Bonntrolling, släpa drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bonntrolling, släpa drag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag skulle undvika alltför djupgående wobbler med stora skedar på.
    Orsaken är den att de går väldigt tungt i vattnet och ställer lite krav på spön och spöhållare, dessutom blir de vansinnigt tunga att veva in för barnen.
    Bättre att satsa på mer ytgående beten och blya ner med ett päronsänke en bit framför betet om man vill komma ner djupare.
    Bomber 15 är ett utmärkt val, speciellt för Vänern där de stora firrarna jagar mycket siklöja och nors.
    Annars funkar även Bomber 16 och Nils Master 15 + 18 också väldigt bra för både gädda och gös.
    Även stora abborrar hugger gärna på wobbler runt 14-15 cm.
    //Micke

Kommentera

När det skulle bjudas på abborre när jag var barn, 70-talet, så plockades uttern fram och vi kunde presentera 10 löjstjärtar på varje sida om båten. Inte ofta vi gjorde det, men effektivt...

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Orsaken är den att de går väldigt tungt i vattnet och ställer lite krav på spön och spöhållare, dessutom blir de vansinnigt tunga att veva in för barnen.
        Bättre att satsa på mer ytgående beten och blya ner med ett päronsänke en bit framför betet om man vill komma ner djupare.
        Bomber 15 är ett utmärkt val, speciellt för Vänern där de stora firrarna jagar mycket siklöja och nors.
        Annars funkar även Bomber 16 och Nils Master 15 + 18 också väldigt bra för både gädda och gös.
        //Micke
        Håller med tre S. Tänkte inte på att vi snackade barn. Men Bomber 24 o 25 ÄR dräpare i rätta lägena för att inte tals om mina älskade Deep Thunderstick. Man kan ju köra med enkla spöhållare o slå av när kidsen ska drilla. Så mycket tyngre blir det inte för att de har lite mer under hakan...

Kommentera

Har fått bra med fisk på bigtailad mctail så dem funkar riktigt bra på trolling

Kommentera

Tycker bonntrollade wobblers upp till 12cm är alldeles utmärkt för abborre. Har tagit mina två största(1,61 samt 1,51)så. Se bara till att ha gäddsäker tafs eftersom metoden också ger en hel del gäddor.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Jag tackar för alla förslag, nu är det bara att ta på sig spenderarbyxorna och handla.
              Kommer ni på några andra som jag inte kan undvika så skriv gärna in dom också!
              Mvh Ronnie

Kommentera

Har testat att ro drag massor med gånger. Oftast på väg ut till/från Fiskeplatsen, aldrig ett Pet. Har helt tappat förtroendet för detta nu men vi gärna ge det en chans till. Misstänker nämligen att jag har gjort fel. Hur långt bakom båten har ni dragen? Jag gör som så att när vi börjar ro så lägger jag ett helt vanligt kast bakåt och sedan släpper jag ut ytterligare lite lina. Blir det för långt bak eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
                  Har testat att ro drag massor med gånger. Oftast på väg ut till/från Fiskeplatsen, aldrig ett Pet. Har helt tappat förtroendet för detta nu men vi gärna ge det en chans till. Misstänker nämligen att jag har gjort fel. Hur långt bakom båten har ni dragen? Jag gör som så att när vi börjar ro så lägger jag ett helt vanligt kast bakåt och sedan släpper jag ut ytterligare lite lina. Blir det för långt bak eller?
                  Nja det "bästa" är ju att alltid ha koll på hur lång lina du har ute. Får du hugg på ett visst släpp(djup) så vill du ju ha ut vobblern på samma längd igen. Jag brukar lägga ut linan hela vägen från båten. Räknar antal 'drag' mellan rullen och första/nedersta öglan.

Kommentera

Trollar du med tailar så rekomenderar jag att köpa shallow beten sen bara köra på ett bly i valfri vikt så du får det djup som du vill fiska på

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                      //Micke
                      Riktigt riktigt bra, "undvika wobblers med för stora skedar" "bomber 15A" det är ingen ände helt enkelt!!, ta vanliga till djup med hjälp av bly/gummisnodd och vad gäller exv gös (och för att inte säga gädda) 80-120 gr runt tio meter framför betet.
                      Bomber är bra men långt ifrån den enda finns en uppsjö Yozuri exv i rätt färg grymma grejor samt större typ Bomber 16A lite senare i evt mörker eller dålig belysning (gös), beror alldeles på men med normala flytwobblers kan du själv välja djup till skillnad mot "djupdykarna"
                      Senast ändrad av TAMTAM; 2014-07-14, 18:28.
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      705 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      469 visningar
                      0 gillar