Ismeteproffs !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismeteproffs !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av roppin Visa inlägg
    Om man uttrycker sig såhär, om man nu inte vill ha massa gorm/diskussioner så behöver man inte skriva något som "försvarar" bonk fiske i en sådan här tråd ?!

Även om man nu själv kör bonkfiske så är det väl ändå bäst att lära ut alla som börjar fiska att bedriva c&r, det kan nog dom flesta skriva under på!
    Och därför ska man inte uppmuntra sådant bonk fiske!

men denna kommentar ;
    "Vi fick 13 gäddor idag. 13 sparkar och inte en enda rörde en fena efter detta. "

känns ju som upplagd för att reta upp oss gäddkramare!

men visst de på filmen kanske ville ta sig en matgädda.

och dina fyra steg till bättre gäddbonkare tror jag vi klarar oss utan

Jag tog bort det inlägg du tänker på eftersom det blev så missuppfattat. Det var inte "slakten" jag försökte berätta om utan hur man snabbt och lätt kan avliva en angelgädda.

I en perfekt värld någon gång kanske alla kan köra enbart CR men då skulle ju fisket spelat ut sin roll eftersom det från början var ett sätt att skaffa föda.
    För det vore knappast etiskt försvarbart att fånga och släppa tillbaka fisken med den stress och de skador detta ger för sitt eget höga nöjes skull.

Men nu lever vi inte i en perfekt värld och det finns människor som fortfarande äter fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg

I en perfekt värld någon gång kanske alla kan köra enbart CR men då skulle ju fisket spelat ut sin roll eftersom det från början var ett sätt att skaffa föda.
      För det vore knappast etiskt försvarbart att fånga och släppa tillbaka fisken med den stress och de skador detta ger för sitt eget höga nöjes skull.
      Så det är etiskt försvarbart att döda för skojs skull... Finns ingen annan anledning att sparka gäddor i huvudet på isen... Vill man döda fisk finns det bättre sätt!!

Karpfiske är således i ditt tycke inte försvarbart?! Eller fiske efter vitfisk som normalt sett inte äts...

Så du menar att fritidsfisket är etiskt ok, om man slår ihjäl fisken! Ja, för vi e ju galet beroende av spö och lina för att skaffa mat! Vi fiskar för att det är skoj, ingen annan anledning. Annars får man hitta ett forum för yrkesfiskare...

Vad gör du på ett SPORTFISKEFORUM?? Ut och sparka ihjäl gäddor!
      SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Ni är medvetna om att i Tyskland har C&R förbjudits och i Norge följer man genom att inte tillåta C&R på fisk som är lovlig att ta upp.

Dessa lagar har gått igenom pga av miljö aktivisters och veganers påtryckningar då de inte anser det vara OK att "plåga" fisk enbart för sitt nöjes skull.

Detta har lett till en våg inom flugfisket i Sverige där det finns grupperingar som vill införa ett frivilligt stopp på C&R för att försöka stoppa liknande lagförslag i Sverige.

Nu tycker jag inte det är något bra med ett C&R förbud men det kan vara något att tänka på för alla nöjes fiskare som anser det vara en dödssynd att slå ihjäl en fisk man fångat och vill äta.

Kommentera

Man blir ju rätt matt på dig "Fiskarn0383". Finns det något jag hatar mer än tappade gäddor så är det gäddbonkare! Slå ihjäl å fyll frysen, eller ännu värre "lämna åt fåglarna eller räven". Hoppas du inte rör dig i mina hemmavatten!
          Å grebokz, jag och min kompis fick 22 gäddor sist vi va ut, vad F*N ska man göra med 22 "matgäddor"??? C&R finns det ju en viss poäng med! 2008 släppte jag tillbaka en gädda på 9,2kg och en på 10,3kg. Efter det har vi fått upp båda igen å då vägde den på 9,2kg prick 10kg och den på 10,3kg var uppe på 11,1kg. Så dom verkar ju inte ha tagit så mkt skada, ellerhur? Alla sånna där jädra djuraktivister och pälssräddare kan dra åt hel*ete!!
          Senast ändrad av Starjonken; 2009-01-21, 09:12.
          /Team Perax, Jon Persson
          http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz Visa inlägg
            Ni är medvetna om att i Tyskland har C&R förbjudits och i Norge följer man genom att inte tillåta C&R på fisk som är lovlig att ta upp.

Dessa lagar har gått igenom pga av miljö aktivisters och veganers påtryckningar då de inte anser det vara OK att "plåga" fisk enbart för sitt nöjes skull.

Detta har lett till en våg inom flugfisket i Sverige där det finns grupperingar som vill införa ett frivilligt stopp på C&R för att försöka stoppa liknande lagförslag i Sverige.

Nu tycker jag inte det är något bra med ett C&R förbud men det kan vara något att tänka på för alla nöjes fiskare som anser det vara en dödssynd att slå ihjäl en fisk man fångat och vill äta.

Hörru grekiz...

Om du läser lite så ser jag ingen som säger att det inte skulle vara okey att ta en matgädda eller någon annan art..

Tror nog alla gäddkramare tycker det är okey att ta en snipa om man nu tänkt ha en "fest middag". Men att ta ihjäl tiotals gäddor på en tur är inte försvarbart om du nu inte har en familj på 30pers.

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz Visa inlägg

Men sluta hitta på en massa. Du får det att låta som att det var en majoritet som tycker det är fel att ta upp en matfisk ?

Kommentera

dem flesta här har inga problem med att nån tar upp en matfisk . däremot hur man dödar den eller hur många det är. 13 gäddor är knappast nåt man äter upp på en middag .
                Men en matfisk är inte en gädda på 10 kg heller . för det första smakar det skit med så gammal gädda, för det andra är det helt onödigt att döda en sån stor gädda om man vill ha mat . och för det tredje så efter varje stor gädda som dödas tar dem små gäddor över.

Kommentera

Ursprungligen postat av roppin Visa inlägg
                  Hörru grekiz...

Om du läser lite så ser jag ingen som säger att det inte skulle vara okey att ta en matgädda eller någon annan art..

Tror nog alla gäddkramare tycker det är okey att ta en snipa om man nu tänkt ha en "fest middag". Men att ta ihjäl tiotals gäddor på en tur är inte försvarbart om du nu inte har en familj på 30pers.
                  Att ha ihäl en och annan matgädda kan ju aldrig vara fel.

Att ha ihjäl mängder med betesfisk bara för att släppa tillbaka de "känsliga ", stackars, skyddsvärda gäddorna måste ju vara bakvänt tänkande.

Kommentera

Ursprungligen postat av NinjaLinus Visa inlägg
                    Så det är etiskt försvarbart att döda för skojs skull... Finns ingen annan anledning att sparka gäddor i huvudet på isen... Vill man döda fisk finns det bättre sätt!!

Karpfiske är således i ditt tycke inte försvarbart?! Eller fiske efter vitfisk som normalt sett inte äts...

Så du menar att fritidsfisket är etiskt ok, om man slår ihjäl fisken! Ja, för vi e ju galet beroende av spö och lina för att skaffa mat! Vi fiskar för att det är skoj, ingen annan anledning. Annars får man hitta ett forum för yrkesfiskare...

Vad gör du på ett SPORTFISKEFORUM?? Ut och sparka ihjäl gäddor!
                    Ligger mycket i detta.
                    Kan anses oetiskt att fiska med syfte att enbart återutsätta fisk.

Kan anses oetiskt att döda agnfiskar bara för att återutsätta gäddorna.
                    Kan anses oetiskt att bara fiska för att ha skoj!

Därför anser jag han som sparkar ihjäl gäddorna mer etisk än du!

( KG? Prova ignore knappen.) Såg ditt inlägg först när jag var oinloggad.
                    Senast ändrad av Scaner; 2009-01-21, 19:07.

Kommentera

Undrar om det är någon som är intresserad av vad Scaner anser? Jag tvivlar på det...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Arbetar...
                      X