Ismeteproffs !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismeteproffs !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

WOW! VILKEN HET DEBATT!! C&R ÄRE SOM GÄLLER!!
    /Team Perax, Jon Persson
    http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av scape2paradise
      En fisketur tog jag upp över 20 gäddor.
      Efter fisketuren åkte jag runt till bekanta och delade ut dom.
      Det går även utmärkt att frysa ner fisken.
      De större gäddorna, gör man fiskbullar av.

Jag släpper oftast i fisken jag fångar, men på vintern har jag inget dåligt samvete när jag tar med fisken hem. Om man ska döda fisken, så ska man döda den fort och smärtfritt, så den slipper att lida. Jag tror de flesta i detta forumet tänker som jag.................
      Haha så du menar alltså att det är okey att man drar upp ett hundra tal gäddor bara man åker och delar ut till folk sen?

Var ju en rätt vrickad synvinkel på det hela.

när jag ändå skriver till dig så kan jag säga att du behöver inte posta 40 olika trådar om hur du hittar din mört.. Det räcker gott med 1 tråd om det..

KG: Kan bara hålla med det du skrev.

Kommentera

Min poäng (vilket tycktes gå de flesta förbi) är att alla vi som sportfiskar måste fundera på hur vi förhåller oss till vår sport och hur den icke sportfiskande allmänheten (både vanligt folk och galningar som veganer) uppfattar oss och vår sport.

Hur många har någon gång berättat för en bekant eller arbetskamrat att ni varit på fiske och fått följdfrågan: "Vad gör du med fångsten?", hur många har sen berättat att de släpper tillbaka alla fisk de fångar varpå fått följdfrågan "Varför fiskar du när du bara släpper tillbaka fisken?".

Det är precis det här som är orsaken till att de som fiskar "bara" för att det är kul och alltid släpper tillbaka all fisk bör fundera på vad de håller på med. För i allmänhetens ögon är det inte accepterat att fiska "bara för att det är kul". Då de flesta ändå tycker att det är "onödigt" att plåga fisken för att det är "kul".

Jag kan hålla med om att det är djävligt onödigt att fånga 10st gäddor och bonka alla. Men kanske är det "onödigt" att fånga 10st gäddor på en enskild fisketur överhuvud taget? Kan man inte fånga 1 fin matgädda och sen sluta fiska? Jag menar släpp tillbaka de som är för små att äta och de som är bra att återutsätta för beståndets skull behåll 1 eller 2 matfiskar och var nöjd sen och åk hem.

Jag blir lika förvånad när folk skryter om att de fiskat en dag och fångat och släppt 20 gäddor som när någon säger att de fångat och bonkat 20 gäddor. Inget av det kan väl anses särskilt etiskt eller hur?
        Senast ändrad av grebgokz; 2009-01-21, 16:05.

Kommentera

jag säger helt emot dej grebgokz, jag har min farfar som har vuxit upp med fiske hela sitt liv och han lägger nät och han tar upp de mesta av sin fångst när han fiskar med spö .

Han fråga mig en gång vad jag gör med fångsten , jag säger att jag släpper tillbaks fångsten . då kommer frågan varför det ? då tar jag mig tid att förklara varför jag kör C&R och till vilken nytta och framförallt varför jag gillar att fiska . han fatta och förstår helt vad jag ville framföra .
          samma sak med min farmor,låtsasfarfar,mina farbröder och fastrar . alla har börjat fatta varför jag gillar fiska och varför jag inte dödar min fångst .

din syn är vrickad . istället för att döda fisk bara för att andra som inte förstår sportfiske kanske du kan förklara varför ?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
            jag säger helt emot dej grebgokz, jag har min farfar som har vuxit upp med fiske hela sitt liv och han lägger nät och han tar upp de mesta av sin fångst när han fiskar med spö .

Han fråga mig en gång vad jag gör med fångsten , jag säger att jag släpper tillbaks fångsten . då kommer frågan varför det ? då tar jag mig tid att förklara varför jag kör C&R och till vilken nytta och framförallt varför jag gillar att fiska . han fatta och förstår helt vad jag ville framföra .
            samma sak med min farmor,låtsasfarfar,mina farbröder och fastrar . alla har börjat fatta varför jag gillar fiska och varför jag inte dödar min fångst .

din syn är vrickad . istället för att döda fisk bara för att andra som inte förstår sportfiske kanske du kan förklara varför ?
            Vad jag förstår är det ganska naturnära människor du pratar om som själva är ute i skog och natur. Prova samma resonemang för ett betongbarn som är uppväxt med bambi och free willy.

Att din familj har förståelse är kanske inte så konstigt ni är uppväxta i samma släkt och har förmodligen i stora drag hyfsat lika värderingar. Prova på någon helt annan och se.

Inte alla är oförstående men många. Om världen (som du påstår) som regel förstår vad C&R är och att det är bra så skulle inte lagar som de i Norge och Tyskland drivas igenom.

Kommentera

Låt oss resonera kring varför du vill köra C&R

För att du inte gillar att äta fisk?
              För att fiskbeståndet inte tål beskattning?

Fall 1 du bör inte fiska tycker jag.
              Fall 2 fiskbeståndet bör inte fiskas på över huvud taget.

