båtkörkortet!!!!??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

båtkörkortet!!!!???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tantor Visa inlägg
    Jag håller helt och hållet med dig "Ola" både vad gäller försäkringsvillkorens idiotiska formuleringar och det faktum att det är klart magstarkt att de allra flesta trots att de aldrig ställer till det på sjön är tvungna att ta någon form av båtkörkort om förslaget nu går igenom.

Att villkorstexten är skriven på sådant fikonspråk beror ju enbart på att det ska hålla rent juridiskt och inte kunna tolkas på mer än ett sätt kan man väl förstå men visst borde språket kunna förbättras så att en normal människa utan större problem ska kunna läsa och förstå.

Vad gäller båtkörkortet är det så att alla "bestraffas" kollektivt för att några få idioter inte kan bete sig som folk. Tyvärr verkar detta sätt vara den enklaste och någorlunda effektiva vägen att gå om man ska få bukt med problematiken.

Jag har helt klart förståelse för att man gör undantag för vissa när det gäller båtkörkortskravet. Man gjorde ett liknande undantag i slutet av 70-talet när man införde C-körkort för lättlastbil. Då gav man dispens för vissa som på ett eller annat sätt kunde visa att de redan behärskade att köra lastbil så att de med ett intyg från arbetsgivare kunde slippa att köra upp utan fick C-körkortet automatisk.

Har man redan kunskapen på grund av långvarig erfarenhet är det meningslöst att tvingas till skolbänken för att formalisera och bekräfta det man redan kan.

Det är ju kunskapen som är av intresse och inte utbildningen i sig. Jag vet många gamla rävar som besitter massor med kunskap och som skulle kunna hålla denna utbildning men som inte har någon som helst dokumentation eller formalia. Det vore helt meningslöst att kräva att dessa ska genomgå utbildning.

//Tantor
    Fast om jag förstår det rätt så krävs det inge som helst kunskap bara man åldern inne. När det blev C-körkort så krävdes det åtminstone ett intyg från en arbetsgivare. Utan att vara expert så misstänker jag att min mamma kör båt sämre än vad jag gör. Men hon ska enligt förslaget få var chaufför åt mig om det krävs. Det låter ju lite tveksamt jätteintelligent i mina ögon...

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
      Fast om jag förstår det rätt så krävs det inge som helst kunskap bara man åldern inne. När det blev C-körkort så krävdes det åtminstone ett intyg från en arbetsgivare. Utan att vara expert så misstänker jag att min mamma kör båt sämre än vad jag gör. Men hon ska enligt förslaget få var chaufför åt mig om det krävs. Det låter ju lite tveksamt jätteintelligent i mina ögon...
      Det har du nog helt rätt i men jag känner flera som jobbade på en firma där man lastade, lossade men även transporterade tonvis med gods dagligen och där flera av de anställda fick påskrivet av arbetsgivaren utan att ha mer erfarenhet av lastbilkörning än att köra ut lastbilen från lastkajen till uppställningsplatsen 15 meter utanför och detta dessutom inom inhägnat arbetsområde. Dessa personer kunde sedan helt lagligt köra ute på landsvägarna.

I en övergångsperiod kommer det oundvikligt vara så att några kommer, med mer eller mindre kunskap i bakfickan, slippa att skaffa båtkörkortet. Detta är i och för sig inte bra men eftersom de i åldersgruppen +55 inte är de som toppar olycksstatistiken utan problemet till stor del ligger i betydligt lägre åldersgrupper är nog detta något beslutsfattarna tycket att vi kan leva med.

Med detta sagt kan jag tycka att det milt sagt är obra att t ex min svärmor som jag kännt i snart 34 år och som under den tiden ALDRIG kört bil eller motorcykel men som har gällande AB-körkort helt lagligt kan dra en repa med en tung motorcykel eller med åka iväg med bilen. Detta visar väl mycket väl att det finns ytterligheter i alla system som inte är bra men som man får leva med.

Jag är själv ett sådant exempel. Är 50 år nu och tog skepparexamen när jag var 17 år och kommer därför att, som förslaget nu ligger, kunna växla in denna examen till ett båtkörkort. Jag har sedan sommaren 1975 inte rattat en stor båt som i dagsläget kräver skepparexamen men likt väl kan jag göra det utan att någon myndighet kommer åt mig. Rätt eller fel? Upp till var och en att tycka vad de vill men lagligt är det.

