Jojon80 ska bygga planerboard rullar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jojon80 ska bygga planerboard rullar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Giganticsalmon Visa inlägg
    Bioshjulen är bra sedan dom bytte låsmuttern, den 1:sta i plast var skräp. Biosmasten har sina svagheter den också. Spridarbommen är för kort, vill man undvika att planerlinan fastnar i spöna så sätter man dit en bredare. När man gör det får låsningen problem att stoppa den övre delen från att vrida sig relativt den undre delen. Det löser man genom att borra genom bägge rören och använda en bult som går rakt igenom och låser. Sedan pajar popniten som håller alu klumpen där spridarbommen är fäst, det för man fixa med en genomgående skruv också.

Inte alltid lätt att svänga mot pulkan när man är själv och det blåser eller när det är tävling och man är 2 man som vevar allt vad tygen håller samtidigt.

Tight shorts
    Jasså så det är lite strul med detta på dom masterna!
    Om man köper en sådan så kanske man skulle bygga en egen "t-mast" från skarven mitt på masten och uppåt
    På min båt som jag har nu som jag ska byta så har jag en hemmagjord mast med en t-bom på 110 cm som har funkat fin fint men det kanske blir lite struligt då? Såg att den är fällbar och tänkte att man skulle kunna använda den på ett smidigt sätt när man trailar upp på kvällen och åker till stugan. som det är nu så är det en hel del roddande med att sänka den när man ska åka på trailern och en hel del grenar har fastnat i den!
    /Anchovyman

Kommentera

Ursprungligen postat av Anchovyman Visa inlägg
      Jasså så det är lite strul med detta på dom masterna!
      Om man köper en sådan så kanske man skulle bygga en egen "t-mast" från skarven mitt på masten och uppåt
      På min båt som jag har nu som jag ska byta så har jag en hemmagjord mast med en t-bom på 110 cm som har funkat fin fint men det kanske blir lite struligt då? Såg att den är fällbar och tänkte att man skulle kunna använda den på ett smidigt sätt när man trailar upp på kvällen och åker till stugan. som det är nu så är det en hel del roddande med att sänka den när man ska åka på trailern och en hel del grenar har fastnat i den!
      Problemen är inte så svåra att lösa, men samtidigt är det lite retligt att den inte är perfekt från start när den är så pass dyr. Jag hade den tidiga varianten som inte var fällbar, men det verkar smidigt.

Kommentera

Vad tror ni om dom här? http://www.ymsfiske.com/index.php
        Ser väldigt fina ut tycker jag behövde jag så skulle dessa vara ett starkt alternativ definitivt ser ut som bigjon kopior i rostfritt!!
        Priset är bra rent av billigt till och med för finishen.
        Gigantic behöver du delar till bigjon kolla deras hemsida de skickar inga problem men se till att få pris på frakten innan de har en otrevlig förmåga att skicka med UPS om man inte påpekar att man vill hålla ner fraktkostnaden mvh
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Problemen är inte så svåra att lösa, men samtidigt är det lite retligt att den inte är perfekt från start när den är så pass dyr. Jag hade den tidiga varianten som inte var fällbar, men det verkar smidigt.
          Gigantic helt med dej här ska det vara så jävla svårt!!!
          Har skruvat på en kompis Bios mast rullarna är finfina resten inget vidare spridarbommen ett dyrt skämt använder man den så funkar inte linstyrningarna bra längre blir en onödig brytvinkel dessutom som du säger i varje vågdal vrider sej spridaren mot pulkan pga den värdelösa låsmuttern på mitten kompisen borrade hål för en bult vilket betyder mycket mera jobb med grejorna vid avriggning uselt

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Har skruvat på en kompis Bios mast rullarna är finfina resten inget vidare spridarbommen ett dyrt skämt använder man den så funkar inte linstyrningarna bra längre blir en onödig brytvinkel dessutom som du säger i varje vågdal vrider sej spridaren mot pulkan pga den värdelösa låsmuttern på mitten kompisen borrade hål för en bult vilket betyder mycket mera jobb med grejorna vid avriggning uselt
            Att hissa masten när det sjöar är ta mig f-n rent livsfarligt. Man får stå och balansera och försöka få hålen mitt för varandra med en grisig bult och mutter i munnen. En gång drog jag för hårt och fick hela överdelen i famnen, det var rätt spännande ett par sekunder innan man hittade balansen igen och kunde lirka tillbaka överdelen

Det verkar så lätt när man står hemma på garageuppfarten

Kommentera

När jag läser här så blir jag bara mer och mer nöjd med min mast, men bättre kan den ju kanske ändå bli.

Skulle bara hitta något bra att fästa stagen med i masten som går fort att lossa, nu sitter dom med rörklamer och det blir otroligt stadigt men lite knöligt när man vill fälla masten bakåt.
              http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                När jag läser här så blir jag bara mer och mer nöjd med min mast, men bättre kan den ju kanske ändå bli.

Skulle bara hitta något bra att fästa stagen med i masten som går fort att lossa, nu sitter dom med rörklamer och det blir otroligt stadigt men lite knöligt när man vill fälla masten bakåt.
                Joj posta en bild på rörklammer infästningen, kan ha något tips kanske allt går att lösa älskar tekniska grejor!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Måste bara få fråga en sak!
                  Är det så att det är låsringen på mitten av masten som inte håller måttet??
                  det var en utav sakerna som jag såg som en fördel med den att man snabbt kunde sänka den när man skulle traila ett par hundra meter på kvällen!!
                  ingen höjdare om masten vrider sig i vågorna speciellt om man har en bred t-mast så blir ju påfrästningarna större där!!
                  /Anchovyman

Kommentera

Att hissa masten när det sjöar är ta mig f-n rent livsfarligt. Man får stå och balansera och försöka få hålen mitt för varandra med en grisig bult och mutter i munnen. En gång drog jag för hårt och fick hela överdelen i famnen, det var rätt spännande ett par sekunder innan man hittade balansen igen och kunde lirka tillbaka överdelen

Det verkar så lätt när man står hemma på garageuppfarten
                    Gigantic man har inget att göra på fördäck ute på havet! allt måste funka från sittbrunnen mvh

Kommentera

• Ursprungligen postat av Anchovyman Visa inlägg
                      Måste bara få fråga en sak!
                      Är det så att det är låsringen på mitten av masten som inte håller måttet??
                      det var en utav sakerna som jag såg som en fördel med den att man snabbt kunde sänka den när man skulle traila ett par hundra meter på kvällen!!
                      ingen höjdare om masten vrider sig i vågorna speciellt om man har en bred t-mast så blir ju påfrästningarna större där!!
                      Låsmuttern på mitten av Bios masten är helt värdelös enligt min åsikt har inget som helst "bett" skräp och dyrt är det också!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      897 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman