spö paravaner ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö paravaner ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
    Ja, jag ångrar faktiskt att jag inte fört någon fiskedagbok sedan starten...hade varit intressant att gå tillbaks och läsa i.
    Hej igen Cisco Kid; Det är en fantastisk återupplevelse att via egen fiskejournal väcka slumrande minnen och gå tillbaka i tiden till spännande och drömlika flugfisketurer i midnattssol efter lax i Altaälven i kulperna Bollo, Brattströmmen, Nerkärra och Steinfossen somrarna 1963 och 1964 eller till ett få förunnat gäddfiske i Revi, Hornavan 1961 när de helt orädda monstergäddorna bildade skarp kontrast mot den vita sandbottnen på 1,5 meters vattendjup. Med en utförligt skriven fiskejournal kan du uppleva dina allra bästa fisketurer och gamla trevliga vänner på nytt. Tänker du bli en känd och för evigt tidlös fiskeskribent i klass med i min båt gästande fiskebröder som Jens Ploug Hansen, Olle W. Nilsson och Rolf Smedman (in memoriam) är det hög tid att du börjar skriva egen fiskejournal redan vid nästa fisketur. I år hoppas jag att få fylla några välskrivna sidor i min senaste fiskejournal ....
    One day spent fishing adds another day to your life!
    Old Firehand

Kommentera

Hej !
      Vet inte om det är någon trollare i min ålder här ;-) men för länge sedan, i slutet på 80-talet började vi köra med spö-paravaner ! då i "våran" sportfiske butik fanns då endast YellowBird , så det handlade vi ju så klart då ! först en var, sedan en till var, tyckte det där var ju fint som f:n så det blev två var till, dom gick faktiskt fint på den tiden sedan kanske nått år efter var vi inne och köpte ett tredje par identiska YellowBird, sedan drog vi till Vänern Å dröm om vår förvåning, det sista paret Y-B gick ta me fan inte alls att få att gå ordentligt i vattnet ? helt hopplösa var dom (hur vi än bände och justerade på dom) Men f:n ? dom är ju helt identiska med våra första par ? efter flera dagars funderande ringde min polare och frågade om jag kunde kolla på mitt sista par VAD det stog med små små bokstäver längs ned med röd eller grön text, på dom första paren vi köpt stod det Loganport (tror jag) men på de ny inköpta stod nått helt annat, vi åkte då in till butiken och klagade
      men dom trodde vi var tokiga, men till slut hittade vi två till i butiken som det stod Loganport på, så efter lite tjat så fick vi dom i stället, och dom gick som tåget Senare erkännde butiksinnehavaren att samtilga Y-B som det inte stod Loganport på hade dom skickat tillbaka

Finns det någon har som känner igen detta problem
      eller är det någon här som kör med Y-Bird nu , som kan kolla vad det står på dom
      Iof. vet jag inte vad jag vill säga med detta...hahaha... men så var det i allafall på den tiden hos oss
      Tjo, Vad välja : Trolling eller Flugfiske i da ? OK , jag kör trolling med flugspöna .............................

Kommentera

Ursprungligen postat av danne 1987 Visa inlägg
        jag säger bara magnumpajk! great white och light!

drar redan vid 0,4 knop och ger inget motstånd vid drillning då dessa glider "rakt" in!

Dessa ghost som du talar om är så bra fungerande pga dess identiska konstruktion gemntemot magnumpajk..

har heller aldrig haft några som helst problem om sjön har varit svår med stora vågor,.

http://www.magnumpajk.se/sidoparavaner.htm
        Du verkar verkligen gilla magnum pajk paravaner. Får du nån sorts bonus om du värvar köpare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Orsa Visa inlägg
          Hej !
          Vet inte om det är någon trollare i min ålder här ;-) men för länge sedan, i slutet på 80-talet började vi köra med spö-paravaner ! då i "våran" sportfiske butik fanns då endast YellowBird , så det handlade vi ju så klart då ! först en var, sedan en till var, tyckte det där var ju fint som f:n så det blev två var till, dom gick faktiskt fint på den tiden sedan kanske nått år efter var vi inne och köpte ett tredje par identiska YellowBird, sedan drog vi till Vänern Å dröm om vår förvåning, det sista paret Y-B gick ta me fan inte alls att få att gå ordentligt i vattnet ? helt hopplösa var dom (hur vi än bände och justerade på dom) Men f:n ? dom är ju helt identiska med våra första par ? efter flera dagars funderande ringde min polare och frågade om jag kunde kolla på mitt sista par VAD det stog med små små bokstäver längs ned med röd eller grön text, på dom första paren vi köpt stod det Loganport (tror jag) men på de ny inköpta stod nått helt annat, vi åkte då in till butiken och klagade
          men dom trodde vi var tokiga, men till slut hittade vi två till i butiken som det stod Loganport på, så efter lite tjat så fick vi dom i stället, och dom gick som tåget Senare erkännde butiksinnehavaren att samtilga Y-B som det inte stod Loganport på hade dom skickat tillbaka

