Antal spön på isen till ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antal spön på isen till ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    de få dagarna som detta inträffar under en säsong kan man väl ganska lätt plocka in några spön....inga problem alls...eller?
    För övrigt är det väl bara att agera precis som du själv när du har dubbelnapp på fyra spön...

Vad exakt menar du där?

För övrigt, själv skulle jag aldrig få dubbelnapp på fyra spön. Jag fiskar med ett spö. Oavsett situation. Kanske korkat av mig, men jag fiskar mest i vatten där mer inte är tillåtet, såsom havsvikar och fjärdar eller sjöar som har begränsningar.
    Senast ändrad av Lozz; 2012-12-05, 16:11.

Kommentera

Spännande tråd detta..Är det inte bättre att fiska med nät än att behöva hålla på greja med 30 spön...

Kommentera

Så länge Sevenoak inte ägnar sig åt sportfiske (och det gör han ju inte) så får han naturligtvis fiska hur som helst så länge han inte bryter mot lag eller fiskekortbestämmelser. Däremot är, anser jag, argumentet att man kan hantera x spön ett tveksamt argument för att det ska vara OK, ur sportfiskesynpunkt, att använda x spön. Jag vet att metare och trollare använder fler än ett spö och att Sportfiskarna är litet svävande på den här punkten, men för mig är sportfiske fiske med ett spö (som man håller i under fisket).

Kommentera

Fy F-N vad vissa är gnälliga!
          Låt folk fiska hur de vill, och är det inte sportfiske med mer än ett spö så är jag ingen sportfiskare.
          Jag bonntrollar med upp till 4 spö och ismetar med upp till 5...

Mvh Stolt Rovfiskare.

Kommentera

.Är det inte bättre att fiska med nät än att behöva hålla på greja med 30 spön
            Förbaskat mycket enklare i alla fall, bara att lägga ut det före det fryser och sedan dra upp det efter isen är borta, tiden där emellan slipper man ju va ute och frysa

Låt folk fiska som dom vill, han bara försäkrar sig om att få napp varje gång han är ute ....

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucas Visa inlägg
              Spännande tråd detta..Är det inte bättre att fiska med nät än att behöva hålla på greja med 30 spön...
              På vilket sätt är att fiska med nät bättre? Att greja med 30 spön är roligt, att fånga fisk med ismetesspön är extremt kul, att vara ute en hel dag i den härliga vårluften när man hör fåglar kvittra och samtidigt grilla korv är livskvalité. Dessutom vill vi värna om beståndet, inte döda massor gäddor för att de trasslat in sig i ett nät.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Så länge Sevenoak inte ägnar sig åt sportfiske (och det gör han ju inte) så får han naturligtvis fiska hur som helst så länge han inte bryter mot lag eller fiskekortbestämmelser. Däremot är, anser jag, argumentet att man kan hantera x spön ett tveksamt argument för att det ska vara OK, ur sportfiskesynpunkt, att använda x spön. Jag vet att metare och trollare använder fler än ett spö och att Sportfiskarna är litet svävande på den här punkten, men för mig är sportfiske fiske med ett spö (som man håller i under fisket).
                Varför tycker inte du det är okej ur sportfiskesynpunkt? Ge ett exempel eller förklara anledningarna, annars kan jag säga att ditt argument är ganska ogrundat.

Kommentera

Sevenoak.. på mig verkar det som du har en teori att all betesfisk som gäddan äter paniksimmar runt planlöst, ideligen även vintertid och bränner energi i nära 0 graders vattentemperatur även gäddan givetvis och att du därför måste spätta ut många redskap på måfå. Tror det är bättre att lära känna fiskars vanor och placera färre redskap där .Fast iofs det är väl det du håller på med?
                  Senast ändrad av Hemi; 2012-12-05, 20:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                    Sevenoak.. på mig verkar det som du har en teori att all betesfisk som gäddan äter paniksimmar runt planlöst, ideligen även vintertid och bränner energi och att du därför måste spätta ut många redskap på måfå. Tror det är bättre att lära känna fiskars vanor och placera färre redskap där .Fast iofs det är väl det du håller på med?

Ett tips! Ekolod, så slipper du famla i blindo ;-)
                    Nja, som du kanske läst så fiskar jag mycket pelagiskt - över djup på 20-40 meter. Det är som att famla i blindo, vare sig man har ekolod eller ej. När fisken blir hungrig går den upp och jagar under isen, och om jag har många mörtar som simmar runt över ett stort område är det större chans att gäddorna ser dem innan de ser ett stimm med siklöja.

Givetvis fiskar jag med mycket färre spö när jag är i mindre sjöar. I stora sjöar gäller det att få oddsen på sin sida, i små sjöar är det placering och planering.

Kommentera

Hur ser sjön ut då? hur kommer det sig att du bara kör pelagiskt i den sjön?
                      För det måste ju gå att köra färre mer välplacerade även i en stor sjö?
                      Funderar själv på att testa isfiska från en sjö jag bara fiskat i sommartid (en väldigt djup och brant sjö med få grunda området och vikar) Kanske är det pelagiskt som gäller i den sjön också?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      245 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar