vilken trolling föredrar du? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken trolling föredrar du?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    Där jag kommer från kallade folk det för att "dragga" när jag var barn, vet inte varför. Trolling visste vi inte vad det var men bonntrolling låter roligare.
    gissar på nåt vis att "dragga" kom ifrån uttrycket att "ro drag" ?
    vilket som, skönt me bonnatrolling ja!!!

men, frågan är ju vad jag oftast pysslar med just nu???
    eftersom de sker i kajak så ror ja ju inte drag... man paddlar ju... och kanske inte helt OK enligt stadgarna att kalla det bonnatrolling när ja ju då också (oftast, om ja inte paddlar nedströms nån älv/bäck med skeddrag, då funkar en-armspaddling) "tvingas" (vill) ha spöet klämt mot benen... är ju nära att man håller de i handen... men, ändå inte... "bonnapaddling" ???

vilket som, dags å ge sig ut på just det fisket, vad det nu än bör kallas, exakt jävlar't nu!

mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
      brukar köra 6 spön med 4 paravaner när jag är själv, superkorta släpp i en sjö där medeldjupet är 2 meter

En dag hade jag 12 hugg på just paravanen vilket är rätt fränt när de flyger upp i luften
      Hej Knug 87;

Hade jag "matjord i fickorna" som du skulle jag skruva fast dubbla 4/0 kemvässade trekrokar under paravanerna och lämna alla wobbler och skeddrag hemma..

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Knug 87;

Hade jag "matjord i fickorna" som du skulle jag skruva fast dubbla 4/0 kemvässade trekrokar under paravanerna och lämna alla wobbler och skeddrag hemma..

Old Firehand

www.trumman.com

Ja det funderade vi faktiskt på men efter den dagen fick jag inte ett enda paravanhugg längre! Ett av huggen var gäddan luftburen med paravanen i munnen högt upp i luften, troligen nästan 1 meter fullständigt stilla och poserande

hade vunnit alla fototävlingar om jag hade fångat det, såg ut som när hajarna hugger på sälimitationerna på discovery

Sjukt roligt dock med 1 meters släpp bakom paravanen för huggen syns alltid i ytan

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
          gissar på nåt vis att "dragga" kom ifrån uttrycket att "ro drag" ?vilket som, skönt me bonnatrolling ja!!!

men, frågan är ju vad jag oftast pysslar med just nu???
          eftersom de sker i kajak så ror ja ju inte drag... man paddlar ju... och kanske inte helt OK enligt stadgarna att kalla det bonnatrolling när ja ju då också (oftast, om ja inte paddlar nedströms nån älv/bäck med skeddrag, då funkar en-armspaddling) "tvingas" (vill) ha spöet klämt mot benen... är ju nära att man håller de i handen... men, ändå inte... "bonnapaddling" ???

vilket som, dags å ge sig ut på just det fisket, vad det nu än bör kallas, exakt jävlar't nu!

mvh/peter
          Hej Gädd-jos;

Att "dragga" har ingenting med ro drag att göra...

När man "draggar" letar man efter ett föremål som sjunkit eller fösvunnit. Då släpar man utefter sjöbotten med en "dragg " som närmast kan jämföras med ett ankare med flera grenar eller gripklor....

Ibland säger man att båten "draggar" då ankaret tappar greppet och båten långsamt börjar driva....

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2017-08-11, 09:57.

Kommentera

Hej Gädd-jos;

När man "draggar" letar man efter ett föremål som sjunkit eller fösvunnit. Då släpar man utefter sjöbotten med en "dragg " som närmast kan jämföras med ett ankare med flera grenar eller gripklor....

Ibland säger man att båten "draggar" då ankaret tappar greppet och båten långsamt börjar driva....

Old Firehand

www.trumman.com
            Instämmer. Ragga däremot är något helt annat. OnT igen, glindra har jag hört som benämning på att ro drag...
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Kan legge til at "dreggefiske" er et helt vanlig uttrykk for å trolle/ dorge i deler av Norge. Da gjerne på tradisjonelt vis med to trespröt i robåt.
              Click image for larger version

Name:	0417-12526.jpg
Views:	1
Size:	673,6 KB
ID:	1785243

Hamar fiskeforening har da også to slike i sin logo.

Uten at jeg skal prøve meg på lingvistiske kromspring, kan det nok tenkes at den svenske utgaven av "å dregge" blir veldig nære "dregga"?
              Senast ändrad av Team Colibri; 2017-08-11, 14:46.
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Kan legge til at "dreggefiske" er et helt vanlig uttrykk for å trolle/ dorge i deler av Norge. Da gjerne på tradisjonelt vis med to trespröt i robåt.
                [ATTACH=CONFIG]95751[/ATTACH]

Hamar fiskeforening har da også to slike i sin logo.

Uten at jeg skal prøve meg på lingvistiske kromspring, kan det nok tenkes at den svenske utgaven av "å dregge" blir veldig nære "dregga"?
                Dreggefiske trodde jag var något som Harald, du och de andra i Hamar FF sysslade med på Karl Johan under sena lördagskvällar..

Man lär så länge man lever!

Old Firehand

Kommentera

Hej Gädd-jos;

Old Firehand

www.trumman.com
                  Jo, absolut, jag hänger med i detta, var mer menat som ett svar (eller snarare "fundering" mer än svar) på varför folk kring titin_jkpg's uppväxtort kallade det för att "dragga" när han växte upp...
                  fick mig att tänka på att man oftast idkade dragrodd med det man då ofta kallade dragdon = drag osv osv osv, tänkte det är ju oftast så man får olika "udda" uttryck som inte alltid stämmer överens med uppfattningen om betydelsen i andra landsändar... men i detta fallet var det väl troligen så att det var dels lokalt men säkert också så att det mest var folk som just fiskade som använde "dragga" om detta sorts fisket...

så, ja, absolut, jag är med på att dragga är mer att leta efter något tappat föremål (eller lik) via draggning, samma sak i mitt vokabulär egentligen.

mvh/peter

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                    Instämmer. Ragga däremot är något helt annat. OnT igen, glindra har jag hört som benämning på att ro drag...
                    "schwirvla" eller "swirwla" eller hur man nu än skulle stava det är nåt jag hört som benämning på bonnatrolling!

kanske nån här inne som är mer familjär med uttrycket som kan komma och ge en korrekt stavning på detta ordet...

mvh/peter

Kommentera

var uppe i polcirkeln finns det gös?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      445 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X