Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den ytterst tydliga lagen:
    ----------------------------------------
    1993:787
    7 § Med fast redskap menas
    1. fiskebyggnad, och
    2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.
    Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.
    Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst tio krokar.
    --------------------------------------------------
    Lägger även till §9 och bilagan eftersom de efterfrågats. Inte för att "redskapet förs från hand" eller liknande finns i de texterna heller, men...
    9 § Fisket i enskilda vatten tillhör fastighetsägaren. Varje svensk medborgare har dock rätt att fiska i sådana vatten i den omfattning och på det sätt som anges i bilagan till denna lag.
    Bilagan: [5754] (Endast den del som berör Stockholms skärgård)

Svenska medborgares rätt att fiska i enskilt vatten
    OMRÅDE TILLÅTNA REDSKAP TILLÅTNA FISKSLAG SÄRSKILDA BESTÄMMELSER

Vid kusten i Östhammars kommun i Uppsala län och vid kusten i Stockholms och Södermanlands län
    Handredskap
    Alla
    Fiskemetoden som sådan får inte kräva användning av båt eller utgöras av angeldonsfiske eller liknande metod.
    ------------------

Förra gången jag bad Mikwed citera lagen, eftersom han tyckte den var så tydlig så fick jag svaret nedan (kursiv stil = mikwebs text). Vilket helt uppenbart inte är lagen, utan någon form av pressmeddelanden från typ sveriges vattenägares riksförbund eller något. Lagen är det åtminstonde inte...

Ursprungligen postat av mikwed
    Det här står om fria fisket i lagen.

Fiske med handredskap är numera fritt för allmänheten även vid södra ostkusten. Denna fiskerätt omfattar dock endast fiske med metspö kastspö pilk och liknande redskap. Vidare gäller att redskapet inte får ha mer än tio krokar och att fiskemetoden som sådan inte får kräva användning av båt.De redskap som är fria är således sådana som består av spö och lina eller vinda och lina eller enbart lina såsom tex flugspö,spinnspö,pimpelspö,haspelspö,havsfiskespö samt olika typer av vindor.En förutsättning för att fisket ska vara fritt är vidare att redskapet förs från hand.Fiske med ståndkrokar och gäddsaxar och långrevsfiske ingår därför inte i frifisket.Någon bestämmelse angående krokarnas utseende finns inte.

Överallt i texten står spö och inte spön och läs speciellt raden om att en förutsättning för att fisket ska fritt är att redskapet förs från hand.Hur någon kan tolka det till att ställa upp flera spön är väl inte att föra från hand.
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
      Fan vad skont att man inte lever i liten missunsam varld.
      Visst har du tur måste man säga, som INTE lever i en stinkande liten missundsam värld som jag gör, det är nog riktigt gott om allemansrätt i USA eller hur riktigt högt i tak är det.
      Att jag retas lite med herr "Guldberg" kan han nog behöva, skiter i vad han håller på med faktiskt, mej veterligt finns inget stöd i lagen för fiske med mer än ett spö i det fria fisket sen är det väl upp till de intresserade att se till att lagen isåfall ändras om man inte är nöjd mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Tamtam, kanske det men USA kan lara sverige mycket om fiskevard. Kanske t.o.m du kan halla med om.

Kommentera

• Å lagen behöve rinte ändras bara tolkas rätt, det har inet varitproblem tidigare!
          Limnos har nu flera gånger visat att Mikwed är direkt okunnig!

Kommentera

• Eftersom jag varit prenumerant på flera amerikanska fisketidningar under många år så visst ligger det mycket i detta, här har Sverige mycket att lära definitivt, dock gillar jag inte att man kringgår lagen här som det passar, redan friheten i det fria fisket är mycket värt för kreti och pleti, dock gäller att man sköter detta på ett snyggt sätt, alla som inte gör detta undergräver rättigheten vilket kan betyda att allt återgår till vad det var tidigare.
            Något vi inte vill se, vill man förändra detta måste grundlagen om äganderätt till vatten ytor förändras helt enkelt, inte alls emot detta på något vis bästa vore om sk "fiskevårds områden" inrättades i mycket större skala här där man betalar en avgift för fisket man bedriver skulle tro ungefär som i USA faktiskt vi är i bakvattnet vad gäller detta. mvh och lycka till

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
              Å lagen behöve rinte ändras bara tolkas rätt, det har inet varitproblem tidigare!
              Limnos har nu flera gånger visat att Mikwed är direkt okunnig!
              Du menar tolkas som DU tycker är rätt mvh

Kommentera

• Bibeln och koranen är lika otydlig att utläsa som hur många spön man får använda.
                Som gammal fiskevakt ger jag rådet att fiska efter sunt förnuft.
                När lagar är skrivna luddigt. Blir det massa önödiga missförstånd.
                Att jaga spöfiskare med frenesi, ger bara dålig renome.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Från mitt inlägg på fiske nu..en annan sak som TamTam påpekar är att det inte ska missbrukas:

"Personligen anser jag som sagt att förlöjligande eller idiotförklarningar av meningsmotståndre är bara negativt..skymmer sakfrågan..Nästan idiotisk..nästan asså :-)

Så..Vad det gäller sakfrågan i det fria fisket..har pluggat lite.. Är flerspöfiske tillåtet?

Inom civilrätt kan domstol tolka in saker som inte står i lagen. Inom straffrätt INTE (Det finns i princip bara två straff böter eller fängelse) Det som inte är straffbart enligt lag är tillåtet. Egna fiskares tolkningar, tillsynsmän eller inte är av noll värde. I sammanhanget kan det vara värt att nämna att tingsrätt består av en juridisk kunnig person..En domare och tre LEKMÄN..Hovrätt av tre domare och två lekmän. Därför har dom i tingsrätt MYCKET begränsat värde..

Såå..om flerspöfiske inte är förbjudet enligt lag eller liknande är det tillåtet..ej straffbart..Jag kan inte hitta att det är förbjudet. Däremot står det att fisket får inte utgöras av angelfiske eller liknande metod..

1. Kap Regeringsformen
                  1 §. Den offentliga makten utövas under lagarna.

2. kap
                  10 §. Straff eller annan brottspåföljd får icke åläggas för gärning som icke var belagd med brottspåföljd, när den förövades.
                  Senast ändrad av Hemi; 2009-01-27, 21:00.

Kommentera

• Vad hände med tillsyningsmannen Gunnar Berglund som sett till oss i Östra Mälaren under alla år? Har KBV ersatt den fisketillsynen, typ sanktionerad plan av Stockholm eller har KBV tagit detta till sig utifrån en ganska luddig uppdragsbeskrivning och därmed suboptimerat tillsynen?

I somras ville KBV se polarns brorsas TDA-kort när han med ankrad båt pimplade borre på Görveln som inte är TDA-vatten...

Jag har gamla polare som fiskar gös på TDA-vatten med TDA-kort som gav fan i att åka ut i somras då dom inte orkade med chansen att än en gång bli stoppade av KBV just på grund av KBV´s dryga attityd och okunskap. Gunnar var alltid välkommen!

Kommentera

• Limnios, finns det ingenstans man kan få lagtextens innebörd tolkad, alltså av nån som inte är okunnig lekman som vi? Så man kan få svart på vitt om handredskap i meningen innebär singular eller plural?

Jag har ju min uppfattning men tyvärr delas den inte av alla.

Hemi, Lite okunnigt om brott & straff trots att jag har praktiserat båda delar, Skulle flerspöfiske eller tjuvfiske falla under straffrätt eller civilrätt? Är det olika ifall det är en privat sjö eller privat havsvatten eller statens havsvatten?
                      Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lyly19
                      av lyly19

Arbetar...
                      X