cannon mag 20 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

cannon mag 20

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• cannon mag 20

Hej skulle gärna vilja ha lite tips om cannon mag 20 hur det funkar ihop
    med ekolod och vilket ekolod som man bör använda.
    Tänkte börja fiska med ett sånt till våren är helt nybörjare på sånt fiske

Hej steff,

Cannons el-riggar har blivit populära p.g.a. att dom har implementerat ekolodet i kontrollen av lodet m.h.a. en s.k. "Cannon-link". Det som emellertid är negativt är att man bara kan köra med Humminbirds ekolod till Cannons el-riggar. Det är någon sorts samarbete mellen dom båda företagen, eller dom tillhör samma företag, men jag är osäker på det sista. Det är också bara Humminbirds dyrare lod/plottrer ur 700 eller 900-serien som har den här link-möjligheten.

P.g.a. det så blir det omöjligt för t.ex. oss Lowrance användare att implementera de här funktionerna som Humminbird har via Cannon-linken.
    P.g.a. det begränsade Humminbirdanvändandet tror jag dom nu har bitit sig själva i hecken. Trodde det var en poäng att tilverka produkter som passar så många olika kundgrupper som möjligt? Men man tjänar tydligen så jädrans med pengar så man behöver inte det, hmmmm?

Dom som använder sig av hela konceptet säger dock att det är ett mycket bra system och det har stor potensial till att vara mer effektivt än vanliga riggar (eller el-riggar). Specielt kan nämnas botten.trackingen som t.ex. förhindrar at man går fast på grundare områden. Likaså att man kan välja hur långt ovanför bottnen man skal trolla (fast avstånd, botten till lod).

Annars så vet jag inte så mycket om det här systemet. Själv satsar jag på Scottys el-riggar då jag hört att Cannons el-riggar har haft många olika problem och driftstopp, kanske barnsjukdommar, vet inte mer än så. Dessutom så har jag från förr Lowrance ekolod/plotter och byter inte den mot Humminbird det är ett som är säkert.

mvh
    Senast ändrad av Flodström; 2008-01-25, 01:05.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Personligen hade jag hade nog satsat på en Digi-Troll IV i stället, där behöver du inte blanda in något ekolod. Bara att koppla till en givare till som känner av aktuellt bottendjup, om det nu är "bottom tracking" funktionen du är ute efter?

Men visst med MAG 20DT har du ju "coola" funktioner som du kan styra via displayen på ditt ekolod. Som tex att köra loden upp & ner i cykler, bottom track, höja och sänka, se speed och temp om du har Cannon speed & temp, justera strömstyrkan i wiren..

Men allt detta(utom speed & temp) plus lite till kan du göra med en Digi-Troll IV också, bara inte via displayen på ett ekolod, utan direkt på riggen.

Kommentera

Hej Flodström

Jag har kollat med våran fiskeaffär här i gällivare och han rekomenderade
        humminbird 717 den skulle funka ihop med riggen.

Och funkar det som man har hört att man kan slicka botten så vore det helt
        perfekt när man fiskar i kalixälven efter lax, är nog helt omöjligt med en manuell
        rigg att göra det eftersom botten varierar så otroligt mycke i en älv.

Sen att dom bara funkar ihop med hummibird är ju inget bra koncept
        för oss fiskare man blir ju låst till det ekolodet om man vill köra den
        djupriggen.

Sen har jag kollat överallt i svergie inte en enda sida har jag hittat nåt
        om det här systemet inte en enda instruktion kanske jag som är dålig
        på att söka på nätet men man tycker att det borde finnas nån hemsida
        som beskriver hur man sätter igång grejerna för det är så pass dyra grejer
        man köper borde ju ligga i handlarnas intresse att det finns nånting om det.

mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av steff Visa inlägg
          .

Om du inte har något emot att läsa på om hur det fungerar på engelska, så maila Cannon och be dem skicka information om de olika grejorna till dig. De har snabb och bra service, oftast får du fullständig dokumentation på det du önskar i ett par pdf-filer via mail inom 24 timmar.

Kommentera

Hej Pikless

Tack för tipset har skickat ett mail till dom nu väntar med spänning
            på svaret,sen det du sa om den andra riggen så hade jag nog satsat
            på den istället om den funkar som du säger då hade man sluppit
            byta ekolod men tyvärr så har jag redan beställt en mag 20.

Kommentera

Steff, du kan också gå in på Humminbirds hemsida. Där står det om just Cannon-link och hur du kopplar ihop grejorna. Tror det var här:
              http://store.humminbird.com/accessor...d406930-1.html
              Längst ner på den sidan (PRODUCT SUPPORT) hittar du manualen (pdf-fil) på Cannon-link, bara att lasta ner.

mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av steff Visa inlägg
                Hej Flodström

Jag har kollat med våran fiskeaffär här i gällivare och han rekomenderade
                humminbird 717 den skulle funka ihop med riggen.

Och funkar det som man har hört att man kan slicka botten så vore det helt
                perfekt när man fiskar i kalixälven efter lax, är nog helt omöjligt med en manuell
                rigg att göra det eftersom botten varierar så otroligt mycke i en älv.

Sen att dom bara funkar ihop med hummibird är ju inget bra koncept
                för oss fiskare man blir ju låst till det ekolodet om man vill köra den
                djupriggen.

mvh
                Hmmm. om riggen hinner kompensera för vattendjupet i en älv skulle jag bli förvånad minst sagt, grundtips skit i mag 20 och köp en Digitroll IV istället utan att veta säkert tror jag du är fel ute de är inte gjorda för grunt fiske i älv no way har du mejlkontakt med Cannon i USA förklara vad du ska använda den till och avvakta svaret, har själv en Digi och visst är den snabb men detta har jag aldrig hört talas om, kan funka jag säger inte att det är fel på något vis men som sagt detta är inte avsikten med dem.
                Anledningen till att du inte hittar någon info är helt enkelt att knappast någon sålts i Sverige kanske någon då men de är få definitivt just pga att du är låst till Bottomline/Humminbird samt priset.
                Den nya Mag 10 HS är identisk med Mag 20 men den har inte elektroniken som kopplar den till ekolodet kolla prisskillnaden använder du inte den avsedda huvudenheten som styr är fördelarna värdelösa kostar bara en massa pengar.
                Uppenbarligen är fisket i Kalixälven riktigt bra om ni till och med börjar köra djupriggar får nog lyssna ordentligt på Kockin framöver och ta en resa i sommar ditupp riktigt glad att slippa åka till Norge!!
                Senast ändrad av TAMTAM; 2008-01-25, 21:45.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej TamTam

Jag har inte köpt riggen för att fiska lax i kalixälven men jag tänker
                  då helt klart testa den där och sen vet jag inte hur fort den reagerar
                  men där jag kommer att fiska så är det fina djupgropar visserligen
                  begränsad sträcka ungefär 700-800 meter allt från 3 meter till 7 meter.
                  om man säger så här en vecka efter midsommar och kanske 3 veckor
                  fram så kan man få skapligt med lax efter det så är det i principt omöjligt
                  att få nån om man har tur kanske nån, då var min tanke att kanske man kan
                  testa med riggen för wobblerna som vi använder dom går inte så djupt i älven
                  däremot tror jag under den dåliga huggtiden så är det otroligt viktigt att få
                  ner grejerna verkar som att fisken inte vandrar lika hårt och att dom trycker
                  mera då,kan vara som du säger att den inte funkar i en älv men har själv
                  svårt att tro att den inte skulle funka nå det lär visa sig.
                  mvh

Kommentera

sorry att mina spalter blir så där måste göra nåt fel

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    458 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Najad, 2026-06-22, 20:09
                    4 svar
                    199 visningar
                    0 gillar