"fiske tom sjö" vänern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"fiske tom sjö" vänern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JiBbR Visa inlägg
    självklart är de c&r på all lax med fettfena. men tanken med utsättningarna är väll att stärka beståndet inte för att troling fiskarna ska få med sig ectra mat hem?? utplanterade fisken måste väll vara menad att reproducera sig den också??
    Ok, då har jag inte missförstått nått.

Det jag tycker är jävligt underlig är hur man kan ha en lag som säger C&R på all vild sportfiskefångad lax, eller är det en frivillig överenskommelse, samtidigt som man tillåter ett storstilat yrkesfiske och husbehovsfiske med mängdfångande redskap/=nät, som på inget sätt tar hänsyn till att vild lax är fredad? En stor jävla parradox från fiskerimyndigheten och en otrolig skevfördelning!!?? Kanske bara jag som tycker det, eller?
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

mitt intrese för ett typ trollingkort ska ju inte bara inebära massa odland lax som planteras ut . ska även innebära mer fiskevård ramper med rensbord sophantering . och även ökad fisketillsyn i sjön .
      MVH NIMO

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg

Det jag tycker är jävligt underlig är hur man kan ha en lag som säger C&R på all vild sportfiskefångad lax, eller är det en frivillig överenskommelse, samtidigt som man tillåter ett storstilat yrkesfiske och husbehovsfiske med mängdfångande redskap/=nät, som på inget sätt tar hänsyn till att vild lax är fredad? En stor jävla parradox från fiskerimyndigheten och en otrolig skevfördelning!!?? Kanske bara jag som tycker det, eller?
        Korrigering här är nödvändig. Om laxen fångas under dispensfisket i Forshagaforsen får den om den är över 76 cm också klubbas. Så det förekommer också ett lagligt sportfiske på vandrande fettfenefisk under laxsäsongen i Forshaga. Vilket betyder att vildlaxen inte bara infångas i nät utan också löper stor risk att flugfångas av sportfiskare, och därmed också kunna helt lagligt klubbas.

På ett sätt känns det ibland aningen hjälplöst att som sportfiskare värna om ett bestånd medan andra grupper helt utelämnas. Kan påminnas om hur kul det känns att släppa tillbaka en 10+ gädda under våren fångad utanför en lekvik där 200 meter ryssja blockar all infart.

Jag försöker passa mig för att ta för mycket ställning, men nog tycker jag att det borde råda C&R på alla platser och med alla metoder för att uppnå bästa möjliga resultat för vildlaxstammen.

Dessutom tror jag egentligen inte att någon skulle ta direkt skada av att man minskade max antalet blankfisk som får följa med hem efter en dag på Vänern.

Båda dessa åtgärder skulle säkerligen bidra till en positiv vändning för beståndet.
        Senast ändrad av Everflow; 2008-10-20, 20:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg

håller med dig i det du säger. fiskeriverket går hand i hand med yrkesfiskarna . när laxfonden startade så ville laxfonden lösa i in alla laxnät men det gick inte yrkesfiskare med på tänk få betalt utan att fiska . men det bevisar ju även vilket svartfiske som även yrkesfikset står för . dom skulle få betalt för redovisad fångts under tidigare år efter lax o öring
          MVH NIMO

Kommentera

"samtidigt som man tillåter ett storstilat yrkesfiske och husbehovsfiske med mängdfångande redskap/=nät, som på inget sätt tar hänsyn till att vild lax är fredad?"

Visst är det knepigt. Men yrkesfiskarna har lobbyister som äter upp politiker dagligen. Finns ingen yrkesgrupp som är så subventionerad som denna, speciellt inte med tanke på vilket samhällsansvar de tar. Att bedriva effektiv jakt på en utrotningshotad art ter sig ju helt otroligt oförsvarbart, speciellt med tanke på att det är en förlustaffär att göra det. Tänk er exempelvis samma effektiva (och mkt oetiska) fångsmetod på något djur som VI SER. (dvs landbaserat). De skulle hänga fast i ett nät och kvävas till döds, samtidigt som flera "skräpdjur" dog som kastades bort. Nä det skulle nog inte vara så populärt. Men en fisk syns inte, ingen vet att den finns där under ytan. Vänerlaxen har ju därför en mkt låg samhällsstatus om man jämför med andra utrotningshotade arter, exempelvis Panda, Isbjörn osv. Yrkesmässig jakt på isbjörn, anno 2008 ? Nja, skulle inte tro det.

Laxtrollarna på Vänern står också utanför "ny-etiken" inom fisket, där fler och fler använder C&R. Detta gäller inte laxfiskarna ö.h.t där "full pott, full balja, etc" verkar vara det primära innan fisketuren och ofta något mått på framgång. Här krävs kanske lite omtänk och nytänk.
            Senast ändrad av gäddfeskern; 2008-10-20, 20:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inlägg
              "samtidigt som man tillåter ett storstilat yrkesfiske och husbehovsfiske med mängdfångande redskap/=nät, som på inget sätt tar hänsyn till att vild lax är fredad?"

