Linminne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linminne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Linminne

    Jag testade att byta till nylon 0,35 till flötestrolling men linminnet är ju jobbigt.
    https://www.olssonsfiske.se/fiskered...sensation-300m

    Vilka nylonlinor har bättre(mindre) linminne?
    Hur funkar FC

    Jag fiskar i väldigt klart vatten och på för få hugg så fick jag betydligt mer på nylon än på tvinnad lina.

    Förslag?

  • #2
    Gammal eller väldigt billig nylon? Fluocarbon är stelare. Tycker det har mer linmine. Tigerline är dock bra om man ska ha den som huvudlina men den får du beställa från frankrike? Annars kan du ju köra flät och typ 5 meter tunnare tafs och sen avsluta med en "gäddtafs".

    Kommentera


    • #3
      Sufix Advance ska enligt Holgersson vara nästan helt befriat från linminne, dessutom väldig billigt, har inte själv provat.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
        Gammal eller väldigt billig nylon? Fluocarbon är stelare. Tycker det har mer linmine. Tigerline är dock bra om man ska ha den som huvudlina men den får du beställa från frankrike? Annars kan du ju köra flät och typ 5 meter tunnare tafs och sen avsluta med en "gäddtafs".
        tack
        Jag har planen att köra 0,30-0,35 nylon och sen har jag 50cm 0,74 FC tafs, till abborre så är tafsen o,45 FC(risk för gädda där med men med cirkelkrok så hoppas jag slippa gäddtänder)

        Jag ska kolla Tigerline,, om det funkar att beställa i coronatider....

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Sufix Advance ska enligt Holgersson vara nästan helt befriat från linminne, dessutom väldig billigt, har inte själv provat.
          Tack
          vågar man gå ner till 0,25(6,2kg) eller är tunnaste för en 10kg gädda 0,30(8,2kg)
          0,35 (11,3kg)

          Kommentera


          • #6
            Jag hade gått på 0.35 men då tänker jag spinnfiske vilket ger mer slitage på linan, du kanske klarar dig med tunnare.

            Kommentera


            • #7
              ok, nej slitaget är väl mindre men tjockleken känns inte så skitviktig, jag släpper bara ut linan sen tas den ju bara in vid hugg eller typ varannan timme...
              deras extra strong är ju skitbillig, feltryck?
              https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...lina-plat.html

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Sufix Advance ska enligt Holgersson vara nästan helt befriat från linminne, dessutom väldig billigt, har inte själv provat.
                Då är Holgersson helt ute och cyklar. Fiskat väldigt mycket nylon under många år. Testade advance och blev väldigt besviken på just att den hade så mycket linminne. Stroft är mycket bättre.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                  Då är Holgersson helt ute och cyklar. Fiskat väldigt mycket nylon under många år. Testade advance och blev väldigt besviken på just att den hade så mycket linminne. Stroft är mycket bättre.
                  Eller så är det jag som är ute och cyklar, jag refererar till ett livefiske efter abborre på tuben med FishEco, det är möjligt att det är någon av Sufix FC linor Holgersson hyllar. Går att gräva fram på tuben.

                  Kommentera


                  • #10
                    härligt med många olika svar

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    96 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X