båtkörkortet!!!!??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

båtkörkortet!!!!???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskarn0383
    replied
    Blir mer och mer deprimerad efter att som skrivits.
    Har letat utbildning häromkring den senaste tiden. Men OM den blir och det beror på hur många som anmäler sig så är det ca 10 mil att pendla varje gång. Då blir det dyrt.

Som sagt farsan är 54 år och 10 mån när det införs. Han har lärt mig hur man uppför sig på sjön. Att man inte ska orsaka svallvågor åt nån annan osv. Han är enligt förslaget en sämre kapten än sin kusin som aldrig varit ute i en båt i hela sitt liv. Nu toppar farsans båt inte mer än 20 knop men ändå.

Mitt team blev under trolling omkörda av en segelbåt som använde motor på lelången. Alla på tävlingen hade blivit informerade om vilka regler som gällde på sjön om nu någon glömt kolla upp dessa. Men denna segelbåt försökte på alla sätt preja upp oss på land. Fast han kom bakifrån, med motor och i betydligt högre fart än oss. Och farleden var här minst 500 meter bred. Så båtkörkortet borde även gälla seglare.(han hade oss på hö sida)

Tycker som jag skrev innan att båtkörkortet är bra OM de inför diverse andra restriktioner samtidigt. SOM extra behörighet för stockhomare som vistas utanför 50 skylten, alla försäljare, osv.............

Annars är det bara ett slag i luften då det finns tillräckligt med idioter i det här landet ändå.
    Senast ändrad av Fiskarn0383; 2008-11-09, 00:51. Anledning: glömde tillägga att han hade oss på hö sida

Lämna en kommentar:

• Ola
    replied
    Ursprungligen postat av Gynther_83 Visa inlägg
    Ska man ha körkort för alla båtar eller vid vilken storlek går gränsen?

MVH Kristian
    Känns ju otroligt imponerande att en 15-åring får köra en ålandsfärja men inte en vattenskoter förrän efter 18-årsdagen, suck.

Vet inte om detta är aktuellt fortfarande källa:

Tre klasser

Klass 1 krävs för att framföra en båt som är över tio meter lång och som kan göra 15 knop. Åldersgränsen för Klass 1-kortet blir 15 år.

Klass 2 kommer också det att ha en 15-årsgräns. Det ska gälla för båtar med en längd på 12 meter eller längre och med en bredd på minst fyra meter. Detta är vad som i dag omfattas av skepparexamen.

Klass 3 krävs för alla båtar med en högsta fart på mer än 30 knop. Åldersgränsen föreslås bli 18 år.

Lämna en kommentar:

• Ola
    replied
    Intressant om "båtkörkortet" 6/11-2008 Källa:

Det står att beslut tas januari 2009 och de vill att lagen ska gälla ifrån april 2009.
    Det är ju lika puckat som när de införde trängselavgifter, hur ska alla hinna ta körkortet mellan januari & april?

Ni som har talat om försäkringar, detta inebär ju att alla som har båtförsäkring ska få ett tillägg utskickat till sig som ändrar försäkringsreglerna.

Positivt var ju att 55+ och öbor förmodligen inte slipper undan samma straff som mig (att ta körkortet alltså).
    Senast ändrad av Ola; 2008-11-08, 23:00.

Lämna en kommentar:

• Gynther_83
    replied
    Ska man ha körkort för alla båtar eller vid vilken storlek går gränsen?

MVH Kristian

Lämna en kommentar:

• Ola
    replied
    Tantor, Man får ju en viss känsla av att de som beslutar om båtkörkortet är 55+

Precis som att vid något tidigare förslag låg längdgränsen precis över den båt som vår fd statsminister fått levererad av marin&fritid.

Jag tycker detta är jäkligt smaklöst och en diskriminering som jag trodde var olaglig.

Den enda gången som möjligen ett körkortskrav skulle vara relevant är midsommar, tycker jag men det problemet kan man ju klara av med en alkomätare.

Lämna en kommentar:

• Sälstryparn
    replied
    Mycket av detta är ju ett stockholmsbekymmer.

Det är bara en gång i år som jag varit så nära en annan båt som 50 m
    förutom vid bryggan i båthamnen .

Här i norr finns mýcket skärgård och lite båtar = liten krockrisk

Lämna en kommentar:

• Rospigg
    replied
    Ursprungligen postat av marbleman Visa inlägg
    Jaha du, jag hade väl hoppats på ett lite mer specificerat svar kanske....
    Har dessvärre Teflonminne när det gäller namn så det blir inte mera precist än så. Desssutom berörs jag ju inte personligen då jag som tidigare nämts kommer att få ett båtkörkort per automatik då jag redna har uppfyllt kraven, så jag brydde mig inte om att skaffa dokumentation utan kollade mest av nyfikenhet.
    Senast ändrad av Rospigg; 2008-11-08, 13:48.

Lämna en kommentar:

• marbleman
    replied
    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Du kan tex läsa Tantors svar ovan, annars kommer min info från representanter från flera av de stora försäkringsbolagen samt från juridiskt kunniga inom sjöfart och den lagstiftning som styr den.
    Jaha du, jag hade väl hoppats på ett lite mer specificerat svar kanske....

Lämna en kommentar:

• mcflyfisher
    replied
    har lyssnat lite o det behövs förarbevis upp till 30 knop
    sen måste du ta ett kustskepparbevis el kort för snabbgående båt på det och ett manöverprov
    och då pratar vi ca 4-5000:- om det blir lag 2010

så om det blir så så är det ju läge att ta det nu när inte kortet är delat
    i olika kategorier och blir mer omfattande

då min båt går över 30 knop så är det vettigast för mig att ta det nu o inte
    chansa på att det inte blir en lag o är tvungen sen o ta kortet i 2-3 steg
    o betydligt dyrare

annars får jag väl sälja 115 hk o köpa en 70 hk

Lämna en kommentar:

• Rospigg
    replied
    Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
    Vaddå lär? Vi vet ju inte om, när eller hur det blir ett ev. båtkörkort. Snackats har det gjorts massor av år. ,jag för min del tar smällen när den kommer. Just nu krävs det inget körkort och jag kommer varken att köra bättre eller sämre om ett sånt införs...
    HeHe jo snackats om detta har det gjorts länge som sagt men nu har det gått så längt i proscessen att det inte finns någon återvändo, alla tunga remissinstanser har sagt ja och det är så många fördelar för statsmakterna att införa detta så ett båtkörkort kommer att införas framöver frågan är bara när och med vilken utforming på detaljerna.

Det logiska är ju då att F-bolaggen inte godkänner att man försäkrar en båt på sig själv som man inte får köra ändå, eller så kräver de att man har en utsedd befälhavare som sköter körandet och har det formella ansvaret.

För min del får de göra vilket de vill då jag sedan många herrans år har nautisk behörighet långt över det som krävs för det kommande båtkörkortet och därmed får ett sånt utfärdat per automatik när det införs

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
8 svar
796 visningar
0 gillar
Senaste inlägg dhaglund  
Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
1 svar
258 visningar
0 gillar