Visst är det knepigt. Men yrkesfiskarna har lobbyister som äter upp politiker dagligen. Finns ingen yrkesgrupp som är så subventionerad som denna, speciellt inte med tanke på vilket samhällsansvar de tar. Att bedriva effektiv jakt på en utrotningshotad art ter sig ju helt otroligt oförsvarbart, speciellt med tanke på att det är en förlustaffär att göra det. Tänk er exempelvis samma effektiva (och mkt oetiska) fångsmetod på något djur som VI SER. (dvs landbaserat). De skulle hänga fast i ett nät och kvävas till döds, samtidigt som flera "skräpdjur" dog som kastades bort. Nä det skulle nog inte vara så populärt. Men en fisk syns inte, ingen vet att den finns där under ytan. Vänerlaxen har ju därför en mkt låg samhällsstatus om man jämför med andra utrotningshotade arter, exempelvis Panda, Isbjörn osv. Yrkesmässig jakt på isbjörn, anno 2008 ? Nja, skulle inte tro det.

Laxtrollarna på Vänern står också utanför "ny-etiken" inom fisket, där fler och fler använder C&R. Detta gäller inte laxfiskarna ö.h.t där "full pott, full balja, etc" är det primära innan fisketuren och ofta något mått på framgång. Här krävs kanske lite omtänk och nytänk. Visst är lax gott, men fiskar man för matens skull kan man lika gärna bli nätfiskare, för det är bra mkt mer effektivt. Man ska nog tänka lite längre än näsan räcker.
              Jag håller med dig i mångt och mycket, men tror att du skall passa dig för att dra alla över en kam... "laxtrollarna" kan nog bli lite stötta av detta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow Visa inlägg
                Korrigering här är nödvändig. Om laxen fångas under dispensfisket i Forshagaforsen får den om den är över 76 cm också klubbas. Så det förekommer också ett lagligt sportfiske på vandrande fettfenefisk under laxsäsongen i Forshaga. Vilket betyder att vildlaxen inte bara infångas i nät utan också löper stor risk att flugfångas av sportfiskare, och därmed också kunna helt lagligt klubbas.

På ett sätt känns det ibland aningen hjälplöst att som sportfiskare värna om ett bestånd medan andra grupper helt utelämnas. Kan påminnas om hur kul det känns att släppa tillbaka en 10+ gädda under våren fångad utanför en lekvik där 200 meter ryssja blockar all infart.

Jag försöker passa mig för att ta för mycket ställning, men nog tycker jag att det borde råda C&R på alla platser och med alla metoder för att uppnå bästa möjliga resultat för vildlaxstammen.

Dessutom tror jag egentligen inte att någon skulle ta direkt skada av att man minskade max antalet blankfisk som får följa med hem efter en dag på Vänern.

Båda dessa åtgärder skulle säkerligen bidra till en positiv vändning för beståndet.
                när man fiskar gädda i vänern så får man köra slolom bland ryssjorna.!!
                konstigt att bara för att man fiskar prick fisk så ska det va självklart att döda..

Kommentera

Om man betalar før fisken man tar upp blir det "rættvisast"? Vad kostar ett smolt, 20kr? Går det tre smolt på varje vuxen? Om man vill behålla fångsten så skickar man ett SMS till VANERN (826376), smset kostar 50kr? och dras på telefonrækningen. Direkt får man en kvitens på att man betalat, nr och datum. Kvittensen skall kunna visas upp vid kontroll. Hela summan går direkt till utsættningar!

Duktiga guideer som ær ute och fyller baljan varje dag betalar mer, æn Svensson som fiskar 5ggr under året och fångar 3 laxar.
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Varför inte inrikta sig på grundproblemet? Det finns för få (inga?) möjligheter för dem att leka. Jag räknar inte transport av fisk som en möjlighet. Det är ju så jävla idiotiskt att det saknar motstycke.
                    De reservoarer som finns i till exempel klarälven kan gott och väl klara av naturliga vattenvägar . När man skapat fem ordentliga fiskvägar först då är det lönt att börja göra något krativt med fiskereglerna.
                    För just nu är det just ett p&t-vatten.

Kommentera

Grundproblemet är väl att leksträckorna med några få undantag är förstörda, det står ju faktiskt kraftverk i de tidigare strömsträckorna. Det är ju faktiskt transporterna upp till Strängsforsen som har givit den fenlax/vild lax som nu simmar i Vänern. Skulle inte Fortum kört upp lax o öring i älven skulle den enda "vilda" Klarälvslaxen simma i en balja i Gammelkroppa.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...