Ursprungligen postat av Calex
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
bygga ny planerboardmast - bilder
Collapse
X
-
Precis låser masten med en genomgående sprint. kommer bilder på det med! Har en kompis som kör med din monteringsvariant, ett jävla jobb innan man ska ut. Mycket smidigare med en teloskop, går på några sek bara. Nackdelen med en teleskop kan vara att man kör övre delen krokig och då går den varken att fälla upp eller ner, därav tilltagen i dim på den här nya varianten
-
En del har frågat hur man fäster Planerboardrullarna och stagen till masten, så här kommer en ritning på ett fäste som jag använt som är helt suveränt. Tillgång till fräs erfodras. Tillverkas med fördel i aluminium ca 30mm tjockt. Kan va lite svårt få tag i material, men blir grymt stabilt. (förstora helbild annars syns inte ritningen)
Kommentera
-
Kommentera
-
kul med fler varianter char!Ursprungligen postat av team charLaddar upp en ritning på hur jag gjort min mast fällbar. Materialet jag gjorde masten i blev aluminum när jag fick i ett fint rör med ca 3mm gods tjocklek och bra längd. Och min fd team kompis hadde tillgång till tig svets.
Fördelen med en fällbar är att den i regel blir stabilare än en teloskopisk, nackdelen är att då har man jobbet med att montera stagen osv om den nu är lång innan man skall ut och fiska, eller har du satt fällanordningen ovan stagen?
Kommentera
-
Nej Jojon inte dessa dimensioner som jag har i nuvarande mast tusan du slog mitt höjdrekord min är fullt utdragen 3.40 från däck om jag inte minns fel, blir att skarva på tror jag....Ursprungligen postat av jojon80tamtam kör du inte alurören sned? Vet kompisar som kört alu och dom ser ut som halmånar efter en säsong. Själv har jag kört 30mm syrafast krokig! Tlarna drar ju som f-n, fast mest stryk tar nog masten uppfälld vid transport. Min gamla hade jag uppfälld spänd mot rufftaket, blev sned som fan på bara några dagar. Därför gick jag upp på dian på den här masten.
Föregående jag byggde såg ut som en makaron från sidan när tlarna åkte på kompisen sa vi behövde hjälmar men den böjde sej aldrig bara sviktade, otäckt ändå så det blev nybygge och som sagt denna är oböjlig tror den är 50x4x 2meter i underdelen pansarstark kör en spridarbom högst upp som är 1.25 tvärs över funkar jättebra och ska flyttas över till nybåten.
Kan rekommendera BigJons block däruppe bra grejorI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Jojon ett förslag på infästning till däck av masten
Jag använder en tapp som sticker upp från däck masten ställs på denna alltså inuti, tappen har en borrad försänkning som en motsvarande handtagsskruv går in i.
Har låtit svetsa fast en bit massiv alurundstång till sidan på maständen borrat ur denna och försett den med rostfri helicoil gänga där går m8 handtags skruven in för att träffa tappen och styrhålet krävs inga verktyg för monteringen alls och den sitter stenhårt vrider sej inte monteras på nolltid då skruven alltid sitter kvar bara dras åt
Mina sidostag monteras på liknande sätt endast med handtagsskruv vid däck stagen fälls bara in emot masten och klickas fast i plasthållare längs sidorna, spridarbommen monteras också på samma sätt där har jag dock försett denna med en styrning som gör att den inte kan vrida sej av tlarnas ryckningar.
Man drar åt fyra handtagsskruvar totalt vid monteringen alla sitter där de ska i sina gängor hela tiden inga verktyg behövs alls.
Sen återstår bara justering av masthöjd dras sedan åt med ja naturligtvis handtagsskruv så klart funkar riktigt bra faktiskt det gäller att minimera antalet lösa delar och så få arbetsmoment som möjligt nog med jobb ändå
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Gjorde masten så att den fälls nere på däcket. Gick inte göra den längre om jag skulle få in den i garaget.Ursprungligen postat av jojon80kul med fler varianter char!
Fördelen med en fällbar är att den i regel blir stabilare än en teloskopisk, nackdelen är att då har man jobbet med att montera stagen osv om den nu är lång innan man skall ut och fiska, eller har du satt fällanordningen ovan stagen?
Det går ändå snabbt att fälla upp och montera bara tre bultar att dra fast.
Bider på den upp fälld och ned fälld
Kommentera
-
Tamtam har du några bilder på dina byggen skulle vara roligt att se.Ursprungligen postat av TAMTAMJojon ett förslag på infästning till däck av masten
Jag använder en tapp som sticker upp från däck masten ställs på denna alltså inuti, tappen har en borrad försänkning som en motsvarande handtagsskruv går in i.
Har låtit svetsa fast en bit massiv alurundstång till sidan på maständen borrat ur denna och försett den med rostfri helicoil gänga där går m8 handtags skruven in för att träffa tappen och styrhålet krävs inga verktyg för monteringen alls och den sitter stenhårt vrider sej inte monteras på nolltid då skruven alltid sitter kvar bara dras åt
Mina sidostag monteras på liknande sätt endast med handtagsskruv vid däck stagen fälls bara in emot masten och klickas fast i plasthållare längs sidorna, spridarbommen monteras också på samma sätt där har jag dock försett denna med en styrning som gör att den inte kan vrida sej av tlarnas ryckningar.
Man drar åt fyra handtagsskruvar totalt vid monteringen alla sitter där de ska i sina gängor hela tiden inga verktyg behövs alls.
Sen återstår bara justering av masthöjd dras sedan åt med ja naturligtvis handtagsskruv så klart funkar riktigt bra faktiskt det gäller att minimera antalet lösa delar och så få arbetsmoment som möjligt nog med jobb ändå
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
691 visningar