jag bestämde mig själv. En sak som talade till E-tecens fördel var de många lovorden motorn får av musky-guider i Usa. Motorerna körs hårt och får mycket beröm.
              En annan fördel är ju ekonomin, man slipper en första service efter 20 timmar för 2500 kr, sen en efter 100 timmar osv osv.
              På E-tecen ska första servicen göras efter 3år eller 300 gångtimmar, vad som kommer först.
              Stift, soppafilter, växelolja och impeller.

//Stefan

Kommentera

E-tec som trollingmotor

Tack för alla positiva svar. Ja det är en fantastisk motor! som inte luktar och går väldigt snålt och framförallt tyst.
                Hade tidigare en 70 hk Johnsson -84.Som var väldigt törstig och störig. Denna 90 hk är från 2006, alltså ett år gammal.
                Innan montering på båten, en Bamse från 70-talet; Har jag förstärkt akterspegeln med 12 mm glasfiberlaminat så att den oranga sargen är i liv med akterspegeln. Verkar mycket stabilt och ser ut att fungera bra.

Ja hur kan man sätta på en så avancerad motor på en gammal Bamse undrar säkert många. Som alltid är det fråga om kompromisser: Jag behöver framförallt en transport-båt som ska tåla en del stryk. Dessutom fungera för trolling och vara smidigt trailerbar.
                Nyare båtar har alltför mycket lull-lull och är "enkelspåriga" och kostar en massa pengar.

Det svåra är att försäkra båten med den motorn på. Stöld borde väl inte vara några problem. Har ni tips på vettiga bolag så är jag idel öra.

Tack igen för svaren! Hälsn Freddie

Kommentera

Själv bor jag i gävleborg, vet ej vart du bor men här har jag pratat med "Dina försäkringar" och dom hade inga problem med detta. Det som "föll bort" var skador som uppkommit på grund av den för stora motorn. allt annat var som vanligt. Kom ihåg att det alltid är en förhandlingsfråga med försäkringsbolag. Själv föredrar jag de mindre bolagen eftersom jag bor på landsbygden och inte vill vara med och "dela" på storstädernas kostnader. får oftast lägre premie på så vis.

Lycka till!

Kommentera

Tack för alla positiva svar. Ja det är en fantastisk motor! som inte luktar och går väldigt snålt och framförallt tyst.
                    Hade tidigare en 70 hk Johnsson -84.Som var väldigt törstig och störig. Denna 90 hk är från 2006, alltså ett år gammal.
                    Innan montering på båten, en Bamse från 70-talet; Har jag förstärkt akterspegeln med 12 mm glasfiberlaminat så att den oranga sargen är i liv med akterspegeln. Verkar mycket stabilt och ser ut att fungera bra.

Ja hur kan man sätta på en så avancerad motor på en gammal Bamse undrar säkert många. Som alltid är det fråga om kompromisser: Jag behöver framförallt en transport-båt som ska tåla en del stryk. Dessutom fungera för trolling och vara smidigt trailerbar.
                    Nyare båtar har alltför mycket lull-lull och är "enkelspåriga" och kostar en massa pengar.

Det svåra är att försäkra båten med den motorn på. Stöld borde väl inte vara några problem. Har ni tips på vettiga bolag så är jag idel öra.

Tack igen för svaren! Hälsn Freddie
                    90 kus på en Bamse låter mycket om jag inte minns fel är den ett halvplan skrov gillar den var på väg att köpa en för länge sedan Crescent bra grejor inget lyxigt direkt men bra grejor lycka till kolla IF nöjd själv
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    714 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...