Jojon80 ska bygga planerboard rullar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jojon80 ska bygga planerboard rullar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[QUOTE=jojon80ser riktigt fint ut char! nu blev man lite sugen på att själv sätta igång med byggandet. Håller på och letar material för fullt. Hur grov plåt har du använt till rullarna? 2mm?[/QUOTE]
    Det blev 1,6mm dom hadde några finna bitar på skroten. Men 2mm är bättre att svetsa i måste vara så försiktig med tunplåt och pinnsvetsen

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

2 mm måste vara det ultimata, svetsar själv pinne och det har ju som bekant en tendens att slå sej, bränna hål när det är tunt. Har fått tag i 4mm plåt men det blir lite för tungt så jag letar vidare...

Kommentera

Ursprungligen postat av team char
        Det blev 1,6mm dom hadde några finna bitar på skroten. Men 2mm är bättre att svetsa i måste vara så försiktig med tunplåt och pinnsvetsen
        Det gick åt hell var mycket försiktig med pinnen och punktade bara på några få ställen men det slog sig något för . Det var nog för mycket spänningar i plåten efter att jag valsade ut kanten. Så nu blir det att tänka om Antingen om det går att hitta ett tillräckligt stort stycke i plast och svarva det eller så blir dom i björk.
        Senast ändrad av team char; 2007-01-08, 16:46.

Kommentera

Char antar du känner till redan iofs men delrin är bra om du ska göra spolar.
          Dock tigsvetsning borde väl fungera på det rostfria?
          Kanske läge bara göra delarna sedan lämna bort till folk med rätt grejor?
          Så brukar jag göra med rostfritt och alu och det har funkat bra måste jag säga i alla fall.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tänkte på Olsson/TL spolarna går det inte att tillverka plåtar för montering på utsidan av dessa så att de blir djupare?
            Trots allt är det ett centrerat hjul som redan fungerar med mittlagring och allt var inne på detta själv en gång i tiden men har inte tyckt det behövts och då har jag ändå hundra meter lina på varje spole.
            Skulle kunna tänka mej en LP skiva på varje sida i lagom format bultad rakt igenom "ekrarna" på spolen till denna borde det vara ganska lätt att bygga en kraftig broms då ytan blir stor vid spolaxeln.
            Till detta går att svetsa på en bit alu på utsidan som man gängar för handtaget.
            Avslutar man med pulverlack så borde det bli riktigt bra.
            Senast ändrad av TAMTAM; 2007-01-08, 18:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av team char
              Det gick åt hell var mycket försiktig med pinnen och punktade bara på några få ställen men det slog sig något för . Det var nog för mycket spänningar i plåten efter att jag valsade ut kanten. Så nu blir det att tänka om Antingen om det går att hitta ett tillräckligt stort stycke i plast och svarva det eller så blir dom i björk.
              Char, måste du svetsa? Kan du inte använda 5-6 rördistanser med bultar igenom?

Kommentera

Blir ingen svetsning nu svarvar jag av teflonplast rullarna då blir dom som jag vill ha dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                  Tänkte på Olsson/TL spolarna går det inte att tillverka plåtar för montering på utsidan av dessa så att de blir djupare?
                  Trots allt är det ett centrerat hjul som redan fungerar med mittlagring och allt var inne på detta själv en gång i tiden men har inte tyckt det behövts och då har jag ändå hundra meter lina på varje spole.
                  Skulle kunna tänka mej en LP skiva på varje sida i lagom format bultad rakt igenom "ekrarna" på spolen till denna borde det vara ganska lätt att bygga en kraftig broms då ytan blir stor vid spolaxeln.
                  Till detta går att svetsa på en bit alu på utsidan som man gängar för handtaget.
                  Avslutar man med pulverlack så borde det bli riktigt bra.
                  Visst det skulle säkert funka, men låsningen av rullarna skulle fortfarande bli lite dålig. Mina iaf är gjord av nån tunn plast i centrumnavet. Rostfri plåt med en svarvad bussning i mitten borde göra susen! Dessutom är handtaget under all kritik. Så fort jag får tag i material skall det börja snickras. Kommer att posta lite bilder på mitt bygge så småningom!

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
                    Char, måste du svetsa? Kan du inte använda 5-6 rördistanser med bultar igenom?
                    Bra tips! så hade jag tänkt bygga mina! Åtta insexskruvar på varje rulle borde göra susen! Bara svarva ut en riktcirkel och mäta upp och ta hål. Borde bli både hållbart och snyggt!

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
                      Visst det skulle säkert funka, men låsningen av rullarna skulle fortfarande bli lite dålig. Mina iaf är gjord av nån tunn plast i centrumnavet. Rostfri plåt med en svarvad bussning i mitten borde göra susen! Dessutom är handtaget under all kritik. Så fort jag får tag i material skall det börja snickras. Kommer att posta lite bilder på mitt bygge så småningom!
                      Jojon låsning?
                      Jag drar åt stora plastvingmuttrar med bricka på mina Olsson/TL spolar, på axeln alltså, dessutom har jag vänt på den ena så att när pulkan rycker i linan dras alltid vingmuttern åt oavsett sida, efter denna modifieringen har det funkat klockrent måste jag säga, dock du är ensamtrollare säkert svårare att få saker att funka enkelt när du samtidigt måste hålla koll på styrningen, dock visst kan man få olsson att funka!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      897 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman