Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ganska kul med såna här trådar, det är ju inte precis någon nyhet med fyrtaktsmotorer i båtar, fyrtaktsinombordarna har funnits otroligt länge och många av dom motorerna monteras på sätt som nog mest kan jämställas med utombordare..

Nu ska man ju ändå inte jämföra en gammal cheva kontruktion som deras 4,6 och 8 cylindriga motorer med nya fina konstruktioner från Yamaha, Honda och Suzuki, dom gamla Chevamotererna är helt enkelt inte så driftsäkra men hottar man däremot upp dom med lite fina invändiga prylar och ett bra avgassystem så går dom länge länge om man bara sköter dom.

Tror personligen inte att det finns några båtägare som sköter sina moterer så bra som trollare gör, ska man långt ut på havet så måste skiten fungera helt enkelt sen är jag personligen inte någon fanatiker av 4-t motorer kan lätt tänka mej att ha en en e-tec, Optimax eller en HPDI av större modell på rätt båt (läs Smuggler 24 med Optimax 250 Pro XS) men då får det nog hänga en fin 4-t snurra bredvid.

Kom på att jag även känner till en Mercury Optimax 135 hk -02 som fick problem förra sommaren, ägaren fick byta en massa små prylar vid insprutningen till en cylinder, ej trollingkörd!!
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ganska kul tråd ja!!

Klart som f*n att man känner till folk som fått problem med diverse märken, konstigt vore det annars. Alla märken avsett modell har och kommer alltid att ha någon motor som havererar pga av diverse omständigheter, men sedan är det en helt annan sak hur stor % som har problem.
      Jag skulle nog vilja påstå att det idag inte finns någon större risk att motorn havererar pga av att den är av ett visst märke, utan det är nog mera omständigheter och kanske lite otur som spelar in.

Själv vet jag om två 4-t jappsar som haft problem, men även en optimax men det säger mig ingenting om hur tillförlitligheten är ändå. Skillnad vore det om tex 10 av 100 krånglade då skulle man gå STORA krokar kring det märket men nåt sånt har jag inte hört om ..... än i alla fall!
      Team Fanny Farm

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
        Ganska kul tråd ja!!

Klart som f*n att man känner till folk som fått problem med diverse märken, konstigt vore det annars. Alla märken avsett modell har och kommer alltid att ha någon motor som havererar pga av diverse omständigheter, men sedan är det en helt annan sak hur stor % som har problem.
        Jag skulle nog vilja påstå att det idag inte finns någon större risk att motorn havererar pga av att den är av ett visst märke, utan det är nog mera omständigheter och kanske lite otur som spelar in.

Själv vet jag om två 4-t jappsar som haft problem, men även en optimax men det säger mig ingenting om hur tillförlitligheten är ändå. Skillnad vore det om tex 10 av 100 krånglade då skulle man gå STORA krokar kring det märket men nåt sånt har jag inte hört om ..... än i alla fall!
        Ser du en Evinrude Ficht från -98 till -01 så ska du ta enorma krokar runt den.....

Kommentera

JOJ. FIcht he he. Sämsta motorn som byggts. Varningsflagg så det dånar om det. Även Evinrude 35 hk, trecylindriga modellen. Gäller att om motorn går bygga bort till vanlig trycktanks inkoppling. Gäller ju dom flesta äldre motorer med autolobe och liknande system. Varningsystemet är ett skämt. När motorn fått för lite olja är det ju försent.
          Är ju bra grejer i början men med åldern är dom luriga att lita på. Vissa Mercury modeller var också rena smörjan. Var själv på väg att köpa den 3-cylindriga 50 hk i början på 2000 talet. Gick inte ens på tomgång det skräpet.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jo jag vet om dom. Och gör stora krokar runt dom också

Men där har vi ett exempel på hur det kan va!
            Om jag förstått det hela hyffsat rätt så var det 150/175 V6 motorerna som hade problemen, dom andra ficht klarade sig väl bra men tack vare 150/175 V6 så fick hela serien dåligt ryckte...

Välförtjänt eller inte men så funkar det ju för det mesta....10% sanning och 90% ryckte
            Team Fanny Farm

Kommentera

Detta bevisar hur otroligt viktigt det är att försvara sitt varumärke att släppa ut en dålig icke utprovad produkt av den typen kan ruinera allt under lång tid mycket svårt att vinna tillbaks förtroende även om det kanske är något oförtjänt det finns alltid andra redo att plocka upp kunderna att sedan vinna tillbaka dem är svårt.
              Kolla vilka som gör de bästa mest ekonomiska mest miljövänliga bilarna tyskar japaner och kanske lilla SWEDEN på ett hörn
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                JOJ. FIcht he he. Sämsta motorn som byggts. Varningsflagg så det dånar om det. Även Evinrude 35 hk, trecylindriga modellen. Gäller att om motorn går bygga bort till vanlig trycktanks inkoppling. Gäller ju dom flesta äldre motorer med autolobe och liknande system. Varningsystemet är ett skämt. När motorn fått för lite olja är det ju försent.
                Är ju bra grejer i början men med åldern är dom luriga att lita på. Vissa Mercury modeller var också rena smörjan. Var själv på väg att köpa den 3-cylindriga 50 hk i början på 2000 talet. Gick inte ens på tomgång det skräpet.
                Skönt att man slipper allt tråkigt skit med att blanda olja

Näe riktiga fyrtaktsystem ska de va Alt. nyare Ficht, Optimax och HPDI.

Kommentera

Snackade med grabben om Ficht motorerna. Det var dom tidiga årgångarna av Ficht som var dåliga. Sen blev dom bra. Runt 97-98 var det visst dom var usla. Fick ingen smörjning.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Detta bevisar hur otroligt viktigt det är att försvara sitt varumärke att släppa ut en dålig icke utprovad produkt av den typen kan ruinera allt under lång tid mycket svårt att vinna tillbaks förtroende även om det kanske är något oförtjänt det finns alltid andra redo att plocka upp kunderna att sedan vinna tillbaka dem är svårt.
                    Kolla vilka som gör de bästa mest ekonomiska mest miljövänliga bilarna tyskar japaner och kanske lilla SWEDEN på ett hörn
                    Visst är det så.....
                    Det som kanske tar årtionden att bygga upp kan raseras på en dag!
                    Team Fanny Farm

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                      Snackade med grabben om Ficht motorerna. Det var dom tidiga årgångarna av Ficht som var dåliga. Sen blev dom bra. Runt 97-98 var det visst dom var usla. Fick ingen smörjning.
                      Om man snokar runt lite så ser man att även dom årsmodellerna fungerade bra upp till 115hk, MEN dom med V6 block var en katastrof...OM man ska tro på det man kan läsa sig till!
                      Men av ren självbevarelse drift ska man nog hålla sig undan även dom andra också kanske
                      Team Fanny Farm

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      426 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X