Det finns problem och kryphål i alla lagar, regler och förordningar men visst fan är det bra att de finns.

//Tantor
      [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
        Vaddå lär? Vi vet ju inte om, när eller hur det blir ett ev. båtkörkort. Snackats har det gjorts massor av år. ,jag för min del tar smällen när den kommer. Just nu krävs det inget körkort och jag kommer varken att köra bättre eller sämre om ett sånt införs...
        HeHe jo snackats om detta har det gjorts länge som sagt men nu har det gått så längt i proscessen att det inte finns någon återvändo, alla tunga remissinstanser har sagt ja och det är så många fördelar för statsmakterna att införa detta så ett båtkörkort kommer att införas framöver frågan är bara när och med vilken utforming på detaljerna.

Det logiska är ju då att F-bolaggen inte godkänner att man försäkrar en båt på sig själv som man inte får köra ändå, eller så kräver de att man har en utsedd befälhavare som sköter körandet och har det formella ansvaret.

För min del får de göra vilket de vill då jag sedan många herrans år har nautisk behörighet långt över det som krävs för det kommande båtkörkortet och därmed får ett sånt utfärdat per automatik när det införs

Kommentera

har lyssnat lite o det behövs förarbevis upp till 30 knop
          sen måste du ta ett kustskepparbevis el kort för snabbgående båt på det och ett manöverprov
          och då pratar vi ca 4-5000:- om det blir lag 2010

så om det blir så så är det ju läge att ta det nu när inte kortet är delat
          i olika kategorier och blir mer omfattande

då min båt går över 30 knop så är det vettigast för mig att ta det nu o inte
          chansa på att det inte blir en lag o är tvungen sen o ta kortet i 2-3 steg
          o betydligt dyrare

annars får jag väl sälja 115 hk o köpa en 70 hk

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Du kan tex läsa Tantors svar ovan, annars kommer min info från representanter från flera av de stora försäkringsbolagen samt från juridiskt kunniga inom sjöfart och den lagstiftning som styr den.
            Jaha du, jag hade väl hoppats på ett lite mer specificerat svar kanske....

Kommentera

Ursprungligen postat av marbleman Visa inlägg
              Jaha du, jag hade väl hoppats på ett lite mer specificerat svar kanske....
              Har dessvärre Teflonminne när det gäller namn så det blir inte mera precist än så. Desssutom berörs jag ju inte personligen då jag som tidigare nämts kommer att få ett båtkörkort per automatik då jag redna har uppfyllt kraven, så jag brydde mig inte om att skaffa dokumentation utan kollade mest av nyfikenhet.
              Senast ändrad av Rospigg; 2008-11-08, 13:48.

Kommentera

Mycket av detta är ju ett stockholmsbekymmer.

Det är bara en gång i år som jag varit så nära en annan båt som 50 m
                förutom vid bryggan i båthamnen .

Här i norr finns mýcket skärgård och lite båtar = liten krockrisk
                Spiggpimplare

Kommentera

Tantor, Man får ju en viss känsla av att de som beslutar om båtkörkortet är 55+

Precis som att vid något tidigare förslag låg längdgränsen precis över den båt som vår fd statsminister fått levererad av marin&fritid.

Jag tycker detta är jäkligt smaklöst och en diskriminering som jag trodde var olaglig.

Den enda gången som möjligen ett körkortskrav skulle vara relevant är midsommar, tycker jag men det problemet kan man ju klara av med en alkomätare.
                  Ola

Kommentera

Ska man ha körkort för alla båtar eller vid vilken storlek går gränsen?

MVH Kristian

Kommentera

Intressant om "båtkörkortet" 6/11-2008 Källa:

Det står att beslut tas januari 2009 och de vill att lagen ska gälla ifrån april 2009.
                      Det är ju lika puckat som när de införde trängselavgifter, hur ska alla hinna ta körkortet mellan januari & april?

Ni som har talat om försäkringar, detta inebär ju att alla som har båtförsäkring ska få ett tillägg utskickat till sig som ändrar försäkringsreglerna.

Positivt var ju att 55+ och öbor förmodligen inte slipper undan samma straff som mig (att ta körkortet alltså).
                      Senast ändrad av Ola; 2008-11-08, 23:00.
                      Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      482 visningar
                      0 gillar