Jojon80 ska bygga planerboard rullar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jojon80 ska bygga planerboard rullar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM
    Jojon låsning?
    Jag drar åt stora plastvingmuttrar med bricka på mina Olsson/TL spolar, på axeln alltså, dessutom har jag vänt på den ena så att när pulkan rycker i linan dras alltid vingmuttern åt oavsett sida, efter denna modifieringen har det funkat klockrent måste jag säga, dock du är ensamtrollare säkert svårare att få saker att funka enkelt när du samtidigt måste hålla koll på styrningen, dock visst kan man få olsson att funka!
    har också kört enligt samma modell som dej tamtam. M8 axel och stor bricka med vingmutter. För mej funkar det iaf inte, pulkorna drar ut linan, iaf om man drar med handkraft! Men drar man efter rullarna lite som du beskriver så att muttern följer med brukar dom sitta där.. nja jag är inte rikitigt nöjd med den lösningen. Det ska va lätt att få in/ut grejorna!

Kommentera

Vinklade mot toppen bigjon löser det hela garanterat, dessa har en kraftig sprint tvärs igenom spolaxeln som i sin tur håller en ca 5mm mycket kraftig bricka strax innanför den stora vingmuttern funkar precis som en "flacka" kan aldrig snurra med bromsen är dessutom verkligt bra enda nackdelen är nog den lite klena handtagsinfästningen men tl brukar man köra upp i alla fall bara kolla favvosidan....
      Senast ändrad av TAMTAM; 2007-01-11, 17:24.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jojon kolla: http://www.blocket.se/vi/10448175.htm?ca=11_s
        Vet inget själv men kan vara värt att kolla upp mvh
        Undrar om inte spolarna är fäljar till skottkärrehjul!!
        Tycker jag känner igen dem.
        Senast ändrad av TAMTAM; 2007-01-30, 18:48.

Kommentera

Rullarna är på gång, tyvärr räcker inte tiden riktigt till räknar med att ha dom klar under nästa vecka, har byggt i syrafast 2mm plåt 21 cm i dia, ca 6cm breda, blir finfint på campingen. Bilder kommer!

Kommentera

Jojon troligen ett bättre val än dessa vid närmare koll och eftertanke lycka till med svetsen mvh

Kommentera

Vad tror ni om dom här? http://www.ymsfiske.com/index.php

Kommentera

Linhjul

Ursprungligen postat av Giganticsalmon Visa inlägg
                Vad tror ni om dom här? http://www.ymsfiske.com/index.php
                Dom ser bra ut. Har ingen erfarenhet av dom.
                Annars kan man beställa Big Jon hjul på http://www.cabelas.com/cabelas/en/te...397&hasJS=true

Tight lines
                /Anchovyman

Kommentera

Ursprungligen postat av Anchovyman Visa inlägg
                  Dom ser bra ut. Har ingen erfarenhet av dom.
                  Annars kan man beställa Big Jon hjul på http://www.cabelas.com/cabelas/en/te...397&hasJS=true

Tight lines
                  Big John hjulen är inte bra, dom går sönder vid vevens infästning i spolen. Jag har såna och jag har fått laga dom genom att sätta en rostfri plåt på insidan som är limmad/skruvad fast.
                  Senast ändrad av Giganticsalmon; 2007-01-31, 16:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon Visa inlägg
                    Big John hjulen är inte bra, dom går sönder vid vevens infästning i spolen. Jag har såna och jag har fått laga dom genom att sätta en rostfri plåt på insidan som är limmad/skruvad fast.
                    Jasså så dom har spruckit Jag har en kompis som också har spräckt ett hjul och han gjorde ungefär som dig när han lagade dom. Mina har jag haft sedan 1998 och dom har jag inte haft några problem med. Tycker inte att det blir någon belastning på handtagen när man vevar in och svänger samtidigt. Håller på och byter balja nu och tänkte prova Bios mast så man får väl se hur den funkar. Har även en kompis som haft lite problem med dom linhjulen men dom är ju lite större så det blir lite lugnare när man vevar in.

Tight lines
                    /Anchovyman

Kommentera

Ursprungligen postat av Anchovyman Visa inlägg
                      Jasså så dom har spruckit Jag har en kompis som också har spräckt ett hjul och han gjorde ungefär som dig när han lagade dom. Mina har jag haft sedan 1998 och dom har jag inte haft några problem med. Tycker inte att det blir någon belastning på handtagen när man vevar in och svänger samtidigt. Håller på och byter balja nu och tänkte prova Bios mast så man får väl se hur den funkar. Har även en kompis som haft lite problem med dom linhjulen men dom är ju lite större så det blir lite lugnare när man vevar in.

Tight lines
                      Bioshjulen är bra sedan dom bytte låsmuttern, den 1:sta i plast var skräp. Biosmasten har sina svagheter den också. Spridarbommen är för kort, vill man undvika att planerlinan fastnar i spöna så sätter man dit en bredare. När man gör det får låsningen problem att stoppa den övre delen från att vrida sig relativt den undre delen. Det löser man genom att borra genom bägge rören och använda en bult som går rakt igenom och låser. Sedan pajar popniten som håller alu klumpen där spridarbommen är fäst, det för man fixa med en genomgående skruv också.

Inte alltid lätt att svänga mot pulkan när man är själv och det blåser eller när det är tävling och man är 2 man som vevar allt vad tygen håller samtidigt.

Tight shorts

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      892 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman