båtkörkortet!!!!??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

båtkörkortet!!!!???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Enligt uppgifter till DN kommer två undantag från kravet på Klass 1-körkort att finnas.

1. Den som fyllt 55 år när lagen träder i kraft kommer inte att behöva ta körkort.

2. Den som bor permanent på en ö som saknar bro eller reguljär bilfärjeförbindelse behöver inte körkort.

Sätt gammalfarmor som aldrig kört båt bakom ratten/rorkulten så är det lagligt alltså??????????. märkligt i så fall.
    Senast ändrad av Guest; 2008-11-07, 21:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
      http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=758087

Enligt uppgifter till DN kommer två undantag från kravet på Klass 1-körkort att finnas.

1. Den som fyllt 55 år när lagen träder i kraft kommer inte att behöva ta körkort.

2. Den som bor permanent på en ö som saknar bro eller reguljär bilfärjeförbindelse behöver inte körkort.

Sätt gammalfarmor som aldrig kört båt bakom ratten/rorkulten så är det lagligt alltså??????????. märkligt i så fall.

Eller om du har sommarstuga på nån liten ö så kan du göra adressändring dit.

Kommentera

körkortet kommer inte att göra det säkrare på sjön, många olyckor beror ju på bla alkohol så där hjälper inga kort. Nu har jag bla förarbevis men hade jag inte haft det skulle inte jag bli bättre på sjön med kort. I dom farvatten där jag är och kanske kör fort med någon båt så kan jag alla grund m.m. utantill. Det kn ingen kurs lära mig.

Bästa vore att sätta enkla regler som att under 12år får man inte framföra motorbåt fram till 18 år får man bara köra i 10 knop. Därefter får man köra upp till 25 knop och över 25knop skulle man behöva ett hastighetsintyg.

Tar man sedan båten i beslag för alla som kör berusade (oavsett vem ägaren är) så kommer sjöfylleriet att minska samt att man kan få pengar till bättre kontroller vid försäljnig av dessa båtar. Även vid grova vårdslösheter på sjön skall man ta båten i beslag.

Fylla och bristen på sunt förnuft och sjövett är orsakerna till problemen på sjön, och här hjälper inga intyg.
        Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
        Nu även blog på gylta.blogspot.com
        Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Tantor, du har ju varit i försäkringsbranchen.
          Då vet du ju att det är olika premier och/eller självrisker beroende på ålder m.m.
          Men du påstår alltså att om man inte har giltigt körkort så gäller inte försäkringen om man krockar med bilen?
          Nu har jag inte lusläst mina vilkor men detta har jag aldrig hört talas om angående bil. MC har ju olika självrisk. (Min MC får en tjej skriven på min adress låna oavsett om hon har körkort eller ej men ingen annan, logiskt?)

Med era påståenden så finns det alltså ingen anledning för den som inte har "båtkökortet" att försäkra sig och sin båt eftersom försäkringen ändå inte skulle kunna falla ut.

Frågan är om den ens då gäller för stöld, FB kan ju resonera att man har ändå ingen nytta av en båt om man inte har körkortet så då behöver de inte ersätta en körkortslös persons båt (jfr med skenförsäkring MC).

Jag har inget emot att man har olika försäkringspremier & självrisker för båtar som körs med eller utan KK ungefär som MCförsäkring. På det sättet så skulle man kunna få de flesta båtägare att ta körkort och det skulle vara en betydligt bättre lösning än en lag om körkort.

SG, Jag vill se så få regler & förbud som möjligt därav att jag är emot båtkörkort.
          Dessutom så är ju ganska många oroliga för att det ska bli båtregistrering med allt vad det innebär.
          Detta behöver inte vara lagkrav utan skulle t.e.x. vara rabatterande ifrån försäkringsbolagen och då skulle man kunna slippa KK om man betalar en högre summa.

Utan att ha någon statistik så har jag en tro på att olyckor till sjöss inte skulle bli så speciellt mycket färre med ett båtkörkort. Utan att ha fakta så tror jag att snöskoterkörkortet inte har bidragit till så mycket färre olyckor.

Att satsa pengarna i skolor för att lära barn att vistas i trafiken (gå, cykla och moppa) borde vara väl investerade pengar.
          Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
            Tantor, du har ju varit i försäkringsbranchen.
            Då vet du ju att det är olika premier och/eller självrisker beroende på ålder m.m.
            Men du påstår alltså att om man inte har giltigt körkort så gäller inte försäkringen om man krockar med bilen?
            Nu har jag inte lusläst mina vilkor men detta har jag aldrig hört talas om angående bil. MC har ju olika självrisk. (Min MC får en tjej skriven på min adress låna oavsett om hon har körkort eller ej men ingen annan, logiskt?)

Med era påståenden så finns det alltså ingen anledning för den som inte har "båtkökortet" att försäkra sig och sin båt eftersom försäkringen ändå inte skulle kunna falla ut.

Frågan är om den ens då gäller för stöld, FB kan ju resonera att man har ändå ingen nytta av en båt om man inte har körkortet så då behöver de inte ersätta en körkortslös persons båt (jfr med skenförsäkring MC).

Jag har inget emot att man har olika försäkringspremier & självrisker för båtar som körs med eller utan KK ungefär som MCförsäkring. På det sättet så skulle man kunna få de flesta båtägare att ta körkort och det skulle vara en betydligt bättre lösning än en lag om körkort.

SG, Jag vill se så få regler & förbud som möjligt därav att jag är emot båtkörkort.
            Dessutom så är ju ganska många oroliga för att det ska bli båtregistrering med allt vad det innebär.
            Detta behöver inte vara lagkrav utan skulle t.e.x. vara rabatterande ifrån försäkringsbolagen och då skulle man kunna slippa KK om man betalar en högre summa.

Utan att ha någon statistik så har jag en tro på att olyckor till sjöss inte skulle bli så speciellt mycket färre med ett båtkörkort. Utan att ha fakta så tror jag att snöskoterkörkortet inte har bidragit till så mycket färre olyckor.

Att satsa pengarna i skolor för att lära barn att vistas i trafiken (gå, cykla och moppa) borde vara väl investerade pengar.

Om du lusläser ditt försäkringsvillkor kommer du att under ersättningsparagrafen kunna läsa något liknande som detta:

Ersättningen kan jämkas eller till och med utebli om fordonet olovligen brukats, framförts under straffbar påverkan av alkohol eller annat berusningsmedel eller om skadan orsakats genom grov vårdslöshet......

Under rubriken "olovligen brukats" faller helt klar att köra utan körkort så enkelt är det med det.
            Alkoholdelen m m är väl självförklarande och detsamma gäller vårdslösheten..!

Eftersom man måste lära sig att krypa innan man försöker sig på att gå är det nog så att man från början av införandet av körkort inte ser någon särskild nedgång av skador. Men eftersom utbildning generellt sett oavsett vad det gäller leder till bättre förståelse och kunskap är det inget vågat tips att olyckorna på sikt kommer att bli färre.

Vad gäller alkohol är fordonstrafiken på våra vägar ett nedslående exempel. Varje dag året om kör mellan 15 000 - 20 000 idioter mer eller mindre packade omkring på vägarna och riskerar andras liv. Detta trots att det krävs körkort.

Idioter är idioter oavsett om de har körkort eller ej det är bara så men detta använder ingen med insikt som argument för att propagera för att vi inte behöver ha regler och lagar vad gäller fordonstrafiken på våra vägar...och för den delen sjön.....!

//Tantor
            [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

SG, om man vill hyra båt så kan uthyraren kräva att man har förarintyg eller något annat bevis på att man har gått en kurs i båtkunskap, det finns ju idag och det behöver inte vara nån körkortslag för det.

OT:
              Tantor, jag plågade mig igenom ett gammalt villkor ifrån TH 2003.

Det är ju så att man inte kan förstå vad som skrivs i dessa vilkor alltid.

Men du har säkert rätt i det du skriver, dock så uppfattade jag att trafikförsäkringen gälller med förhöjd självrisk om man är körkortslös. Det stod dock något senare om att skadevållande kunde krävas på ersättning, vad det nu innebär.

Hade det varit så att försäkringsbolagen ville minska skadorna till sjöss och om det hjälpt med förarintyg så hade de justerat premierna därefter.

Och självklart så är kunskap något som är bra att ha men det kanske inte ska gå till överdrift.
              Det känns faktiskt lite konstigt att jag ska vara tvungen att ta ett körkort för att puttra ut i min linder 400som jag nu gjort i några år.
              Ola

Kommentera

ska ta kort då jag har en 19 fots cabin och kommer ha den försäkrad
                och behöver lära mig lite farledsmärken

men det jag menade var att de med slit o släng båtar inte bryr sig att ta kort o förs
                och att dom då får stå sitt kast vid ev olycka

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                  SG, om man vill hyra båt så kan uthyraren kräva att man har förarintyg eller något annat bevis på att man har gått en kurs i båtkunskap, det finns ju idag och det behöver inte vara nån körkortslag för det.

OT:
                  Tantor, jag plågade mig igenom ett gammalt villkor ifrån TH 2003.

Det är ju så att man inte kan förstå vad som skrivs i dessa vilkor alltid.

Men du har säkert rätt i det du skriver, dock så uppfattade jag att trafikförsäkringen gälller med förhöjd självrisk om man är körkortslös. Det stod dock något senare om att skadevållande kunde krävas på ersättning, vad det nu innebär.

Hade det varit så att försäkringsbolagen ville minska skadorna till sjöss och om det hjälpt med förarintyg så hade de justerat premierna därefter.

Och självklart så är kunskap något som är bra att ha men det kanske inte ska gå till överdrift.
                  Det känns faktiskt lite konstigt att jag ska vara tvungen att ta ett körkort för att puttra ut i min linder 400som jag nu gjort i några år.

Jag håller helt och hållet med dig "Ola" både vad gäller försäkringsvillkorens idiotiska formuleringar och det faktum att det är klart magstarkt att de allra flesta trots att de aldrig ställer till det på sjön är tvungna att ta någon form av båtkörkort om förslaget nu går igenom.

Att villkorstexten är skriven på sådant fikonspråk beror ju enbart på att det ska hålla rent juridiskt och inte kunna tolkas på mer än ett sätt kan man väl förstå men visst borde språket kunna förbättras så att en normal människa utan större problem ska kunna läsa och förstå.

Vad gäller båtkörkortet är det så att alla "bestraffas" kollektivt för att några få idioter inte kan bete sig som folk. Tyvärr verkar detta sätt vara den enklaste och någorlunda effektiva vägen att gå om man ska få bukt med problematiken.

Jag har helt klart förståelse för att man gör undantag för vissa när det gäller båtkörkortskravet. Man gjorde ett liknande undantag i slutet av 70-talet när man införde C-körkort för lättlastbil. Då gav man dispens för vissa som på ett eller annat sätt kunde visa att de redan behärskade att köra lastbil så att de med ett intyg från arbetsgivare kunde slippa att köra upp utan fick C-körkortet automatisk.

Har man redan kunskapen på grund av långvarig erfarenhet är det meningslöst att tvingas till skolbänken för att formalisera och bekräfta det man redan kan.

Det är ju kunskapen som är av intresse och inte utbildningen i sig. Jag vet många gamla rävar som besitter massor med kunskap och som skulle kunna hålla denna utbildning men som inte har någon som helst dokumentation eller formalia. Det vore helt meningslöst att kräva att dessa ska genomgå utbildning.

//Tantor
                  Senast ändrad av Tantor; 2008-11-08, 00:43.
                  [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

tack för all fakta
                    nu har jag lite mer humm om vad som gäller
                    precis vad jag var ute efter

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                      Du kan inte jämföra bil och båt i denna fråga då det är lagkrav på att alla bilar som används i trafik ska ha en trafikförsäkring som minst och det är den som skyddar andra om Du ställer till det, något motsvarande finns inte för båtar utan det får man ordna själv med en personlig ansvars försäkring kopplad till den båten som borde vara ett minimum för alla som har/kör båt.

När båtkörkortet är infört så lär det inte vara möjligt att teckna en försäkring på en båt som kräver behörighet om Du som försäkringstagare saknar den behörigheten så det löser sig självt.

Även om Du har en försäkring tecknad innan båtkörkortets införande och det händer något och utredning visar att Du saknat behörighet att köra den båten så drar sig försäkringsbolaget ur då Du ju brutit mot lagen när Du orsakade olyckan, så Då riktas anspråken mot Dig personligen då Du som befälhavare på båten har det yttersta ansvaret för allt som händer ombord i alla lägen, detta innefattar även redaransvar om Du har passagerare med ombord och dessa blir skadade.

Så skulle Du ställa till det så blir det förutom kostnaden för skador både matereiella som person också åtal för olovlig körning om Du inte har rätt behörighet för den båten, kan bli ett litet elände med andra ord!!
                      Vaddå lär? Vi vet ju inte om, när eller hur det blir ett ev. båtkörkort. Snackats har det gjorts massor av år. ,jag för min del tar smällen när den kommer. Just nu krävs det inget körkort och jag kommer varken att köra bättre eller sämre om ett sånt införs...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      482 visningar
                      0 gillar