"fiske tom sjö" vänern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"fiske tom sjö" vänern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har efter ett givande och intressant telefonsamtal med insatt person fått klart för mig en hel del om den rådande situationen i både Vänern och Vättern.

Jag har fått ta del av egentligen ganska skrämmande siffror på smoltens höga mortalitet samt varför och hur myndigheter resonerar kring detta.

Vi diskuterade även vildlaxbestånd och det är helt klart att det beståndet mår riktigt bra, och till och med antaligen ökat, synd vore väl det om alla åtgärder i klarälven inte givit reslutat. Dock är det sannolikt att precis om DavidL tidigare var inne på att anledningen till att man få en känsla av ett ökat fettfenebestånd helt enkelt beror på att de utan fena blivit färre.

Med de mortalitetssiffror på smolten som råder så kan man snabbt räkna ut att det kastas något fruktansvärt mycket pengar i sjön, pengar man lika gärna i princip kunnat torka sig med någonstans.

Dessa siffror i kombination med minskade utsättningar och fler fiskande båtar kan ju egentligen bara få en konsekvens.

Färre fiskar i sjön.... vilket genererar ett fiske med färre fångade individer för dig och mig.

Känns som om tråden började få fokus på fel sak, vildlaxen som egentligen inte har med saken att göra.

Detta blir mitt sista inlägg i den här tråden, rekommenderar alla att kika djupare i ämnet!!
    Senast ändrad av Everflow; 2008-10-21, 10:19.

Kommentera

Med ngra ordentliga kassodlingar i vænern och vættern med lagom mkt rymlingar, så skulle det finnas fisk att fånga.. Också helt ok att plocka upp precis allt man lyckas kroka, utan att behøva betala en enda krona før det!
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        Trodde faktiskt lite naivt att det rådde fullt 100% C&R på all vild lax i Vänern. Men här verkar det som att det är frivilligt, då någon förespråkar att införa C&R som en begränsning av uttaget !!??
        Hej Flodström; Du har helt rätt som vanligt! Enligt bestämmelserna ska all vild lax med fettfenan kvar släppas tillbaka i Vänern! Det tråkiga är att yrkesfiskarnas nät inte kan skilja mellan lax med och lax utan fettfena. Därför är just denna bestämmelse huvudsakligen riktad mot de som bedriver sportfiske i Vänern.

Lite krasst skulle man kunna påstå att Vänern är Sveriges största "Put &Take"-vatten.
        Go for the Big Salmons!
        Old Firehand

Kommentera

100 båtar ute 100dagar på høsten? Och 100 båtar som ær ute 100 dagar på våren? 10000 fiskedagar x 2=20 000 trollingdagar. Om medeldagsfånsten ær två fiskar? 40 000laxar mindre i vænern?
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
            Varför inte inrikta sig på grundproblemet? Det finns för få (inga?) möjligheter för dem att leka. Jag räknar inte transport av fisk som en möjlighet. Det är ju så jävla idiotiskt att det saknar motstycke.
            De reservoarer som finns i till exempel klarälven kan gott och väl klara av naturliga vattenvägar . När man skapat fem ordentliga fiskvägar först då är det lönt att börja göra något krativt med fiskereglerna.
            För just nu är det just ett p&t-vatten.
            Problemet i klarälven är att om man skulle öppna upp i forshaga och bygga en laxtrappa så skulle gamla fiskerätter träda i kraft och älven skulle förmodligen stängas av med nät istället för att fisken ska kunna få vandra fritt.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
              100 båtar ute 100dagar på høsten? Och 100 båtar som ær ute 100 dagar på våren? 10000 fiskedagar x 2=20 000 trollingdagar. Om medeldagsfånsten ær två fiskar? 40 000laxar mindre i vænern?
              Lägg till detta att ofrivilligt tar livet av ett gäng smolt varje fisketur. Tvåkrokstackel med löja kan göra de mest märkliga saker med en liten lax/öring. Eftersom inte yrkesfiskarna fiskar smålax så måste det antagligen vara som experterna TROR, att smolten dör av "naturliga" orsaker eller så kanske den växande trollingflottan med de nya yrkesfiskarna: charterbåtarna i spetsen fiskar sönder de unga fiskarna. Alla som fiskar på Vänern vet hur mycket småfisk man får ibland och hur djupt en Owner 2/0 sitter mellan ögonen på en laxsmolt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wismut Visa inlägg
                Lägg till detta att ofrivilligt tar livet av ett gäng smolt varje fisketur. Tvåkrokstackel med löja kan göra de mest märkliga saker med en liten lax/öring. Eftersom inte yrkesfiskarna fiskar smålax så måste det antagligen vara som experterna TROR, att smolten dör av "naturliga" orsaker eller så kanske den växande trollingflottan med de nya yrkesfiskarna: charterbåtarna i spetsen fiskar sönder de unga fiskarna. Alla som fiskar på Vänern vet hur mycket småfisk man får ibland och hur djupt en Owner 2/0 sitter mellan ögonen på en laxsmolt.
                Hmm, kanske en krokbegränsning då man enbart tillåter en enkelkrok per bete och större resurser för att komma till rätta med spöknäten, något som kommunerna kanske kunde jobba med runt Vänern, spöknäten gagnar ju ingen,
                utan är enbart en fara.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av dw83 Visa inlägg
                  Problemet i klarälven är att om man skulle öppna upp i forshaga och bygga en laxtrappa så skulle gamla fiskerätter träda i kraft och älven skulle förmodligen stängas av med nät istället för att fisken ska kunna få vandra fritt.
                  ja, det skulle ju inte förvåna mig ett dugg...

Men, att göra som NIMO skriver i sitt första inlägg kan jag bara inte "gå med på". Först lägga pengar på utrustning, sen på fiskekort och så en extra avgift till fiskevård... det är ju helt sjukt. Allt medan exempelvis kraftbolagen hystar in rekordvinster... sjukt är bara förnamnet.

Kommentera

Hej Massa nya förslag .
                    några frågor till er skulle ni kunna tänka er att betala ett typ trolling kort . om det sattsades på mer utsätning av lax o öring mer fiskevård mer ramper hårdare tag mot yrkesfisket .
                    även så tycker jag max en 3 krok per drag , max 8 spön och kanske räcker det med 2 fiskar per dag per person .
                    Vi klagar ju mycket på yrkesfiskare men även många trollare betersig väldigt illa mot små lax som retuneras . håvning av smålax o vildlax borde ju vara föbjudet jag själv håvar alldrig smålax eller vildlax . håller i linan och tar tången på 3 kroken och bryterloss funkar kanon. Sen har jag sett på många bloggar hur dom håller upp vild lax och fotar det är näst intill kriminelt eftersom man ska fortast möljigt kroka av fisken .

PS: mina 5 sista turerna på vänern har jag fått 2 laxar under 2 år. få fisk är bonus men njuter hellst av fina vårdagar på sjön med övernattning vid djurö

MVH NIMO

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                      ja, det skulle ju inte förvåna mig ett dugg...

Men, att göra som NIMO skriver i sitt första inlägg kan jag bara inte "gå med på". Först lägga pengar på utrustning, sen på fiskekort och så en extra avgift till fiskevård... det är ju helt sjukt. Allt medan exempelvis kraftbolagen hystar in rekordvinster... sjukt är bara förnamnet.
                      Javist är det krafbolagen som förstört alla älvar men nu är ju läget som det är med myndigheter . vi sportfiskare är ju bara en lite droppe för dom . i dag så är ju 84% av våra älvar utbyggda och värre kommer det att bli . man får ju betala i alla andra enskilda vatten laisälven sätter ut både öring o harr glomma sätter ut öring o har med mera . vissa vattendrag görs inget men man får betala .
                      ska vi vara så snåla så vi inte har råd med att betala lite för fisket så kanske man ska byta hobby .

som jag ser bland inläggen så finns inte viljan att betala lite för fisket . vi vill ta bort alla andra så vi själva ska få fiska men yrkesfisket får plats oxå om alla hjälps åt så kan det bli bra och sportfiskare måste ju vara många för att vara starka mot myndigheter. jag kan tilllägga att jag och våran sporfiske klubb jobbat mor kraftbolag och det har varit stenhårt jobb att få en minimitappning vid galma åforan med en del andra har ställt upp utan protester senast nu med fortums kraftbolag fick vi 1 kubik i sek förbi kraftstaionen utan problem
                      MVH NIMO
                      Senast ändrad av nimo; 2008-10-21, 16:18. Anledning: tillägg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      438 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X