Ismeteproffs !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismeteproffs !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
    Ligger mycket i detta.

( KG? Prova ignore knappen.) Såg ditt inlägg först när jag var oinloggad.
    Det verkar ju lite konstigt och onödigt arbetsamt att först använda ignoreknappen för att sedan hålla på och logga ut för att se vad jag skriver? Men jag är inte förvånad...

Kommentera

Ursprungligen postat av scape2paradise
      Snälla Roppin. Som jag skriver i mitt PM till dig, så kan du ringa eller träffa mig IRL.
      Detta har inget med tråden att göra. Detta är nått som jag skrev personligen till dig.
      Jag förstår inte varför du postar det i denna tråden? Håll dig till ämnet. Jag hoppas både moderatorer
      och andra som läser håller med mig. Det står klart och tydligt i reglerna för fiskesnack.com vad
      som gäller. Inga personangrep, trevligt språk och hålla sig till ämnet. Jag hoppas du tar detta på allvar

du har INTE skrivit något pm.
      du har däremot skrivit ett Visitor Message och det kan precis alla läsa som går in på min användare, så om du tror att det skulle vara någon form av personlig handling som bara jag kan se så har du helt fel.

sen "hänger" jag ut det du skrev eftersom jag inte har gjort ngt fel alls, har inte gjort något personligt angrepp och har inga planer på att göra det heller.
      om du blev kinkig för det jag skrev om mört trådarna så kan jag inte förstå vad som är ett angrepp?
      folk skriver hela tiden sådana tillrättavisningar i trådar som folk upprepar och inte har tålamod att vänta på att folk svarar.

Tror nog bara det är du som ser det jag skrev som ett personligt angrepp....

Kommentera

Hoppas det är denna tråd som fått dig scape2paradise att lägga ut denna annons

och förhoppningsvis köra c&r?

bra iniativ isf!!

OBS (detta är inte menat som något angrepp) bara possitivt!

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
          Ville han träffa dig Roppin Irl, trots 100 mils avstånd ? Det luktar hot om något. Hittar inga personangrepp , var är de ?
          Kanske det då grebgokz idiotförklarar Roppin, är det det du har anmält Scape ?
          Kan bara hålla med pasi.. Jag hittar inte heller några personangrepp faktiskt. Skulle va kul om man fick dom citerade

Kommentera

Kan inte alla ta och tagga ner lite nu? Jag ser inte fram emot att behöva moderera hela tråden. Så Lugna ner er lite är ni snälla så slipper jag det :P

Försök gärna hålla er till saken (ursprungsämnet)

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Kan inte alla ta och tagga ner lite nu? Jag ser inte fram emot att behöva moderera hela tråden. Så Lugna ner er lite är ni snälla så slipper jag det :P

Försök gärna hålla er till saken (ursprungsämnet)
              Bra skrivet. Trådens rubrik är ismete proffs och på filmen ser man några amatörer angla och sparka bort en gädda som hoppar upp ur hålet självmant efter att den tappats. Så jag håller med trådskaparen. De är inga ismete proffs. De är amatöranglare. Nu lägger jag ner min röst i den här tråden.

Kommentera

Hej hopp här kommer jag med bensin för o släcka elden

Jag tycker inte man måste bonka (inte att man ska heller) all fisk man får. Jag tycker nog man kan fiska och ibland återutsätta alla fiskar man får men när någon drar upp 20 gäddor på en dag och sätter tillbaka alla och dessutom har det som regel så måste jag ifrågasätta vad de håller på med.

Sen de som fångar en fisk på spö och sätter tillbaka den för att bevara beståndet och sen går till ICA eller matsalen och köper torsk till lunch bör nog tänka till igen på vilket sätt de bidrar till att stärka fiskbestånden i landet (världen).

Vilken fisk ska vi äta? Den vi fångat på ett, för miljön, mycket hållbart sätt, på ett bestånd som inte på något sätt är utrotningshotat eller en fisk som fångats på ett industriellt och miljöförstörande sätt som dessutom innebär massor av bifångster till ingen nytta, på ett fiskbestånd som faktiskt är hotat.

Min poäng är att denna eviga "Jag bonkar allt" vs "Jag återutsätter allt" debatten är väldigt onyanserad och båda sidor har väldigt fel fast på olika sätt.

Nej fundera på hur ni ska kunna fiska etiskt utan att hota fiskbestånden och i det resonemanget borde en sportfiskare mer eller mindre vara tvungen att ta rätt på delar fångsten (om inte annat så för att minska miljöbelastningen på industriellt fiskade arter).

Jämför med jägarkåren där existerar inte C&R men man skjuter inte fler djur än markerna klarar att reproducera. När det gäller jakt så är djurvänner och miljöaktivister överens (oftast) om att det är ett humanare sätt att skaffa kött på bordet än djuruppfödning. Varför inte använda samma resonemang om hur vi skaffar fisk på bordet.

Kommentera

okej så du menar alltså att om jag fiskar brax,mört eller likande ska jag döda bara för att man inte kan återutsätta allt ? du synpunkter är knäppa , Jag fiskar inte efter mat jag fiskar för det är roligt , etiskt eller oetiskt . Jag släpper tillbaks ALL gädda tex , för de fösta för att gädda smakar inte gott och för det andra så ser jag hellre gäddan simma kvar i vattnet än att ta upp den bara för att.

Du verkar inte fatta att 90 % av alla här inne fiskar för det är kul inte för att få nåt att äta .
                  så inprincip ifrågasätter du nästan hela fiskesnack . eller rättare sagt alla sportfiskare .

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
                    okej så du menar alltså att om jag fiskar brax,mört eller likande ska jag döda bara för att man inte kan återutsätta allt ? du synpunkter är knäppa , Jag fiskar inte efter mat jag fiskar för det är roligt , etiskt eller oetiskt . Jag släpper tillbaks ALL gädda tex , för de fösta för att gädda smakar inte gott och för det andra så ser jag hellre gäddan simma kvar i vattnet än att ta upp den bara för att.

Du verkar inte fatta att 90 % av alla här inne fiskar för det är kul inte för att få nåt att äta .
                    så inprincip ifrågasätter du nästan hela fiskesnack . eller rättare sagt alla sportfiskare .
                    Jag tror du har problem med läsförståelsen eller så har du en förmåga att bara läsa det du vill läsa och hoppa över resten och sen fylla i luckorna med vad du tror du har läst.

Läs igen vad jag skrivit och sen sätter du det emot vad du påstår att jag skrivit och sen försöker du hitta ett rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz Visa inlägg
                      Hej hopp här kommer jag med bensin för o släcka elden

Jag tycker inte man måste bonka (inte att man ska heller) all fisk man får. Jag tycker nog man kan fiska och ibland återutsätta alla fiskar man får men när någon drar upp 20 gäddor på en dag och sätter tillbaka alla och dessutom har det som regel så måste jag ifrågasätta vad de håller på med.

Sen de som fångar en fisk på spö och sätter tillbaka den för att bevara beståndet och sen går till ICA eller matsalen och köper torsk till lunch bör nog tänka till igen på vilket sätt de bidrar till att stärka fiskbestånden i landet (världen).

Vilken fisk ska vi äta? Den vi fångat på ett, för miljön, mycket hållbart sätt, på ett bestånd som inte på något sätt är utrotningshotat eller en fisk som fångats på ett industriellt och miljöförstörande sätt som dessutom innebär massor av bifångster till ingen nytta, på ett fiskbestånd som faktiskt är hotat.

Min poäng är att denna eviga "Jag bonkar allt" vs "Jag återutsätter allt" debatten är väldigt onyanserad och båda sidor har väldigt fel fast på olika sätt.

Nej fundera på hur ni ska kunna fiska etiskt utan att hota fiskbestånden och i det resonemanget borde en sportfiskare mer eller mindre vara tvungen att ta rätt på delar fångsten (om inte annat så för att minska miljöbelastningen på industriellt fiskade arter).

Jämför med jägarkåren där existerar inte C&R men man skjuter inte fler djur än markerna klarar att reproducera. När det gäller jakt så är djurvänner och miljöaktivister överens (oftast) om att det är ett humanare sätt att skaffa kött på bordet än djuruppfödning. Varför inte använda samma resonemang om hur vi skaffar fisk på bordet.
                      Går inte jämföra sportfisket med jakten på det sättet, eftersom jakten är kvoterad. (precis som yrkesfisket) däremot är inte fisken vi sportfiskare nyttjar kvoterad. Vilket gör att mängden fisk man tar upp inte har någon koppling till en nyss skjuten älg som är resultatet av ett uppskattat bestånd med uträknade kvoter.

Hur ska sportfiskare veta vad som är rimligt att ta upp? Går nog inte svara på tyvärr.

Sen kan man som konsument även om man köper fisk i affären eller på restaurangen vara selektiv i sitt val av fisk. Personligen äter jag till exempel inte torsk sen många år tillbaka nu. Men givetvis är det bra att ta upp en sportfiskad fisk och äta den, hellre än en trålad sej eller whatever.

Dock är ju denna diskussionen en bit ifrån ursprungsfrågan, som ju faktiskt handlade om mängder med upp-pimplade abborrar som inte nyttjades.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X