Finns det någon har som känner igen detta problem
          eller är det någon här som kör med Y-Bird nu , som kan kolla vad det står på dom
          Iof. vet jag inte vad jag vill säga med detta...hahaha... men så var det i allafall på den tiden hos oss
          Hej Orsa; Jag gav nog bort alla Yellow Bird jag hade kvar 1999-2000 till spöbyggaren Daniel Palush i Gävle. Sedan dess har jag inte hört ett ord från honom......Han är kanske besviken ännu!
          Köp 4 st Off Shore OR-12 så slipper du ångra dig!
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Orsa; Jag gav nog bort alla Yellow Bird jag hade kvar 1999-2000 till spöbyggaren Daniel Palush i Gävle. Sedan dess har jag inte hört ett ord från honom......Han är kanske besviken ännu!
            Köp 4 st Off Shore OR-12 så slipper du ångra dig!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Nja Firehand håller inte med dej riktigt fiskar du småskaligt med mindre beten och inte så stor spridning fungerar de bra under förutsättning man byter till onämnbara utlösare som du säljer om jag inte minns fel, har aldrig haft dem själv men i kompisars båtar då man varit ute var sak har sitt användnings område.
            Edit har dock ingen aning om det stod Loganport eller inte på de vi använde,
            Bra för öringstrolling även havs inget för storskalig laxtrolling
            Senast ändrad av TAMTAM; 2008-02-15, 19:07.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Orsa Visa inlägg
              Hej Orsa,

Du kanske ba ville berätta en skön historia? Jag gillar den där typen av inlägg, där man svävar ut lite. Det är bra för själen, och för oss som läser är det för det mesta roligt.

Peace
              När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Nja Firehand håller inte med dej riktigt fiskar du småskaligt med mindre beten och inte så stor spridning fungerar de bra under förutsättning man byter till onämnbara utlösare som du säljer om jag inte minns fel, har aldrig haft dem själv men i kompisars båtar då man varit ute var sak har sitt användnings område.
                Edit har dock ingen aning om det stod Loganport eller inte på de vi använde,
                Bra för öringstrolling även havs inget för storskalig laxtrolling
                Hej TamTam; Det är bra att du inte alltid håller med mig....risken vore annars stor att FiskeSnackarna här skulle tro att jag adopterat dig. Apropå Yellow Bird sideliners verkar de har tillverkats av flera företag och på olika sätt i olika omgångar. Mina Yellow Birds köpte jag i en monter på en EFTTEX sportfiskemässa i Amsterdam, Lyon, Nürnberg eller Venedig. Hur som helst var Yellow Bird sidelinerna i originalversion jämförda med andra fabrikat och modeller av sideliners rena skämtet. Med 20 meters utsläpp och lätta, relativt grundgående wobblers bakom låg mina Yellow Birds mest bara och hoppade i aktersvallet bakom båten.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Firehand man måste skilja på småskaligt (6-8 meter från spötopp tiil yttersta) och storskaligt 330 fot enligt dina erfarenheter!! mvh
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej TamTam; Det är bra att du inte alltid håller med mig....risken vore annars stor att FiskeSnackarna här skulle tro att jag adopterat dig. Apropå Yellow Bird sideliners verkar de har tillverkats av flera företag och på olika sätt i olika omgångar. Mina Yellow Birds köpte jag i en monter på en EFTTEX sportfiskemässa i Amsterdam, Lyon, Nürnberg eller Venedig. Hur som helst var Yellow Bird sidelinerna i originalversion jämförda med andra fabrikat och modeller av sideliners rena skämtet. Med 20 meters utsläpp och lätta, relativt grundgående wobblers bakom låg mina Yellow Birds mest bara och hoppade i aktersvallet bakom båten.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    Haha.... Ja då stod det INTE Loganport på dom i allafall ;-)
                    Hade du provat att justera stålbygeln ?

Vi tillbringade ju många hundra timmar på Vänern och Vättern med Y-B..
                    ca 40 meter utskick och med en Bomber 15A efter .
                    När vi Gös-trollade så hängde det oftast en hyffsat stor Nils-Master efter och det gick hur fint som hälst

Men det är som jag sa, det sista paret Y-B fick butiken tillbakelse direkt
                    Tjo, Vad välja : Trolling eller Flugfiske i da ? OK , jag kör trolling med flugspöna .............................

Kommentera

Fick hem två stycken Ghost-paravaner idag, de ser otroligt "seriösa" ut! Måste ut och prova dem så fort jag fått nya båten levererad.

MVH

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      795 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      258 visningar
                      0 gillar