Trolling skedar olika sorter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling skedar olika sorter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Madmats statistiken över Landsort och egna erfarenheter säger att om du bara har en vecka att spendera se till att den är den första i juni enligt min åsikt den absolut fångstsäkraste kanske till och med andra veckan tror dessa är bättre än sista i maj variationer kan naturligtvis förekomma men där lägger jag krutet i alla fall lycka till de är inte lätta att komma i kontakt med men när den sitter där är lyckan total!! (normalt börjar vikten vid tio för att gå uppåt!)
    Såg att laxcupen körs i början på juni så jag kommer att
    försöka köra veckan och helgen innan för att slippa den värsta
    trängseln. Sen får det bli fiske under helgerna i juni kanske uppe vid Understen.

Kommentera

Madmats köper du Ismo missa inte denna frog är bra oxå men den här bör du ha ute i solsken finns några varianter på den.
      Tänk på en sak när du säger att det är kul att ha några "udda skedar ute" detta kan betyda att några spön av dina fiskar sämre än andra (obs kan betyda men det är inte säkert naturligtvis)
      Fråga dej själv om du har råd med den lyxen vid Landsort, jag har redan gjort detta och kommit fram till att det har man inte råd med möjligen som något udda spö långt förbi de normala tio till tolv som redan är ute.
      Själv tvekar jag inte en sekund att köra samma sked på samtliga spön i uppsättningen möjligen med liten variation på färgen, detta har förbättrat mina resultat vid Landsort.
      Själv är jag övertygad om att ljuset grådis eller solsken har stor verkan på färger och djup vid fisket lycka till själv kan jag knappt vänta till slutet på maj!!
      Hej TamTam; Kanske har jag trollat lax alldeles för många år och blivit alltför luttrad för att "lägga alla bollar i samma korg"! Visst brukar jag dubblera eller t.o.m. trippla vid någon enstaka trollingtur om det hugger mer än en gång på samma bete, men att "köra samma sked på samtliga spön i uppsättningen" gör att vi både tanke- och fiskemässigt ligger ganska långt ifrån varandra. Att använda en viss storlek och en viss godstjocklek på en trollingsked vid en exakt angiven trollingfart kan vara motiverat om det inte hugger på någon annan sked vid just den farten och vid det vädret, men det har jag aldrig varit med om hittills. Jag har fått en hel låda full av olika trollingskedar av Ismo att fiska med, men för mig har ingenting kommit i närheten av Northern King MAG när det gäller att locka Östersjöns storlaxar till hugg. Första gången jag tillsammans med Anders "Guggo" Gunnarsson och Stefan "Trumman" Trumstedt en försommarnatt för cirka tio år sedan testade Purelure Big Horn runt Landsort fick vi tre godkända laxar på Big Horn H3 och H12. Andra Landsortsturer har NK Giant M80 och NK-MAG i färgerna CP, EM, FROG, GC, MON, S2, S4, S5, S6, SRR och YJ bidragit till de flesta fångstrapporterna av Östersjöns megalaxar. På senare år har skedar med röda inslag som R-51, RP, S-5, S-10, SRR, YJO och YRR bara fiskat bättre och bättre för varje laxsäsong. Glöm bara inte att var och en blir salig på sin tro!
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Firehand du har säkert helt rätt i vad du säger men jag noterar bara min egen fångstjournal och där är Ismo en klar favorit dessutom tål den hög fart.(vilket iofs NK gör också)
        Många beten fungerar säkert vid Landsort min tro är att de tar det mesta bara de är på plats vilket oftast är det verkliga problemet.......
        Senast ändrad av TAMTAM; 2007-04-05, 14:51.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag har ett gäng Grissly skedar sedan tidigare
          och ropade i några på Tradera i veckan.
          Dessa visade sig vara tjockare i godset än de övriga.
          De var också märkta Planer special.
          Är det någon tidig modell som sedan modifierats?
          Någon som vet?
          De simmar förmodligen olika i vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
            Såg att laxcupen körs i början på juni så jag kommer att
            försöka köra veckan och helgen innan för att slippa den värsta
            trängseln. Sen får det bli fiske under helgerna i juni kanske uppe vid Understen.
            Lycka till vid Understen ska oxå prova där men måste ha en riktig köl under fötterna först

Kommentera

Lycka till vid Understen ska oxå prova där men måste ha en riktig köl under fötterna först
              Tackar det största problemet blir väl sjösättning där uppe.
              Vet att det har varit problem med tillgängligheten vid
              ramperna.

Kommentera

Ursprungligen postat av madmats Visa inlägg
                Tackar det största problemet blir väl sjösättning där uppe.
                Vet att det har varit problem med tillgängligheten vid
                ramperna.
                Vad jag vet ska det finnas bra boende och ramp vid Singö Camping har inte undersökt själv men fått det påpekat iafall, dessutom ska det finnas fin naturhamn på nån litet större ö ca 3 distans (nord)väst Understen perfekt för övernattning i området (dvs om man är fisklös första dagen inget ovanligt direkt)
                Apropå tillgänglighet vid ramp prova Baggerud på en helg när fisket är hett halva Värmland står i kö gäller att vara morrontidig då!!

Kommentera

madmats vad har du för anrops ID på VHFen? kanske vi hörs där i området ett tips för övernattning vid Landsort är norra nödhamnen på västsidan vi ligger om vi är där längst in mvh

Kommentera

Firehand du har säkert helt rätt i vad du säger men jag noterar bara min egen fångstjournal och där är Ismo en klar favorit dessutom tål den hög fart.(vilket iofs NK gör också)
                    Många beten fungerar säkert vid Landsort min tro är att de tar det mesta bara de är på plats vilket oftast är det verkliga problemet.......
                    Hej igen TamTam; Farttåligheten hos en sked beror ju på skedens vikt, längd, bredd och kupning. Purelures Big Horn kan du köra med i över 7 knop utan att den börjar snurra. Northern King "Giant" M-80 wobblar snyggt i farter upp till 6 knop eller mer. Dardevle Big Ed och Northern King Mag fiskar bäst mellan 2,3 och 3,5 knop och det är väl just i detta fartområde som Östersjöns största och flesta megalaxar fångats. Ismo har ju tillverkat några olika trollingskedar, varav en liknar den finska trollingskeden Tiura, några påminner om NK-MAG och andra Ismoskedar liknar Grizzly, Silver Streak och Dardevles Flutter Chuck Magnum samt Big Ed. Du har fiskat in dig med Ismos skedar och vet att du får lax på dem. Det verkar både genomtänkt och tryggt! Du kan dock aldrig bortse ifrån att Northern King har sedan svenska laxrekordet 1992 fångat fler 20-kiloslaxar i Östersjön än något annat trollingdrag! Northern King är ingen maskinpressad, rostfri plåtbit utan tillverkad i silverpläterad mässing med den tjockaste, handpolerade och mest glänsande silverplätering du kan hitta hos något trollingdrag. Fjäderringarna är av Roscos högsta, rostfria kvalitet och krokarna är VMC´s välkända PS7650. Är jag ute efter att slå mitt personliga laxrekord, då satsar jag på Northern King Mag och M-80 eller Purelures Big Horn och Iron Horn. Alternativ kan jag tänka mig att komplettera med några färger av Dardevles Big Ed.
                    Go for the Giant Salmons!
                    Old Firehand

Kommentera

Jo visst sjutton är det så att alla har har olika favoriter, min favorit på vandrarna är Ismo Magnum målad Grön och gul och på uppväxarna Raptor gul/blå med reflex.

NK4D är oxå riktigt bra till vandrarna går skitbra i 2,5 knop men börjar snurra vid 2,6 (testade i söndags) precis när den nästan börjar snurra så går den som allra bäst, när jag fiskar vandrare i år så blir det nog tre Ismo Magnum, tre Ismo Quack, tre NK4D samt en vild Raptor i mitt släp, då gäller det bara att trimma så dom funkar ihop, dom tre Ismo Quack kan jag byta ut mot NK Mag efter några timmar.
                      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman