självklart är de c&r på all lax med fettfena. men tanken med utsättningarna är väll att stärka beståndet inte för att troling fiskarna ska få med sig ectra mat hem?? utplanterade fisken måste väll vara menad att reproducera sig den också??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"fiske tom sjö" vänern
Collapse
X
-
Mitt i alla dessa dåliga siffror så har det varit rekordmycket fisk i Forshagaforsen under årets säsong, känns som siffrorna delvis talar emot varandra. Om vi hade ett väldigt svagt bestånd så borde det rimligtvis inte stiga upp rekordmycket fisk för lek. Jag påstår inte att jag forskat särskilt intensivt i frågan, men lite knepigt är det ju.
För övrigt så har det känts som om Vildlaxen verkligen är på väg tillbaka då nästan var tredje lax som fångats utanför Hammarö varit vild, (saknar vetenskapliga data för den statistiken, utan grundar den på diskussioner med lokala fiskare och egen erfarenhet). Känns också lite konstigt att grunda en idé om ett svagt laxbestånd utifrån ett tävlingsresultat. Var det inte exempelvis varmare i vattnet än det brukar vid den här tiden på året?? Finns säkert mängder av andra faktorer som också kan spela in!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av nimo Visa inläggtja tyvär så är vänern p&t sen 70 talet . förr så fanns det ca 22 st tillrinande vattedrag som tillförde lax o öring men idag är alla vattendragen utbygda för för vattenkraft så det finns ingen channs att åteställa det naturliga återväxten. förr så räknande man att det vandrade ut ca 500 000 smolt i vänern . i dag så är ca 5-7 % av den fångade fisken vildlax. jag jobbar själv med fiskevård i ett tillrinande vatten drag till vänern det finns bara små lek o uppväxtlokaler kvar i ån . Så vad göra ?? javist nätfisket behöver strypas åt en del för att göra det bättre
MVH NIMO
Sportfisket och yrkesfisket och framför allt det så kallde husbehovsfisket och guiderna skulle behöva komma överens och få med myndigheterna på samma spår och det är i nuläget olika grupper med vitt skilda åsikter.
Tre av dessa grupper struntar i hur mycket vildlax det finns utan där styr pengarna och många iplanterade fiskar genererar mer inkomster till dessa grupper snabbt.
Den största boven som jag förstått i dagläget är det så kallde husbehovsfisket(svartfiske) och yrkesfisket som förmodlingen bedrivs med bidrag från staten.
Hur man kan stödja en sån verksamhet med stora bidrag förstår inte jag, om din verksamhet inte är lönsam får du väl lägga ner ditt företag och göra något lönsamt.
Den nybildade organisationen för guider är nog den som kan få bäst genomslag i sin påverkan på myndigheter i fiskevård , den organisationen har ju som främsta mål att få bättre affärsmöjligheter men då dom ser till att det blir bättre fiske gagnar det oss sportfiskare i långa loppet.
Kommentera
-
Rätta mig om jag har fel, har blivit hjärntvättad av bönder under några års tid. Men innebär inte ett brottagande av statliga bidrag till tex jordbruk och yrkesfiske att konsumenterna får stå för kostanden istället via ökade priser? Eller har vi nått sånt frihandels tänk med att vi kan köpa sjukt billig odlad lax från lätt inflationsbetyngda zimbawe istället? Håller fullständigt med om att det så kalalde husbehöbvsfisket bör ses över. Tycker det känns rejält efterblivet att vem som helst som är någorlunda svensk medborgare kan dumpa varsin andel nät i bla vänern och vättern. De borde i alla fall få betala lite, något jag tycker det vore självklart att även vi trollingfiskare gjorde. 100-lappar å även någon tusenlapp blir småpengar i jämförelse med bensinbudgeten å nya bra wobblerbudgeten ett år... Sträcker även ut hakan och aviker försiktigt från min strikta nästintill religösa uppfostran från Forshaga om att fiskeguider är lösningen på allt och menar med all ödmjukhet att de nog också ska betala en lämlig avgift, då deras antal och uttag i allra högsta grad borde börja påverka vänerns fiskbestånd...Senast ändrad av RM; 2008-10-20, 11:16.
Kommentera
-
Nog så svårt att få sex fiskar men det borde rimligtvis finnas lägre begränsning än sex fiskar per båt?
Finns mycket svineri i sjön med nät. Men vi själva kan svina ned ganska mycket. Vi får gå i bräschen och försöka hitta ett uthålligt fiske (med yrkesfisket/husbehovsfisket kvar i sjön). Vi blir aldrig tagna på allvar om vi inte städar framför egen dörr. Fisket på Vänern måste ses som en resurs, inte ett outsinligt (put & take)-kapital. Yrkesfiskarna ser inte trollingfiskare med blida ögon heller.
(bilden från http://fiskeland.softit.net/pstrolling/gbok.asp?sida=7.)
Senast ändrad av Danne; 2008-10-20, 11:35.
Kommentera
-
Hur många trollare ær ute om dagen i snitt på vænern? Vad ær snitt dagsfångsten?. Multiplicera de siffrorna med varandra, så får man det som åker upp. Har inte tillræckligt bra uppfattning, så bryr mig inte om att spekulera..
Men uppfattar det baserat på få turer, som att det blivit mkt mer båtar senaste åren?
På en del bloggar får man intrycket att inte fisk med fettfena riktigt ræknas, eftersom den måste slæppas tillbaka?
Att en av tre har fettfena nu (Strende), beror de på att de blivit fler, eller att dom utan har blivit betydligt færre?
Med rinnande vatten som inte ær rinnande længre finns væl bara en løsning, øsa i mer fisk i sveriges næst størsta P&T, (efter østersjøn)?Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
trevligt med massa intresanta lösningar på fisket i vänern. det som diskuteras nu är att man fiskar på blandbestånd allså vild o odlad lax. finns i dag många trolling fiskare som vill sluta med fettfeneklippning för kunna ta allt som fastnar på kroken och det hoppas jag INTE blir av. sen man införde fettfeneklippning och ökade frednings vid älvsmyningar så har ju uppvandringen ökat i älvar och åar. ser ju på massa bloggar där det står att laxen TYVÄR HADDE FETTFENA kvar det gör mig förbanad jag tycker det är bara positivt med mer vild fisk i sjön. jag själv började trolling fiska 1987 då var det inte många båtar ute sent på hösten i dag så känns som man inte får plats där ute jag tycker givetvis att det är trevligt att så många fiskar men då måste vi vara med och betala några kronor för detta fina fiske vi kan ha. fiskeriverket tror i dag att man driver lax o öring ungarna för hårt i odlingarna så när dom sätts ut så har dom redan paserat smolt stadiet tror dom och det på grund av att fiskfodret är mycker mer efekttivt i dag.
MVH NIMO
Kommentera
-
Det fina med "utsättningar" i bägge V-sjöarna är att man kan utnyttja och ha nöje av sjön UTAN att krossa de naturliga arterna det enda som behövs är en överenskommelse att låta dessa vara ifred alt släppas tillbaka utan detta blir det inget fiske och intresse för sjön alls alla vill inte sitta och meta vid land!
Lax och i viss mån öring (även gädda i Vänern framförallt!) lever i stora vatten ofta bra bit från land icke nåbara på annat sätt än med trolling.
Dessutom är det ROLIGT om man har rätt intresse!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
758 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()