Kommentera

Snarare tvärtom , dem som har levt med att fiska för att få föda är nog svårare att övertala än att prata med nån som inte har haft nån erfarenhet alls om det . och dessutom dem som inte är naturmänniskor eller gör nåt som handlar om natur är väl knappast anledningen till att det har blivit förbjudet i andra länder . för dem lär knappast bry sig heller.

Haha där måste jag säga emot dej bra mycke , jag är allt annat än lik min familj . helt andra värderingar än vad dem har, för min pappa är pengar allt , och att spara ifall nåt skulle hända , jag är mer en sån som tar det som det kommer. gillar att leva i nuet . tycker man har mycket roligare då .
                Jag grälar med mina föreldrar minst en gång i veckan för dem tycker inte som jag och jag inte tycker som dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz Visa inlägg
                  Låt oss resonera kring varför du vill köra C&R

För att du inte gillar att äta fisk?
                  För att fiskbeståndet inte tål beskattning?

Fall 1 du bör inte fiska tycker jag.
                  Fall 2 fiskbeståndet bör inte fiskas på över huvud taget.
                  Skulle nog påstå att det där resonnemanget är väldigt knepigt.

Jag är en 1a. Tar mkt sällan upp fisk.

Varför?

För det första fiskar jag sällan fisk som vi i sverige anser vara "matfisk"

För det andra vet jag med mig att jag har svårt för att få tummen ur arslet när jag kommer hem med en upptagen fisk, och laga den. Utan ofta får den ligga i frysen tills man ska frosta av och upptäcker den igen.

Därför tar jag helt enkelt knappt upp någon fisk.

Finns ju ingen anledning för mig att ta upp fisken om jag ändå inte kommer laga till den.

Och ja, jag tycker fisk är jättegott och äter det flera ggr i veckan. Ute.

Sportfiske handlar snarare om att uppskatta rekreationsvärdet i fisket, inte fiskens värde i sig. Så resonerar jag iallaf.

Kommentera

greko dina resonemang är helt insane enligt mig!!
                    tror inte du har har något rättt i det resonemanget?

kan man fiska för att det är roligt? svar ja.

varför släppa tillbaks en stor gädda?
                    jo för att förmodligen har den bra gener som den kan föra vidare?
                    samt att den säkert har bra mycket mer romsäckar motför en snipa har.

sen varför måste man klubba när man alltid gjort det förut?

likaså kan man då säga, varför kan man inte skita i miljön när man gjort det förut?

kan människan utveckla saker till det bättre?

och sen när har politiker alltid gjort rätt val i sina lagar o bestämmelser...

på dig verkar det som ett krav att bonka all fångst.. men om du öppnar ögonen så finns det i vissa vatten bara ett fåtal stora exemplar som håller ner snip beståndet.. vad tror du händer om du bonkar dom?
                    men du kanske inte kan tänka så logiskt.....
                    Senast ändrad av roppin; 2009-01-21, 20:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av NinjaLinus Visa inlägg
                      Så det är etiskt försvarbart att döda för skojs skull... Finns ingen annan anledning att sparka gäddor i huvudet på isen... Vill man döda fisk finns det bättre sätt!!

Karpfiske är således i ditt tycke inte försvarbart?! Eller fiske efter vitfisk som normalt sett inte äts...

Så du menar att fritidsfisket är etiskt ok, om man slår ihjäl fisken! Ja, för vi e ju galet beroende av spö och lina för att skaffa mat! Vi fiskar för att det är skoj, ingen annan anledning. Annars får man hitta ett forum för yrkesfiskare...

Vad gör du på ett SPORTFISKEFORUM?? Ut och sparka ihjäl gäddor!
                      Även om det står ismete proffs i rubriken så handlar filmen om angelfiske. Och vad jag vet är inte angel sportfiske. Så vad gör tråden här?

Du och alla andra här som nu börjat hata mig pga grova missuppfattningar och att ni inte läser igenom vad jag skrivit ordentligt får gärna utveckla vilka sätt som skulle vara bättre för att avliva fisken. Tog bort inlägget med 4 stegsprogrammet eftersom jag insåg att det inte var lämpligt att lära ut detta eftersom det finns så många bättre sätt.

För mig personligen är fiske försvarbart. Men vi har en massa människor i det här landet som inte tycker det. Och dom skulle knappast missa möjligheten att få fiske förbjudet på dessa grunder. Var faktiskt en grupp miljöpartister och vänsterpartister som motionerade om att få allt CR fiske förbjudet i riksdagen nyligen. Det gick som tur var inte igenom. Men vi lever i en värld som ständigt förändras och om de röd gröna vinner valet nästa gång så måste ju den gröna sidan få igenom lite av sina hjärtefrågor också. Annars lär de aldrig stödja dom röda.

Jag fiskar också för att det är roligt och om du läst mina inlägg så hade du förstått att jag inte tar kål på all fisk jag ser. Hade nu dödandet varit det vesäntliga för mig hade jag väl för fan köpt in ett par 120 m nät och lagt ut.

Bara en liten fråga till alla som nu hatar mig. Vad gör ni om ni får upp en gädda som blöder kraftigt och har flera gälbågar avslitna?
                      Senast ändrad av Fiskarn0383; 2009-01-21, 21:57. Anledning: kan inte ens stava till nät

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X