Trolling skedar olika sorter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling skedar olika sorter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Grizzly skedarna har fått en xtra fjäderring och sylvass 3/0 trekrok,
    vi kör 2,7 knop..
    Dream Team

Kommentera

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
      Apex finns i många storlekar.
      Någon som har fiskat med dessa?
      Vilka farter går respektive storlek bäst i?
      Vilka färger är bra?

madmats
      Simris fiskarna kör ofta en 6,25" efter en dipsy farten från 2,5 till 3,5knop. Den mindre 5,5" går bra mellan 2 och 3knop

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
        Simris fiskarna kör ofta en 6,25" efter en dipsy farten från 2,5 till 3,5knop. Den mindre 5,5" går bra mellan 2 och 3knop
        Det passar bra till min trollingfart.
        Har inga Apex 6,25" däremot har jag några Convex i den
        storleken. Convex verkar vara likvärdiga med Apex.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas .L Visa inlägg
          Grizzly skedarna har fått en xtra fjäderring och sylvass 3/0 trekrok,
          vi kör 2,7 knop..
          Ok min trollingfart ligger lite lägre vid vandringsfisket ca 2,5knop.

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
            själv kommer jag ge fishits skedar en chans, kostar ju bara 15:- lite lack på dom kommer göra underverk
            Har du hunnit testa dem. 15kr är otroligt billigt. Vore ju kanon
            om skedarna funkar.
            Själv vågar jag nog inte chansa. Får bli säkra kort. NK, silverstreak
            Ismo Magnum.

Kommentera

Jag har försökt fiska med grizzly massor med timmar, men mina 2,5 knop verkar inte passa. Jag tycker de har en "tung gång" jag brukar få fisk på fladdrigare beten. Apex har jag också fått vandrare på, en smal rackare på dryga 10cm, har glömt vad den heter i tum, fiskar bra nära en paravan eller bly. En dräpare är Top Cat, se upp för tvinnade linor bara.
              Draellvete.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fullgubben Visa inlägg
                Jag har försökt fiska med grizzly massor med timmar, men mina 2,5 knop verkar inte passa. Jag tycker de har en "tung gång" jag brukar få fisk på fladdrigare beten. Apex har jag också fått vandrare på, en smal rackare på dryga 10cm, har glömt vad den heter i tum, fiskar bra nära en paravan eller bly. En dräpare är Top Cat, se upp för tvinnade linor bara.
                Vilken fart kör du på Top Cat?

Kommentera

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
                  Vilken fart kör du på Top Cat?
                  2,5 knoppsare. Det finns olika TC, för några år sedan var de tunnare och bredare. Den nya sorten kör jag med dubbla ringar och den grå WMC trekroken som sitter original på tex Ismo mag. Ett lyckosamt år, 2004 valde fem vandrare, en uppväxare på tre-fyra kilo och en öringhybrid på sex kilo att snyta TC ur släpet. Allt detta i Stockholm där det anses vara 40 timmar mellan huggen. Sedan dess har inte TC fallit laxen lika bra i smaken men har en plats i starttian ett tag till! Robban Anden tog Stockholms enda 20 pannors 2006 på en TC btw.
                  Draellvete.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fullgubben Visa inlägg
                    2,5 knoppsare. Det finns olika TC, för några år sedan var de tunnare och bredare. Den nya sorten kör jag med dubbla ringar och den grå WMC trekroken som sitter original på tex Ismo mag. Ett lyckosamt år, 2004 valde fem vandrare, en uppväxare på tre-fyra kilo och en öringhybrid på sex kilo att snyta TC ur släpet. Allt detta i Stockholm där det anses vara 40 timmar mellan huggen. Sedan dess har inte TC fallit laxen lika bra i smaken men har en plats i starttian ett tag till! Robban Anden tog Stockholms enda 20 pannors 2006 på en TC btw.
                    Visste inte att det finns olika TC. Kan ju vara bra att veta.
                    Låter som det kan vara ide att pröva några i vår.
                    I alla fall så var jag vid Landsort och trollade samma dag som Robert tog
                    sin 20+, gick tyvärr bom.

Kommentera

Madmats ditt enligt min åsikt absolut bästa val för vår/vandringslax är Ismo Magnum (eller andra snabbare skedar) speciellt i gulaktiga/chromefärger Apex är ett bete du kan kasta in i släpet som experiment de har dock ett betydligt lägre fartområde kör du runt 2,6-2,7 som är bäst för Ismo kommer de att spinna kraftigt.
                      Ska tilläggas att jag gillar oxå Apex men Ismo levererar bättre vid ytligt vårfiske utan snack min åsikt dock notera detta.
                      (Täcka yta är viktigt speciellt vid Landsort)
                      Dubbla klassade fjäderringar och bästa kvalitet 1/0 3krok är att rekommendera absolut inga 3/0 or värsta du kan använda 1/0 är perfekt
                      Senast ändrad av TAMTAM; 2007-03-25, 20:05.
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      897 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman