Ismeteproffs !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismeteproffs !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av grebgokz Visa inlägg
    Hej hopp här kommer jag med bensin för o släcka elden

Jag tycker inte man måste bonka (inte att man ska heller) all fisk man får. Jag tycker nog man kan fiska och ibland återutsätta alla fiskar man får men när någon drar upp 20 gäddor på en dag och sätter tillbaka alla och dessutom har det som regel så måste jag ifrågasätta vad de håller på med.

Sen de som fångar en fisk på spö och sätter tillbaka den för att bevara beståndet och sen går till ICA eller matsalen och köper torsk till lunch bör nog tänka till igen på vilket sätt de bidrar till att stärka fiskbestånden i landet (världen).

Vilken fisk ska vi äta? Den vi fångat på ett, för miljön, mycket hållbart sätt, på ett bestånd som inte på något sätt är utrotningshotat eller en fisk som fångats på ett industriellt och miljöförstörande sätt som dessutom innebär massor av bifångster till ingen nytta, på ett fiskbestånd som faktiskt är hotat.

Min poäng är att denna eviga "Jag bonkar allt" vs "Jag återutsätter allt" debatten är väldigt onyanserad och båda sidor har väldigt fel fast på olika sätt.

Nej fundera på hur ni ska kunna fiska etiskt utan att hota fiskbestånden och i det resonemanget borde en sportfiskare mer eller mindre vara tvungen att ta rätt på delar fångsten (om inte annat så för att minska miljöbelastningen på industriellt fiskade arter).

Jämför med jägarkåren där existerar inte C&R men man skjuter inte fler djur än markerna klarar att reproducera. När det gäller jakt så är djurvänner och miljöaktivister överens (oftast) om att det är ett humanare sätt att skaffa kött på bordet än djuruppfödning. Varför inte använda samma resonemang om hur vi skaffar fisk på bordet.

Är väl ganska stor skillnad på torsk och gädda?
    Inte många som äter gäddan men däremot massa torsk.. men det hör verkligen inte till denna tråden.

Och vi ska vara glada att vi inte som jägarna har en maxgräns med antal fiskar som får tas upp när man kör c&r.
    Men kanske borde genomföras för (er ) catch and kill fiskare?

Sen så om du läser igenom för 5e(?) gången så är det ingen som säger att det inte är okej med någon matfisk då och då

Kommentera

"men när någon drar upp 20 gäddor på en dag och sätter tillbaka alla och dessutom har det som regel så måste jag ifrågasätta vad de håller på med."

Jag släpper tillbaks ALL gädda tex , för de fösta för att gädda smakar inte gott och för det andra så ser jag hellre gäddan simma kvar i vattnet än att ta upp den bara för att.

det är inte många som köper torsk här inte va har du fått de ifrån ?

varför är det fel att köra C&R på allt om man bara fiskar för det är kul ?

"Nej fundera på hur ni ska kunna fiska etiskt utan att hota fiskbestånden och i det resonemanget borde en sportfiskare mer eller mindre vara tvungen att ta rätt på delar fångsten"

Där skriver du att vi skulle vara tvungen att ta upp fisk även fast vi bara fiskar för det är kul , inte maten.
      då skulle jag alltså behöva ta upp en brax för att äta ? eller gädda , även fast gädda smakar skit och brax skulle jag gissa och gör.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Går inte jämföra sportfisket med jakten på det sättet, eftersom jakten är kvoterad. (precis som yrkesfisket) däremot är inte fisken vi sportfiskare nyttjar kvoterad. Vilket gör att mängden fisk man tar upp inte har någon koppling till en nyss skjuten älg som är resultatet av ett uppskattat bestånd med uträknade kvoter.

Hur ska sportfiskare veta vad som är rimligt att ta upp? Går nog inte svara på tyvärr.

Sen kan man som konsument även om man köper fisk i affären eller på restaurangen vara selektiv i sitt val av fisk. Personligen äter jag till exempel inte torsk sen många år tillbaka nu. Men givetvis är det bra att ta upp en sportfiskad fisk och äta den, hellre än en trålad sej eller whatever.

Dock är ju denna diskussionen en bit ifrån ursprungsfrågan, som ju faktiskt handlade om mängder med upp-pimplade abborrar som inte nyttjades.
        Nu är inte all jakt kvoterad. Älg, Björn, varg och lo är kvoterade (kanske några till) men de flesta arter är endast begränsade till vilka tider jakten är tillåten (vilket endast är ur viltskyddssynpunkt då vi inte skall jaga medan djuren har småttingar).

Sen har du rätt i att man kan välja rätt sorts fisk när man handlar.

Poängen med hela mitt resonemang har varit att få till en nyanserad debatt kring C&R och att ta med sig fångsten hem. Vi har gäddkramarna som återutsätter allt (dom har ett felaktigt resonemang) kontra husbehovsfiskarna som klubbar allt de får (vilket naturligtvis är förkastligt det med).

Varför debatterar jag då detta jo för pga av de lagar som gått igenom i europa angående sportfiske så är faktiskt (trot om du vill) vår älskade hobby hotad och ska vi kunna fortsätta med denna hobby i framtiden med, bör vi själva fiska på ett försvarbart sätt.

Att fiska och köra 100% C&R är inte försvarbart ur miljösynpunkt hur djävla kul det än är.
        Att fiska och klubba allt man fångar är inte heller försvarbart ur miljösynpunkt.

Så hur ska vi då förhålla oss till sportfiske? Jag vet att 100% av ALLA sportfiskare fiskar för att det är kul. Men hur ska vi försvara det vi håller på med? Om någon tycker det är kul att plåga katter så kommer inte det räcka som anledning till att denne skall få hålla på eller hur? Så hur ska vi då kunna påstå att det räcker med argumentet att det är kul, när vi fiskar? Så då kommer vi tillbaka till den faktiska nyttan vi har av sportfiske.

+Rekreation för människor = bättre liv och hälsa
        +Vi får in ett ekonomiskt värde genom att bidra till försörjning
        +Vi skapar en industri genom vårt intresse som skapar nationella ekonomiska intressen
        -Vi skapar en miljö belastning på våra fiskbestånd
        -Vi plågar fisk.

Sen gäller det att få den icke sportfiskande delen av allmänheten att förstå att de positiva punkterna på listan överväger de negativa.

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
          "men när någon drar upp 20 gäddor på en dag och sätter tillbaka alla och dessutom har det som regel så måste jag ifrågasätta vad de håller på med."

Jag släpper tillbaks ALL gädda tex , för de fösta för att gädda smakar inte gott och för det andra så ser jag hellre gäddan simma kvar i vattnet än att ta upp den bara för att.

det är inte många som köper torsk här inte va har du fått de ifrån ?

varför är det fel att köra C&R på allt om man bara fiskar för det är kul ?

"Nej fundera på hur ni ska kunna fiska etiskt utan att hota fiskbestånden och i det resonemanget borde en sportfiskare mer eller mindre vara tvungen att ta rätt på delar fångsten"

Där skriver du att vi skulle vara tvungen att ta upp fisk även fast vi bara fiskar för det är kul , inte maten.
          då skulle jag alltså behöva ta upp en brax för att äta ? eller gädda , även fast gädda smakar skit och brax skulle jag gissa och gör.
          Brax är en populär matfisk i stora delar av europa. Varför inte kolla upp något recept. Nu är du ju bara 15år och din mamma kanske inte vill laga fisk så då blir det ju jobbigt.

Vänd på det hela och lämna dig själv en stund och ställ frågan hur skulle det se ut om INGEN som sportfiskade tog rätt på någon fångst. Hur accepterad skulle vår hobby bli då i allmänhetens ögon tror du?

Sen att man fångar 1 gädda eller två och släpper tillbaka är helt OK men när man vid ett fisketillfälle i praktiken rov fiskar och återutsätter ett 20 tal firrar så tycker jag att man fiskar oetiskt. (vilket är vad jag skrivit ovan och i flera andra av mina poster)

Kommentera

det är så stort i sverige så de skulle aldrig kunna införas och inte heller kunna kontrolleras. jag skulle totalt i skita i den lagen ifall det blev så .

Kommentera

Brax är en populär matfisk i stora delar av europa. Varför inte kolla upp något recept. Nu är du ju bara 15år och din mamma kanske inte vill laga fisk så då blir det ju jobbigt.

Vänd på det hela och lämna dig själv en stund och ställ frågan hur skulle det se ut om INGEN som sportfiskade tog rätt på någon fångst. Hur accepterad skulle vår hobby bli då i allmänhetens ögon tror du?

Sen att man fångar 1 gädda eller två och släpper tillbaka är helt OK men när man vid ett fisketillfälle i praktiken rov fiskar och återutsätter ett 20 tal firrar så tycker jag att man fiskar oetiskt. (vilket är vad jag skrivit ovan och i flera andra av mina poster)
              ja och tjurpenis räknas som delikatess i andra länder , varför inte skaffa ett recept o tjurpenis och laga en delikatess ?
              skulle inte få för mig att äta brax .

varför skulle den inte bli ?
              Trav är ju en accepterad sport som jag anser är mer oetiskt än sportfiske då hästar är mycket mer smartare djur .

Jag men so what om DU tycker det är oetiskt ?
              bara så du vet kommer jag dra 100 tals med gäddor och kommer släppa tillbaks varenda jävel . för mig är det helt etiskt , och du snackar ju så mycke att vara etisk , FISKA INTE DÅ !

Kommentera

Ursprungligen postat av roppin Visa inlägg
                Är väl ganska stor skillnad på torsk och gädda?
                Inte många som äter gäddan men däremot massa torsk.. men det hör verkligen inte till denna tråden.

Och vi ska vara glada att vi inte som jägarna har en maxgräns med antal fiskar som får tas upp när man kör c&r.
                Men kanske borde genomföras för (er ) catch and kill fiskare?

Sen så om du läser igenom för 5e(?) gången så är det ingen som säger att det inte är okej med någon matfisk då och då
                Jag tycker nog man skulle införa fångstbegränsningar i de flesta vatten och för de flesta arterna och då skulle begränsningen gälla även om man kör C&R.

Har man åkt ut och fiskat en dag och fångat 3 fina gäddor kan man ju vara nöjd. Man måste inte fånga 17 till även om man tillämpar C&R.

Ni är väl medvetna om att en del av de fiskar som återutsätts kommer att dö ändå? Speciellt under sommarens varmaste månader så är risken stor att fisken kommer att dö efter återutsättning. Så även om man släpper tillbaka 100% av fångsten ska man fundera på etiken i att dra fisk i övermått de få gångerna som tillfälle faktiskt ges. Antar att för de flesta är det sällsynt att man får så mycket fisk vid ett tillfälle att man kan börja ifrågasätta det etiska i det.

Kommentera

Låt oss säga att du drar ut och har planerat en heldags fiske, väl på plats 1 mil ut i havet.
                  Du drar några snabba kast och inom loppet av 6minuter har du dragit 3st snipor.

Vänder du hem då ?
                  Eller menar du då att man ska börja klubba alla efter dom för att det ska vara etiskt rätt?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
                    ja och tjurpenis räknas som delikatess i andra länder , varför inte skaffa ett recept o tjurpenis och laga en delikatess ?
                    skulle inte få för mig att äta brax .

varför skulle den inte bli ?
                    Trav är ju en accepterad sport som jag anser är mer oetiskt än sportfiske då hästar är mycket mer smartare djur .

Jag men so what om DU tycker det är oetiskt ?
                    bara så du vet kommer jag dra 100 tals med gäddor och kommer släppa tillbaks varenda jävel . för mig är det helt etiskt , och du snackar ju så mycke att vara etisk , FISKA INTE DÅ !
                    Gogle två sökord brax och recept och första träffen gav

Kommentera

Ursprungligen postat av roppin Visa inlägg
                      Låt oss säga att du drar ut och har planerat en heldags fiske, väl på plats 1 mil ut i havet.
                      Du drar några snabba kast och inom loppet av 6minuter har du dragit 3st snipor.

Vänder du hem då ?
                      Eller menar du då att man ska börja klubba alla efter dom för att det ska vara etiskt rätt?
                      Jag skulle vilja fiska mer.... Men är det etiskt försvarbart. Vad säger du till ditt försvar om någon ställer på dig om etiken? Att du kört långt och måste fånga så många som möjligt?

Sen om du fått tre små gäddor så kan man ju fortsätta men om du 6 min senare fått 3 till smågäddor kanske man ska ställa sig frågan om man ska fortsätta att dra smågäddor som man bara släpper tillbaka. Kanske byta plats bete eller nått och försöka dra 1 stor istället även om det innebär att man inte får några fler den dagen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X